Selvdesignet øl, trenger tips :-)

Heisann.

Har oppskrift jeg har laget, bestilt og nå har jeg den hjemme. Bryggedagen er fredag/lørdag, førstkommende.

Har hele 2 batcher bak meg, glad i øl og liker og prøve meg frem :)

Oppskriften er:

MALT
Golden Promise Pale Ale Malt - 6kg
Chocolate Malt - 0,4kg
Cara Gold Malt - 0,4kg
Black Malt - 0,3kg
Roasted Barley Malt - 0,3kg
RÅ Ellvis - Knust umaltet hvete - 0,2kg
Chocolate Rye Malt - 0,1kg

HUMLE
Chinook 100G Humle Pellets
Centennial 100G Humle Pellets

GJÆR
US West Coast Yeast M44 - 2 pakker

ANNET
Spraymalt - Golden Light 0,45kg
Kandis sukker mørk 1kg

DIV
Regner med ca 21 - 23L til gjæring (ABV 10,8 - 9,8%)
Har en Brewzilla 65L.


All maltet er kvernet og ligger i samme pose. Så kommer sørsmålene :)

1. Holder det med 2 pakker gjær?
2. Hvilken rekkefølge og hvor mye humle, og når burde de oppi kjelen? (Helst ingen tørruhmling)
3. Mer kandisukker? (ser noen har opp til 2KG på alkoholsterke øl)
4. Hvor lenge og hvilke grader burde denne meskes i?
5. Spraymalt? Alt?

Og hva tror dere om denne? Jeg har tatt utgangspunkt i en YETI Imperial Stout klone, men endret en del på veien :).


Nikolai
 
Hvertfall for lite gjær til et så kraftig øl. Bruk spraymalten din å sett en starter. Ikke bruk 2 kg kandissukker, 0,5 kg er nok. Bruk en kalkulator på humlen, men hadde hatt i chinook til 50 Ibu ved kokestart og brukt resten senere i brygget. Med så mye svart og roasted ville jeg mesket på 67-68 grader. Trenger en Fg over 1.025 (min mening) for at det skal bli noenlunde balansert.
 
Trenger vel ikke meske høyere på et øl som har den ABV'en som target, Høyere FG skjer litt automatisk med mindre man går overbord med sukker. Dessuten ville jeg byttet gjær til noe fra Fermentis. Og med tørrgjær så er det vel ikke spes vits med en starter, da trengs det mer spraymalt enn det det koster å kjøpe inn gjær som fikser hele biffen ut av pakka.
 
Hvertfall for lite gjær til et så kraftig øl. Bruk spraymalten din å sett en starter. Ikke bruk 2 kg kandissukker, 0,5 kg er nok. Bruk en kalkulator på humlen, men hadde hatt i chinook til 50 Ibu ved kokestart og brukt resten senere i brygget. Med så mye svart og roasted ville jeg mesket på 67-68 grader. Trenger en Fg over 1.025 (min mening) for at det skal bli noenlunde balansert.
Hvor mange pakker gjær ville du anbefalt?
Og hvor lenge ville du ha kokt denne på 67-68 grader?
I følge Brewfather vil denne ha en FG på 1.027 med 1 kilo Brunt sukker.
 
Trenger vel ikke meske høyere på et øl som har den ABV'en som target, Høyere FG skjer litt automatisk med mindre man går overbord med sukker. Dessuten ville jeg byttet gjær til noe fra Fermentis. Og med tørrgjær så er det vel ikke spes vits med en starter, da trengs det mer spraymalt enn det det koster å kjøpe inn gjær som fikser hele biffen ut av pakka.
Hvilken temp og hvor lenge ville du ha denne på mesk?
Ser den klonen av Yeti som jeg har sett litt på, bruker denne gjæren. Om du ikke har en spessefikk gjær i tankene, kan jeg jo høre på den lokale sjappa, hva de vil anbefale. Men ser kanskje at T-58 og BE-256 kan være det jeg kanskje skal bytte til...
Hvilken temp og hvor lenge hadde du i tankene?
 
Minimum 3 pakker, mesket 60 min på 67 og 30 min på 72. Maks 1 kg sukker 1.027 er passelig. Kan ikke forvente mer enn vel 70 % utgjæring. Ville brukt us 05 istedet for MJ. Hørt mange har problemer med den. Opgitt i Beersmith til bare å tåle 9 %.
 
Hvilken temp og hvor lenge ville du ha denne på mesk?
Ser den klonen av Yeti som jeg har sett litt på, bruker denne gjæren. Om du ikke har en spessefikk gjær i tankene, kan jeg jo høre på den lokale sjappa, hva de vil anbefale. Men ser kanskje at T-58 og BE-256 kan være det jeg kanskje skal bytte til...
Hvilken temp og hvor lenge hadde du i tankene?

