Magnetrører

Hei!
Jeg jeg har kikket på den magnetrøreren til Vinogbar, er den å anbefale?
Hva med kolbe, 5 literen hos Vinogbar koster mer enn røreren, kan det brukes andre ting?
 
Jeg har brukt røreren 3-4 ganger nå, kan trygt anbefale den.
Alle mine startere har vært veldig aktive. Når det gjelder kolbe, så har jeg sjekket rundt litt. Har funnet noen til 50,-, men de selges ikke til privatkunder med mindre man kjøper for minst 500,- (søk erlenmeyerkolbe her på forumet).

Har ikke funnet noe annen beholder jeg har kunnet bruke til dette, så har selv investert i en slik. Jo, litt dyrt, men det ble for mye styr med å få det fra andre steder.
 
som kolbe bruker jeg kanna av en utrangert kaffetrakter. den tar bare 1,5 liter, men er stor nok til mitt bruk...
 
Bor du i Oslo kan du kjøpe 5 L kolbe hos Chemi teknikk i oslo. Tror de holder til i Tvetenveien pris 365 ca
Fins en tråd her inne ett eller annet sted. Jeg kjøpte min der, men frakten var 150.
 
magne1972 skrev:
som kolbe bruker jeg kanna av en utrangert kaffetrakter. den tar bare 1,5 liter, men er stor nok til mitt bruk...

Den var ikke dum! Tynt glass, og slett flate funker vel som fy!
 
Bestilling sendt til Vinogbar, på magnetrører, 5 l kolbe, humle, malt, vekt. Så da er jeg vel et skitt videre i ølbrygginga. Hadde nok kjøpt kolben hos Chemi Teknikk, men siden jeg handlet hos Vinogbar, kunne jeg like godt snyte posten for ei frakt.
Takker så mye for informasjon jeg har fått.
 
Anbefaler også Chiron.no (Trondheim) for kolber og lab utstyr. Man må registrere seg som kunde for å få tilgang til nettbutikk, men utvalget er bra, prisene lave og servicen god!
 
Min lokale bryggebutikk var utsolgt for 5 liters erlenmeyerkolber. Chemi-teknik løste problemet. Meget hyggelig telefon, dernest epost utveksling for å registrere meg som kunde og til sist hyggelig oppmøte hos dem i Tvetenveien i Oslo, hvor en ferdig pakket kasse sto klar. Anbefales!
 
Min lokale bryggebutikk var utsolgt for 5 liters erlenmeyerkolber. Chemi-teknik løste problemet. Meget hyggelig telefon, dernest epost utveksling for å registrere meg som kunde og til sist hyggelig oppmøte hos dem i Tvetenveien i Oslo, hvor en ferdig pakket kasse sto klar. Anbefales!
Hvordan var prisen i forhold til bryggebutikker?
 
Er denne vortexen med 3 liter vann OK for en starter med samme volum?
 

Vedlegg

  • 95ECA1F5-7395-4915-B543-0EE8FDA6DB69_1_105_c.jpeg
    95ECA1F5-7395-4915-B543-0EE8FDA6DB69_1_105_c.jpeg
    184,8 KB · Sett: 72
  • D81DE311-F9E9-4667-95CC-293B42F5EE5F_1_105_c.jpeg
    D81DE311-F9E9-4667-95CC-293B42F5EE5F_1_105_c.jpeg
    184,6 KB · Sett: 71
Jeg vil si nei - eller i alle fall at det er et stykke unna optimalt. Og du vil vel dessuten få en dårligere vortex i vørter, som er tjukkere?

For å ikke å legge meg ut med moderator, så har jeg hentet inn nye, kraftigere vifter og nye hard-disk magneter. Nå rører den 5 liter på ca. halv fart :)

40056-5904e94df120b890b59e6f41566fd649.jpg
 

Vedlegg

  • F9D1D3C7-8CE9-4F58-ABBF-C70430CB3D2E_1_105_c.jpeg
    F9D1D3C7-8CE9-4F58-ABBF-C70430CB3D2E_1_105_c.jpeg
    217,6 KB · Sett: 41
Du må teste med vørter, det har mye høyere densitet enn vann. I tillegg til at selve gjæren tilfører ytterligere densitet. Først da ser du om det funker, uten at pinnen sklir av. Men harddisk magneter pleier uansett være ganske bra greier. For å være morsom, eller ikke. Det blir som å simulere en pandemi på en datamaskin, i steden for å se hvordan den faktisk vil utarte seg.
 
Du må teste med vørter, det har mye høyere densitet enn vann. I tillegg til at selve gjæren tilfører ytterligere densitet. Først da ser du om det funker, uten at pinnen sklir av. Men harddisk magneter pleier uansett være ganske bra greier. For å være morsom, eller ikke. Det blir som å simulere en pandemi på en datamaskin, i steden for å se hvordan den faktisk vil utarte seg.

Setter to startere i kveld, så får vi se! Ca. 3.5 liter tenker jeg.
 
Du må teste med vørter, det har mye høyere densitet enn vann. I tillegg til at selve gjæren tilfører ytterligere densitet. Først da ser du om det funker, uten at pinnen sklir av. Men harddisk magneter pleier uansett være ganske bra greier. For å være morsom, eller ikke. Det blir som å simulere en pandemi på en datamaskin, i steden for å se hvordan den faktisk vil utarte seg.

Funker bra. Starter på 3.8 liter:

D882E05A-641A-4C53-8012-B9D7823721EB_1_105_c.jpeg
 
Tilbake
Topp