WLP800 erfaringer?

Har brygget to pils før, en med WLP800 pilsner lager og en med WLP 830 German lager. Førstnevnte ble hakket bedre smaksmessig, men det ble et irritasjonsmoment at bunnfallet på flaskene ikke satt fast i det hele tatt. Noen som har tilsvarende erfaring, eller har jeg bare vært uheldig? Flokkuleringsevnen skal vel være noenlunde lik på begge disse, men på 830 satt bunnfallet fast. Tar gjerne i mot andre gjærtips også til pils.
 
Har falt for WLP833 German Bock Lager. Svært lav svovelproduksjon, rimelig god flokkulering og stabil. Har blitt min standardgjær til all lager. Hvordan den oppfører seg ved flasakegjæring skal jeg ikke uttale meg for bastant om, men den ene gangen jeg har brukt den til det fungerte det svært bra.
 
833 er mitt faste lagergjær. Den er helt super slik Gahr beskriver.
Jeg har ett inntrykk av at den gir ett fyldigere og rundere maltpreg.

Har brygget lagere på WLP800, 802, 810 830 og Wyeast 2042. 833 er favoritten.  :biersmile:
 
Tar opp denne tråden..

Har satt min første starter på lagergjær, wlp800. Hvordan oppfører disse seg i forhold til skumming? Min har nå stått ca 14 timer på magnetrører og det er enda ikke antydning til skum på starteren. Med ale-gjær bruker jeg å ha et lite skumlokk på nåværende tidspunkt.
 
Tar opp denne tråden..

Har satt min første starter på lagergjær, wlp800. Hvordan oppfører disse seg i forhold til skumming? Min har nå stått ca 14 timer på magnetrører og det er enda ikke antydning til skum på starteren. Med ale-gjær bruker jeg å ha et lite skumlokk på nåværende tidspunkt.
Jeg har akkurat satt en WLP800 starter i kjøleskapet.
Det var nesten ikke skum i det hele tatt når starteren gikk.
Så jeg tror nok alt er OK.
 
Alright, greit å vite. Hvor lenge kjørte du den på røreren?
Den stod på røreren i 2 døgn, men var nok ferdig en god stund før det.
Da hadde jeg en pakke WLP800 i 3 liter statervørter med OG rundt 1.040.
Stod på kjøkkendisken, altså i romtemperatur.
 
Den stod på røreren i 2 døgn, men var nok ferdig en god stund før det.
Da hadde jeg en pakke WLP800 i 3 liter statervørter med OG rundt 1.040.
Stod på kjøkkendisken, altså i romtemperatur.

Fortsatt ikke noe skum på min etter 24 timer, så da er nok det normal oppførsel. Jeg tenkte noe av det samme med tanke på tid på røreren. Min står også i romtemperatur.
 
Fortsatt ikke noe skum på min etter 24 timer, så da er nok det normal oppførsel. Jeg tenkte noe av det samme med tanke på tid på røreren. Min står også i romtemperatur.

Jeg satte to startere i går, en WLP800 og en WLP830. Sistnevnte startet opp etter 12 timer på røreren. Førstnevnte, WLP800, tok ca. 24 timer... Men nå er den også igang.
 
WLP800: JUN 2 2020
WLP830: JUN 15 2020

Så, ikke stor forskjell.

Litt over 3 måneder gamle, altså - og dermed bare vel halvveis til utløpsdatoen.

Jeg synes jo det der er lovlig lang lagtid - i alle fall om gjæren hele tida har vært oppbevart kjølig. Har den vært utsatt for en periode med varmere oppbevaring, kan den være redusert. Og siden det er et så lite volum, blir den veldig fort påvirket av temperatur i omgivelsene.

Men jeg mistenker at Whitelabs lover litt mye.
 
Men jeg mistenker at Whitelabs lover litt mye.

Det er godt mulig. Min tolkning, med WLP800/830 kjøpt på samme sted, produsert omtrent samtidig, som oppfører seg såpass forskjellig, så er de forskjellig. Og det var jo ideen min, å bruke litt forskjellig gjær i gjæringsspannene.
 
Det er godt mulig. Min tolkning, med WLP800/830 kjøpt på samme sted, produsert omtrent samtidig, som oppfører seg såpass forskjellig, så er de forskjellig. Og det var jo ideen min, å bruke litt forskjellig gjær i gjæringsspannene.

Jeg brygga to pilsbrygg med samme oppskrift, og gjæra på samme temperatur, i januar, det ene med 830 og det andre med 833. Smakte på dem i dag, og er egentlig ikke i stand til å kjenne noen forskjell. Det skal bli artig å høre om du kjenner noen forskjell på 800 og 830.
 
Tilbake
Topp