KegLand med ny can seamer

Tenker på på hvit vinyl, så er det flere typer på Ali og eBay som fungerer bra. Kan det være at arkene dine er Letterformat? Det er litt kortere enn A4.

Transparent folie finnes i to Kinavarianter. Den med gult vokspapir er ikke god. Toneren sitter dårlig på min OKI printer. Denne er bedre, men fremdeles litt utfordrende å jobbe med (svært tynn): 30~50pcs Clear Transparent A4 Film Sticker Paper Self Adhesive For Laser Printer | eBay

Rayfilmfolien til blekkskriveren.no er dyr, men absolutt best. Bildene: Camden (Kina), Kölsch (Rayfilm)

Vis vedlegget 43450 Vis vedlegget 43452
Jeg tenker på de transparente, og det er den med gult vokspapir jeg har. Og det er som du sier om toneren, det er med litt vekslende hell hvor godt det sitter. Arkene var oppgitt fra selger som a4 men de er noe kortere en vanlig a4, men like brede. Har du opplevd "paper-jam" med den gule? Eller er det noen andre tips og triks for å unngå det. Motivene på de som går igjennom havner også ofte litt skrått på arket, så det virker ikke som de har en helt normal reise på tur gjennom skriveren. Kanskje jeg skal prøve en bestilling med de du linker til.
 
Jeg tenker på de transparente, og det er den med gult vokspapir jeg har. Og det er som du sier om toneren, det er med litt vekslende hell hvor godt det sitter. Arkene var oppgitt fra selger som a4 men de er noe kortere en vanlig a4, men like brede. Har du opplevd "paper-jam" med den gule? Eller er det noen andre tips og triks for å unngå det. Motivene på de som går igjennom havner også ofte litt skrått på arket, så det virker ikke som de har en helt normal reise på tur gjennom skriveren. Kanskje jeg skal prøve en bestilling med de du linker til.
De gule har oppført deg bra, men fargen flaker av. Skal sjekke størrelsen i morgen.
 
Jeg tenker på de transparente, og det er den med gult vokspapir jeg har. Og det er som du sier om toneren, det er med litt vekslende hell hvor godt det sitter. Arkene var oppgitt fra selger som a4 men de er noe kortere en vanlig a4, men like brede. Har du opplevd "paper-jam" med den gule? Eller er det noen andre tips og triks for å unngå det. Motivene på de som går igjennom havner også ofte litt skrått på arket, så det virker ikke som de har en helt normal reise på tur gjennom skriveren. Kanskje jeg skal prøve en bestilling med de du linker til.
Målte arkene – og de er 6-7 mm for korte her også. Den andre typen med brunt vokspapir er riktige.
 
KegLand ligger ikke på latsiden og kommer med en semi-automatisk Cannular.
Noen nye finesser, bl.a. mulighet for å bruke hermetikkbokser. Kult.
Koster 50% mer enn den manuelle utgaven.

 
Kult med mulighet for å lukke hermetikkbokser på samme maskin!
Bare å kjøpe en autoklav også og begynne å forske frem oppskriften på den perfekte RSP :D
 
Hjelp , barna var så snille å ga meg en Cannular maskin i gave. Er det snilt:confused:...Denne kom med cdl chuck.Har justert valse 1 etter you tube med å legge den helt nedpå og med 0,7 klaring , ser ut som om den ikke krøller seg under slik at det ikke blir noe overlapping. Valse 2 1,2mm i høyde og 0,1mm ifra. da ser det slik ut.
 

Vedlegg

  • IMG_20210710_180520.jpg
    IMG_20210710_180520.jpg
    1,2 MB · Sett: 35
Hjelp , barna var så snille å ga meg en Cannular maskin i gave. Er det snilt:confused:...Denne kom med cdl chuck.Har justert valse 1 etter you tube med å legge den helt nedpå og med 0,7 klaring , ser ut som om den ikke krøller seg under slik at det ikke blir noe overlapping. Valse 2 1,2mm i høyde og 0,1mm ifra. da ser det slik ut.
Valse 1 inn til 4-5 og valse 2 ut til 2-2,5 da tenker jeg det blir bra. Viktig og sjekke valse 1 ligger nå nær at den nesten subber.
 
