Birger Eriksen-dagen

Enig med forrige taler, et forum er helt overlegent Facebook pga historikk, og også om jeg ser et spørsmål som jeg synes er interessant men ikke har noe å bidra med selv, så blir det til at jeg aldri får svaret, rett og slett for at jeg ikke har "fulgt" innlegget på noen måte.

Googler jeg noe jeg lurer på om brygging, er det svært sjelden det ikke er 4-5 tråder om temaet som dukker opp nettopp fra Norbrygg.

Jeg er med i både forum og FB grupper i alle mine hobbyer (brygging, hifi, bueskyting samt noen jeg har lagt på is) og det samme gjelder over hele linja. FB er fint til å vise folk hva som skjer i livet ditt, samt snoke i andre sitt, vitser o.l. For den gode diskusjonen er forumet tingen etter min mening.
 
Og det er selvsagt også interessant å høre hva andre travere mener, @Einar Michelsen og @msevland for eksempel?

Jeg synes det er litt kult at enkelte saker og arrangementer forblir litt «privat» og «eksklusivt», spesielt når initiativet kommer fra enkeltmedlemmer. Når jeg feks dro i gang «Barteølfestivalen» for en tid tilbake, resultere det i en privat middag hjemme hos meg, og året etter en særdeles hyggelig hyttetur.

Dette er ikke ment som kritikk mot noen, jeg synes alle som gjør noe for felleskapet vårt uansett fortjener ros!

Jeg ser tendenser i Norbrygg til at flere og flere av spørsmålene nå kommer på FB, i stedet for på forumet eller pr mail. (vedr ølfestivaler, NM, etc) Dette gjør at tillitsvalgte må bruke mer tid på å svare, og at responstiden øker.

Jeg tror derfor at vi bør fortsette «policyen» vi har:

- Informasjonen legges på www
- All ny informasjon på www kommer automatisk på forumet
- vi bruker FB til å promotere arrangementer, og linker til infoen på www
- diskusjoner holder vi på forumet

I medlemsundersøkelsen 2019 svarte 86 % at de bruker forumet. 54 % svarte at de brukte FB som ressurs.
 
Spørsmål ang. dobbelmesking. Har aldri prøvd det før, behovet har ikke vært der. Men nå ser det ut som det blir nødvendig.
Hva kan lønne seg;
- Meske som vanlig med halve mengde malt, ta ut maltet og tilsette ny malt til vørteren og så skylde med vanlig mengde skyllevann som ved vanlig mesking.
- Meske som vanlig, tappe ut vørter tilsvarende mengden med skylle vann. Skylle som under vanlig mesking. Ta ut mesk , tilsette ny malt i vørteren med skyllevannet. Meske som vanlig, med ny skylling og deretter tilsette tappet vørter.
 
Spørsmål ang. dobbelmesking. Har aldri prøvd det før, behovet har ikke vært der. Men nå ser det ut som det blir nødvendig.
Hva kan lønne seg;
- Meske som vanlig med halve mengde malt, ta ut maltet og tilsette ny malt til vørteren og så skylde med vanlig mengde skyllevann som ved vanlig mesking.
- Meske som vanlig, tappe ut vørter tilsvarende mengden med skylle vann. Skylle som under vanlig mesking. Ta ut mesk , tilsette ny malt i vørteren med skyllevannet. Meske som vanlig, med ny skylling og deretter tilsette tappet vørter.
Jeg har gått å lurt på om det er lurt å først meske som vanlig. Ta ut posen med malt(det er en forutsetning at en bruker malt pose) og så legge den i gryta med skyllevann for å få ut mer sukker.
Mesker andre halvpart(med pose nr. 2 ) og skyller med det vannet som pose nr. 1 har trekt i.
Tror jeg har hørt Jamil i en podcast nevne noe lignende.
Jeg forsto det iallefall slik at det gikk fint å skylle med vann/vørter og likevel få skylt ut sukkeret fra maltet.
Noen som har prøvd dette
 