US-05. Men sukker og spraymalt i en imp-stout? VET du at kloneoppskriften du selv prøver å klone ikke har brukt en av disse, eller begge, fordi vedkommende ikke hadde plass i kjelen til å meske fullt volum?
 
US-05. Men sukker og spraymalt i en imp-stout? VET du at kloneoppskriften du selv prøver å klone ikke har brukt en av disse, eller begge, fordi vedkommende ikke hadde plass i kjelen til å meske fullt volum?
Har ikke sagt at denne er typeriktig :). Jeg bare hiver oppi en del godsaker.
Fra spøk til alvor. Spraymalt var en jeg kjenner som nevnte, var vel for pg få opp ABV. Stemmer at det ikke er sukker i den, men hadde mørk kandis oppi Dobbel IPA fra Ølbrygging. Den er ikke ferdig enda. Men jeg synes og kjenne den søte og gode sødmen når jeg smakte på den her om dagen. Og tror at det kan bli godt i denne øllen.
 
Molasse er kanskje det samme som Melasse? Melasse er jo i følge Google et avfallsstoff av sukkerindustrien. Vil vi ha det oppi en øl :)?

Melasse ja, ja det vil vi ha i et øl hvor hvor det er planlagt ifht sluttresultatet. Gahrs Old ale f.eks inneholder Melasse og det er et helt nydelig øl. Men det er litt annerledes enn mørkt kandisukker.

Men jeg bare spurte egentlig. Ville definitivt byttet til US-05 i steden for M44, er vel det du kan skrive i stein.
 
Melasse ja, ja det vil vi ha i et øl hvor hvor det er planlagt ifht sluttresultatet. Gahrs Old ale f.eks inneholder Melasse og det er et helt nydelig øl. Men det er litt annerledes enn mørkt kandisukker.

Men jeg bare spurte egentlig. Ville definitivt byttet til US-05 i steden for M44, er vel det du kan skrive i stein.
Takk.
Da har jeg skrevet følgende i steinen min.
3 pakker US-05
Dropp spraymalt
Meske 60 min på 67 og 30 min på 72
1KG sukker.

Tror dette blir bra jeg. Mulig den tar noen mnd før den er "toppers". Men den som venter på noe godt, osv osv.
 
Godsakene (sukkeret) kan gi alkoholpreg på ølet.
Jeg er ikke glad i det så sukkeret hadde jeg heller byttet ut med malt eller spraymalt.
Hadde heller ikke tørrhumlet. Det er vel et øl som kan bli lagret en tid.
 
Det står at det ølet inneholder Molasse, det er litt annerledes enn mørkt kandi.

Ja det er no ganske annet, melasse inneholder råstoffer og smakskomponenter som ellers blir borte i raffinert sukker
som kandis, som basicaly er karammelisert "vanlig" sukker i forskjellige grader
 
Godsakene (sukkeret) kan gi alkoholpreg på ølet.
Jeg er ikke glad i det så sukkeret hadde jeg heller byttet ut med malt eller spraymalt.
Hadde heller ikke tørrhumlet. Det er vel et øl som kan bli lagret en tid.
Noe alkoholsmak i øllen er helt ok. Kan selvsagt hive på noe spraymalt under koking også :).
Ja, dette er et (håper jeg) koseøl, drikkes på 16-20 grader så man kjenner smakene. Og det holder med en flaske ila kvelden :)
 
Med mindre du har tatt høyde for meskeeffektivitet med større maltmenger, så ta høyde for at du kan ende opp på noe sånt som 7%
 
Med mindre du har tatt høyde for meskeeffektivitet med større maltmenger, så ta høyde for at du kan ende opp på noe sånt som 7%
Hmm.. Det har jeg ikke. Forslag?
Jeg har jo hatt en brygg med 7,1 kg malt. Og da hadde jeg en god effektivitet. Bomma med 1 poeng med hydrometer. Har i utgangspunktet tenkt og gjøre mye av det samme, bare bitte litt mindre skyllevann. Denne skal jo da også kokes i 90min, kontra 60 på den andre.

#altformyeoglære :)
 
Brygg og se :) Jeg orker ikke skrive mer om det. Men hvis du har vært der oppe mtp OG fra malt før og hatt grei effektivitet så er du vel i området nå og.
 
Brygg og se :) Jeg orker ikke skrive mer om det. Men hvis du har vært der oppe mtp OG fra malt før og hatt grei effektivitet så er du vel i området nå og.
Han brygger på en 65 liter brewzilla
DIV
Regner med ca 21 - 23L til gjæring (ABV 10,8 - 9,8%)
Har en Brewzilla 65L. så da blir jo utbyttet bedre en en 25 l
 
Tilbake
Topp