40 bokser senere begynner jeg å spore lykke:)
Problemet var at rallemikken hvor du setter fra deg boksen på og hever den er ikke på plan med toppen hvor den støtter toppa. Noe skimsing og justering her og så prøvde jeg en boks med godt karbonert øl. varmet boksen godt opp og ristet enda bedre slik at det så ut som den skulle åpne seg selv. Den holdt tett.
Satte valse 1 på 0,4 og valse på 0,2 men får ikke helt de samme målene på utvendig søm. tykkelse på søm ligger på ca 1,13 høyde på ca 2,6.
Innvendig bokskant blir pen og rett etter justeringa lik kjøpeølbokser, sømmene her har en høyde på ca 2,52 og tykkelse på ca 1,15.
Takker for veiledning, da gjenstår det å prøve dette ut i praksis.
 
40 bokser senere begynner jeg å spore lykke:)
Problemet var at rallemikken hvor du setter fra deg boksen på og hever den er ikke på plan med toppen hvor den støtter toppa. Noe skimsing og justering her og så prøvde jeg en boks med godt karbonert øl. varmet boksen godt opp og ristet enda bedre slik at det så ut som den skulle åpne seg selv. Den holdt tett.
Satte valse 1 på 0,4 og valse på 0,2 men får ikke helt de samme målene på utvendig søm. tykkelse på søm ligger på ca 1,13 høyde på ca 2,6.
Innvendig bokskant blir pen og rett etter justeringa lik kjøpeølbokser, sømmene her har en høyde på ca 2,52 og tykkelse på ca 1,15.
Takker for veiledning, da gjenstår det å prøve dette ut i praksis.
Det er tre skruer under hevemekanismen, såvidt jeg husker. Det er viktig at boksen heves i lodd – og at den ikke treffer chucken skjevt. Dette er det første man må justere.
 
Jeg oppdaget det at jeg fikk random tetthet på boksene ja. Jeg måtte modifisere dette da "enten var bunnen skjev eller chucken i topp ikke i plan med bunnen. Legger ved bilder her av en ring og en senterspiss som jeg laga i dreibenken for å sentrere dette. Ringen justerte jeg ved 3 inexskruer til senterspissen traff center chuck. Tappet fem bokser etter justeringen og brukte 1/10 makspress som Knut anbefalte og de holder tett alle. Legger også ved et bilde etter valse 1 , mener denne overlappingen er innafor.
Ikke skrukker boksene heller :)
Kommer tilbake om hvordan dette går under en seriøs boksestund :cool:
 

Vedlegg

  • IMG_20210716_142306.jpg
    IMG_20210716_142306.jpg
    1,1 MB · Sett: 39
  • IMG_20210716_142245.jpg
    IMG_20210716_142245.jpg
    810 KB · Sett: 39
  • IMG_20210716_142521.jpg
    IMG_20210716_142521.jpg
    845,8 KB · Sett: 41
  • IMG_20210716_142425.jpg
    IMG_20210716_142425.jpg
    959,6 KB · Sett: 40
  • IMG_20210716_141640.jpg
    IMG_20210716_141640.jpg
    950,3 KB · Sett: 37
Sist redigert:
Min Cannular har stått og støvet ned siden kjøpet men fant den frem i går. Justerte inn alle mål i henhold til oppdatert manual men får alikevel bokser som lekker. Sømmen blir for lav og for bred. Ser ut som boks kommer sentrert opp mot chuck også. Hvor begynner jeg feilsøkingen da? :p

Bildene i manual stemmer ikke helt med min seamer (første Cannular batchen som kom til Norge) da jeg ikke har bolt med 14mm hode inn på siden som holder valsene i Y-retning men er strammet med mutter med 19mm hode på topp av akslingen. Valsene ser heller ikke helt like ut som på bildet.

1657100670999.png
 
Fant ut av det :)

- Justerte hevebordet sånn at det traff mer sentrert mot chuck

- Valse 1 justert til 0,05mm vertikal klaring, 0,70mm horisontal klaring.

- Valse 2 justert til 1,25mm vertikal klaring, 0,10mm horisontal klaring.

- Litt mer kraft i valsing på både trinn 1 og 2, jog tok for lite i, redd for å ødelegge ved å ta i for hardt :p

Alt i alt gikk det med 5 bokser på å få justert inn maskinen og ALLE instillinger var feil fra fabrikken så sier meg godt fornøyd sammenlignet med alle skrekkhistoriene om disse maskinene :)

Torturtest av søm ved å varme opp en boks med kullsyrevann i varmt vann, fortsatt tett boks :cool:

944036D6-7D68-4D39-A571-94ED30C039F4.jpeg
 
Tilbake
Topp