Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jeg ser at ut fra data på gjæren, så skal dette gi en FG på 1004. Ved 63 ville den gitt 1000 …
Jeg har ikke fått den ned i 1,000, og jeg lar den stå på gjæringskar i minimum tre uker, gjerne mer..
At du ender opp lavere enn 1,004 er nok fullt mulig, men en saison skal jo være tørr da.
Kjøp deg en flaske med d'Erpe Mere (eller annen Belgisk saison) og smak litt, før du bestemmer deg for å gjøre den søtere / meske annerledes.. Dette er ganske velprøvd og typisk for stilen.
 
Jeg har ikke fått den ned i 1,000, og jeg lar den stå på gjæringskar i minimum tre uker, gjerne mer..
At du ender opp lavere enn 1,004 er nok fullt mulig, men en saison skal jo være tørr da.
Kjøp deg en flaske med d'Erpe Mere (eller annen Belgisk saison) og smak litt, før du bestemmer deg for å gjøre den søtere / meske annerledes.. Dette er ganske velprøvd og typisk for stilen.
Hva har du hatt som OG da?
 
Ligger typisk mellom 1,060 - 1,065
Jeg ligger jo 20 gravity points under dette, med en ABV på ca 5% (vil kunne bruke gressklipperen også etter 2 glass ;)). Kanskje det ikke er så ille med å meske på 68 gitt den lave OG'en i mitt tilfelle for å få litt kropp? Ser forøvrig at Norbrygg sine typedefinisjoner oppgir FG til 1004-1015 som et typisk område, hvorpå sistenevnte ikke gir ett tørt øl …
 
OG 1.054
10% lys sirup (invertsukker)
SG var nede på 1.003 etter 5 dagar.
Meska på 64ish.

Har gått ned til 1.002 etter 5 dagar til.

Edit: enda på 1.000 etter 12 dagar og vart tappa få.
d611db226ad5e2f408fce8d10a397785.jpg
 
Sist redigert:
Min er nede på 1004 etter seks dager. Smaker og lukter himmelsk, den Mittelfruh-aromaen kler gjærpreget veldig bra.

Men litt alkoholstikk. Mulig jeg vanner ut litt ved flasking, nå ligger den på 7,1%.

Hva slags karboneringsnivå har dere lagt dere på? Vet den skal karboneres hardt, men er litt usikker på hva som funker bra nok.
 
Etter to uker tok jeg første SG måling, den var da nede på 1.004. Hadde tenkt å flaske da, men ting blir fort utsatt. Etter en uke til, nå på mandag, fikk jeg først flasket. Da var den nede på 1.000.

Har lest at BE-134 kan gå så langt ned, og håper det ikke er en infeksjon. Smakte veldig lovende ihvertfall!
 
@cjohansen Takk for at du starta denne tråden. En åpenbaring av et øl! Selv etter fire dagers karbonering. Skummelt å tenke på hvor bra denne blir med modning.

Liker denne gjæra umiddelbart veldig godt. Litt pepper og fenoler, men ganske balansert. Blir spennende å teste med andre maltkomboer og forløp. Jeg prøvde 22-24-28 i 10 dager totalt. Nede på 1002 ved flasking. Gjæra kaker seg pent i bunnen av flaska også.
8380607A-8E69-4ED4-A928-DE6A4C0581F9.jpeg
 
Har brygget to ganger nå, og notert hvordan den forandrer seg. Min første er tre måneder, og den er så god nå at jeg kan vanskelig forestille meg at den blir særlig bedre. Min andre er en måned i dag, merkbar forskjell fra den første når jeg smaker side om side. Hvordan endrer ølet seg videre fra tre måneder til seks? tolv?
 
Jeg syntes den har holdt seg ganske stabil. Den første jeg brygga ble vel til slutt 6 måneder.
Den andre drakk jeg nest siste flaska av i dag, da hadde den bikka tre måneder
Har nå en ny batch
 
Har brygget to ganger nå, og notert hvordan den forandrer seg. Min første er tre måneder, og den er så god nå at jeg kan vanskelig forestille meg at den blir særlig bedre. Min andre er en måned i dag, merkbar forskjell fra den første når jeg smaker side om side. Hvordan endrer ølet seg videre fra tre måneder til seks? tolv?
Henger ikke med i denne beskrivelsen. Siste batchen min gr på stumpene nå og er ca 6 måneder gammel. Syntes den er ganske lik ny. Minner meg på at jeg må lage ny batch.
 
Tilbake
Topp