Noen som har en Weissbier eller hefeweizen oppskrift

Jeg ble fornøyd med denne oppskriften. Jeg tilpasset den til de råvarene jeg hadde tilgang på den gang. Er du ute etter originalen, så har den sitt opphav her.

Bavarian Weissbier

Printed August 9, 2012
Specifics
Style: Weizen/Weissbier
Contributor: Southfarm
Yield: 20 liters
Color (EBC/SRM): 12.6/6.4
Bitterness (Calc): 1.5 IBU (Tinseth)
BU/GU: 0.03
Calories: 165 (12 ounces)
ABV: 5.1%
ABW: 4%

OG: 1.050
OG (Plato): 12.39° P
FG: 1.012
FG (Plato): 3.07° P
Real Extract: 4.75° P
App. Atten.: 75.2%
Real Atten.: 61.6%
BJCP Style Info: Weizen/Weissbier
O.G.: 1.044 - 1.052
F.G.: 1.010 - 1.014
ABV: 4.3 - 5.6%
Bitterness: 08 - 15 IBUs
Color: 2 - 8 SRM
Info: A pale, spicy, fruity, refreshing wheat-based ale.

General Information
Method: All Grain
Source: The Great Bavarian Weissbier Project - The Northern Brewer Homebrew Forum


Malts and Grains
2.30 kilograms German Wheat Malt Light 54.5% of grist
1.40 kilograms Belgian Plisen Malt 33.2% of grist
0.30 kilograms Belgian Munich Malt 7.1% of grist
0.20 kilograms CaraMunich Malt I 4.7% of grist
0.02 kilograms Carafa II De-Husked Malt Weyermann 0.5% of grist
4.22 kilograms Total Grain Weight 100% of grist

Non-Fermentables
5.5 Gypsum (Calcium Sulfate) @ 60 minutes

Hops
17.00 grams Hallertauer Mittlefruh 4.5% Pellets @ 60 minutes
Type: Bittering
Use: Boil 76.5 AAUs
11.00 grams Hallertauer Hersbrucker 3.10% Pellets @ 15 minutes
Type: Flavor
Use: Aroma 34.1 AAUs
28.00 grams Total Hop Weight 110.6 AAUs

Boil
Total Boil Time: 65 minutes

Yeast
Manufacturer: Wyeast
Product ID: 1068 Weihenstephan
Type: Wheat
Flocculation: Low
Attenuation: 76%
Temperature Range: 19–21°C
Amount: 1000 ml
Procedure

Mash Name: Double Infusion, Light Body Total Grain Weight: 9.09 lb
Sparge Water: 13.79 L Grain Temperature: 72.0 F
Sparge Temperature: 168.0 F TunTemperature: 72.0 F
Mash pH: 5.4 pH

Name Description Step Temp Step Time
Protein Rest Add 6.54 L of water at 120.3 F 111.0 F 20 min
Saccrification Add 5.54 L of water at 212.0 F 152.0 F 40 min
Step Heat to 168.0 F over 2 min 168.0 F 10 min
Fermentation
Primary: 14 days @ 17° C
Secondary: 21 days @ 8.8° C

Notes

After infusion, make sure the temp stabilizes at 111* rest there for 20 min’s to bring mash pH down and increase clovey character of finished beer. Heat if necessary to maintain temp. Heat slowly to 150* and hold until iodine tests negative (40-60 min’s). Slowly (10 min’s) bring up to 170* and hold for 5 min’s. Do not let the sparge water get over 170* and do not let lauter runoff drop below 1.008 to avoid tannin extraction.

Boil:
Boil for 5 minutes to allow for protein coagulation to start and then boil for 1 hour with bittering hops and then with 15 mins remaining (at the 45 minute mark) add aroma hops. Do not add Irish moss or any other clarifying agents. Cool to 54*. Rack into open fermentation bucket and aerate significantly.

Ferment/Kegging.
At 54*, pitch yeast from an activator pack, or a small yeast starter and allow to rise to 63* (not above) and hold for primary fermentation. Primary should be complete 72 hours after initial fermentation begins (If healthy vigorous fermentation occurs) Let stand for 7-10 days in primary and then rack into keg/bottle. If kegging, cool to 48* and add forced CO₂ at 30psi@48*. Store at 48* for 3 weeks before drinking. Serve at 48* as well. For optimum flavor, let condition for 3-4 weeks. You can drink young, but flavor matures slowly.
 
Hei,
Denne funket fint for meg, litt aromatisk fra humla:

19 L:
2,5 kg Maris Otter pale malt
2,5 kg tysk hvetemalt
0,5 kg wiener malt
20 g Hallertauer Hersbrucker (60 min)
15 g Hallertauer Hersbrucker (15 min)
25 g Hallertauer Hersbrucker (5 min)
1 pk Safebrew WB-06

Mesker v 66 C i 75 min, 10 min mash-out 75 C

Ble fruktig og fin, men noe sterkere enn beregnet, kan godt redusere litt på maltet. Ellers en super øl til avnytelse i solveggen. 8)
 
På Hefeweissen tror jeg kanskje prosess er vel så viktig som malt og humle-sammensetning.

Jeg ville kjørt 50/50 Hvete og Pilsnermalt. En dash melanoidin-malt (100-150g pr 25 liter) kan hjelpe med å etterligne dekoksjonsmesking som mange kommersielle bryggerier gjør. Target OG = 1.050. FG rundt 1.012.
Stegmesk hvis du kan;
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Hvis ikke kjører du et steg på 66 eller 67 grader i en time.

Bruk kun (nobel) bitterhumle på Hefeweissen; smak og aromahumle-tilsetninger er ikke vanlig. Vær sparsom; 8-15 IBU er hva BJCP-style guidelines sier. Her er det gjæren som står i fokus, ikke humlen.

Ikke spar penger på gjær. Bruk en god flytende hveteølgjær. 17 grader sies å være den ideelle gjæringstemperaturen. Mot slutten av gjæringen kan det være en idé å skru opp tempen et par grader for å lufte ut evt. svovel. Men svovelet forsvinner som regel uansett med litt lagring.
 
Erlendso skrev:
På Hefeweissen tror jeg kanskje prosess er vel så viktig som malt og humle-sammensetning.

Helt enig.

Det viktigste for et godt hveteøl er gjæringsprosessen, bruk nok gjær og la det gjære på 17 grader.
Jeg synes WLP300 gir godt resultat, men 351 blir enda bedre.

Siden du kun trenger små humle spiller det liten rolle om det er en edelhumle eller ikke.
Jeg bruker vanligvis perle, og så vidt jeg vet bruker Schneider magnum som bitterhumle og ørsmå mengder hallertauer tradition som smakshumle.
 
Southfarm skrev:
Mener jeg har lest at underpitching av weissbier gjær gir mer av banan smaken.

Jeg måtte prøve dette en gang etter å ha lest om denne teorien fra flere hold.
Det som skjer hvis man underpitcher er det samme som hvis man underpitcher de fleste andre øl.  Body, smak og skum lider. Den får en "brusaktig" konsistens. Og det ble en ubehagelig bismak.
Anbefales ikke, på bakgrunn av mitt lille forsøk. 
 
Jeg har aldri skjønt meg på proteinsteget på Weisbier, vil ikke det bare ødelegge skummet

Det er i alle fall poengløst. Jeg tror du skal holde det ganske lenge for at det skal virke negativt på skum og munnfølelse, for enzymaktiviteen er visst ikke all verden.
 
Tilbake
Topp