Tråden for dumme spørsmål.

Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?
Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.
Jeg pleier å gjøre det slik. Heller av 0,5L når jeg slår av magnetrører, og la både glass og erlendmeyerkolbe stå før begge går i kjøleskapet.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
...
Stusset også på denne tidligere, da de har tatt utgangspunkt i effektivitet på 72%, det er det laveste jeg har sett i en oppskrift (har ikke lest gjennom så mange for øvrig).

Absurd. Og de sier du skal kjøre kontinuerlig skylling (fly sparge), som er den mest effektive metoden. Med mindre du gjør noe direkte fel, vil du jo ende langt opp på 80-tallet:confused:.
 
Jeg gjør som i første posten din. Rister flasken eller kjører noen sekunder på snurreren sånn at jeg er sikker på å få med en del gjær og heller av. Så kjøler jeg og dekanterer etter det.
Jeg kjørte noen minutter på magnetrøreren mens jeg kokte glasset. Helte opp i glass og satt begge i kjøleskap, regner med at alt blir flott!
Og nå har jeg litt WLP007 på lager :)
 
Effektiviteten min var 84% på det brygget :)

Det skal sies at jeg kun kjøpte dette kitet for at det var billig, mener jeg ga rett over 200,- for det hos Gulating.
 
Det kommer vel litt an på gjærtypen. Noen legger igjen noe som nærmest er et seigt marengslag, som bruker tid på å synke tilbake i ølet. Wyeast 1318, f.eks.. Og Chico-gjæren kan vel også gjøre det?
Du har helt sikkert rett i dette! Jeg har ikke prøvd all verden av gjær ;) … Men det er nå vanligvis en god indikator på at gjæren jobber, og jeg ville nok målt med hydrometer hvis jeg fremdeles så krausen for å være sikker.
 
Angående startere, så har jeg mista trua på Palmers råd om å ta kolben av magnetrøreren etter halvgått løp. Nå kjører jeg den ferdig på røreren, og setter den så rett i kjøleskap. (Se denne tråden for mer om dette - og for eventuell videre diskusjon.)
 
Du har helt sikkert rett i dette! Jeg har ikke prøvd all verden av gjær ;) … Men det er nå vanligvis en god indikator på at gjæren jobber, og jeg ville nok målt med hydrometer hvis jeg fremdeles så krausen for å være sikker.

Jo, det blir jo kräusen fordi gjæren haiker med kullsyra. Da vil du ha god aktivitet i gjærlåsen, også, så en kan jo se på det, også.
 
Angående startere, så har jeg mista trua på Palmers råd om å ta kolben av magnetrøreren etter halvgått løp. Nå kjører jeg den ferdig på røreren, og setter den så rett i kjøleskap. (Se denne tråden for mer om dette - og for eventuell videre diskusjon.)
Jeg har stusset på at gjærprodusentene ikke sier noe om dette på sine veiledninger for startere. White labs sier rett ut at den skal i kjøleskapet etter 18 timer på røreren …
 
Jeg har stusset på at gjærprodusentene ikke sier noe om dette på sine veiledninger for startere. White labs sier rett ut at den skal i kjøleskapet etter 18 timer på røreren …

De gangene jeg har satt starter på en gjær fra dem, har den knapt kommet i gang etter 18 timer:confused:. Sånne instruksjoner er jo reinspikka tull; du må se an hver starter for seg.
 
De gangene jeg har satt starter på en gjær fra dem, har den knapt kommet i gang etter 18 timer:confused:. Sånne instruksjoner er jo reinspikka tull; du må se an hver starter for seg.
Jeg bruker stort sett bare gjær fra white labs, og de er stort sett ferdige etter 15-18 timer på røreren, så her har vi veldig ulik erfaring skjønner jeg. Selvsagt enig at man må se det an, men som sagt ikke et urimelig råd ut fra mine erfaringer.
 
De gangene jeg har satt starter på en gjær fra dem, har den knapt kommet i gang etter 18 timer:confused:. Sånne instruksjoner er jo reinspikka tull; du må se an hver starter for seg.
Nå ble jeg usikker på den jeg satt i kjøleskapet :eek:
Den sto 13 timer på røreren, og 12 timer uten.
Hvordan ser jeg om den er ferdig?
 
Da har Kølschen som ikke er en Kølsch hatt samme SG i tre døgn kl 2300 i kveld (iSpindel målinger) er det da en universell sannhet at det er klart til høsting i morgen?

Ligger fortsatt en del skum på toppen, men det forsvinner gradvis.
Nei, universell sannhet er det ikke, vil jeg si. Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har opplevd gjær som tar seg en pause, der SG er tilsynelatende stabil. Selv om stabil SG er en sterkt indikator, så er det ting som kan indikere at gjæringen bør få fortsette noen dager til. F.eks. bobling i gjærlåsen, manglende bunnfelling av gjæren, SG er langt fra estimert FG, skum eller gjær på toppen, kort gjæringstid etc. Dette er faktorer man må vurdere. Med erfaring vil det bli enklere, men "universelle sannheter" er det ikke særlig mange av i bryggehobbyen.

RDWHAHB, og alt det. ;-)
 
Sist redigert:
RDWHAHB, og alt det. ;-)

Hæh?

Gjærlåsen har også vært død noen dager, det er av den nyere typen med en løs rakett inni, og raketten ligger fint på bunn i låsen så der er det ikke aktivitet.

Litt usikker på bunnfelling, det ser ut som den har bunnfelt i og med at det ligger et tydeling lag i bunnkoppen, men samtidig er ølet tåkete, type mye luft. Klarer ikke å se partikler.
 
Nå ble jeg usikker på den jeg satt i kjøleskapet :eek:
Den sto 13 timer på røreren, og 12 timer uten.
Hvordan ser jeg om den er ferdig?
Når den ikke lenger produserer skum. Med litt trening vi du også kunne se en fargeforandringer.
Det viktigste er at du ikke skrur lokket fast / tett før den har bunnfelt... bare for å være helt sikker...
 
Hæh?

Gjærlåsen har også vært død noen dager, det er av den nyere typen med en løs rakett inni, og raketten ligger fint på bunn i låsen så der er det ikke aktivitet.

Litt usikker på bunnfelling, det ser ut som den har bunnfelt i og med at det ligger et tydeling lag i bunnkoppen, men samtidig er ølet tåkete, type mye luft. Klarer ikke å se partikler.

Relax, Don't Worry, Have A HomeBrew (Nytt amerikansk jungelordtak.):)

Stabil SG på forventet FG-nivå, og null aktivitet i gjærlåsen = gjæringa er ferdig.

Hvorvidt ølet er tåkete eller ikke, har i seg sjøl ingen betydning. Noen gjærtyper detter ut med en gang jobben er gjort (wlp002), mens andre holder seg svevende i det uendelige (wlp036).
 
Nå ble jeg usikker på den jeg satt i kjøleskapet :eek:
Den sto 13 timer på røreren, og 12 timer uten.
Hvordan ser jeg om den er ferdig?

Det litt deprimremerende svaret jeg er kommet fram til, er at det kan du ikke - i alle fall ikke før det er for seint. Hvis du venter til det ikke lenger produseres skum, har den antakelig gått en stund etter at den var ferdig.

Det er bedre å ta den litt tidlig enn for seint, etter min mening. Det du risikerer om den blir gående for lenge, er at den vil tære på de energireservene som den trenger når den skal jobbe med å bygge opp cellemembranen i starten av gjæringsprosessen.
 
Tilbake
Topp