Spørsmål ang. dobbelmesking. Har aldri prøvd det før, behovet har ikke vært der. Men nå ser det ut som det blir nødvendig.
Hva kan lønne seg;
- Meske som vanlig med halve mengde malt, ta ut maltet og tilsette ny malt til vørteren og så skylde med vanlig mengde skyllevann som ved vanlig mesking.
- Meske som vanlig, tappe ut vørter tilsvarende mengden med skylle vann. Skylle som under vanlig mesking. Ta ut mesk , tilsette ny malt i vørteren med skyllevannet. Meske som vanlig, med ny skylling og deretter tilsette tappet vørter.
Jeg bruker denne metoden For lite plass i maltrøret? Dobbeltmesking er svaret - Bryggselv Blogg
 
Mesker tynt to ganger. 60 liter vann, 15 kilo malt. Løfter opp maltrøret, lar renne av, skyller til 60 liter i kjelen, tømmer maltrør og mesker inn neste dose. OBS: bruk 65%+ basemalt i hver mesk for å få nok enzym aktivitet i begge mesker. Jeg varmer til proteinsteg på 72C på første mesk, da treffer jeg greit innmesk for neste mesk også.
 
Mesker tynt to ganger. 60 liter vann, 15 kilo malt. Løfter opp maltrøret, lar renne av, skyller til 60 liter i kjelen, tømmer maltrør og mesker inn neste dose. OBS: bruk 65%+ basemalt i hver mesk for å få nok enzym aktivitet i begge mesker. Jeg varmer til proteinsteg på 72C på første mesk, da treffer jeg greit innmesk for neste mesk også.

Eh... 65% basemalt i hver omgang? Blir ikke det mye basemalt? [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, det blir passelig det, men ser at det kan misforstås. Maltbasen delt på to i hver omgang, der hver av meskene er 100% så er det lurt med 65% basemalt i hver mesk for å opprettholde enzymatisk aktivitet.

Hvis jeg mikser selv, vil det ikke da være lurt å lage to like grist pakker?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis jeg mikser selv, vil det ikke da være lurt å lage to like grist pakker?
Jo, det var egentlig det jeg mente med innlegget mitt. 65%+ menes som et minimum for å ha nok diastatisk evne i gristen til å oppnå full konvertering av stivelsen. Men det kommer an på hvilken basemalt man bruker. Fil vedlagt for oversikt. Med min oppskrift ligger jeg på 61 lintner som er godt innafor. Da er det 77% pale malt. Reduseres den særlig så bikker man under 50 lintner. 30 er ansett som et absolutt minimum.
Diastatic Power and Mashing your Beer | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™
 

Vedlegg

  • Overview of Malt Types.pdf
    116,3 KB · Sett: 6
Sist redigert:
Er det virkelig ingen som har lagt ut en Birger Eriksen-oppskrift på BrewFather? Kunne jo fått dette til å bli en greie utover forumet, dersom Thomas (BF-dev) ville kommet med en post om dette?
 
Er det virkelig ingen som har lagt ut en Birger Eriksen-oppskrift på BrewFather? Kunne jo fått dette til å bli en greie utover forumet, dersom Thomas (BF-dev) ville kommet med en post om dette?

Se post 1374, tror det er enda en på denne tråden.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
I disse tider skal man lete etter positive ting, de er viktige. En av de er at hytta sannsynligvis blir "place non grata" i påsken. Da skulle alt ligge til rette for første "Birger" deltagelse for meg så får vi se[emoji4]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
da er ingredienser bestilt.. jeg har gjort noen praktiske tilpasninger, og kunstneriske friheter etter hva jeg hadde tilgjengelig. Men jeg ønsker innspill på meskingen av denne.. Noen forslag? legger ved oppskrift Brewfather
 
Sikkert mange måter å meske den på. Har for enkelthetens skyld bare kjørt 63-65 min i 90min + utmesk selv. Hvorfor stegmesker du fra protein-step

@CursingDruid

Og, vil du ikke få litt vel lav pH? Denne sorten gjør seg vel best med litt høyere pH.
 
Tilbake
Topp