Flere som brygger på einelåg?

Ja vi mesket og skyllet med einerlåg.
Vi var imidlertid rause med humla sammenliknet med hva som er vanlig innefor tradisjonell norsk gårdsbrygging.
Og vi kullsyresatte det på fat.
Han "Vossingen" som var med å brygget uttalte i ettertid at:
"Sjølv om det sit langt inne å innrømme det, så var dette betre enn mykje av det Vossaølet han hadde drukket før."

Røyksmaken var nokså markant da ølet var ferskt, men avtok ettersom månedene gikk.
Einersmaken var ikke spesiellt dominerende, bare en forsiktig ettersmak.
Alt i alt vil jeg si at ølet balanserte veldig godt mellom malt, humle, røyk og einer.
Det blei sendt inn fire flasker av det til NM i 2010(?), og kom på 5. plass i forbedømminga.

Egil B.
 
Noen som har prøvd å erstatte humle i koketiden med einer og pors? I tilfelle hvor mye og ved hvilken tid? Har lyst å lage en ale på ca 25 liter, basert på å erstatte humle med einer og pors + evt andre norske planter/urter... Ønsker IBU på rundt 30-40. Tilsetter ca 2,5 dl kokt sjøvann like før tapping... Finnes det et godt norsk ale-gjær på markedet??
 
Ja vi mesket og skyllet med einerlåg.
Vi var imidlertid rause med humla sammenliknet med hva som er vanlig innefor tradisjonell norsk gårdsbrygging.
Og vi kullsyresatte det på fat.
Han "Vossingen" som var med å brygget uttalte i ettertid at:
"Sjølv om det sit langt inne å innrømme det, så var dette betre enn mykje av det Vossaølet han hadde drukket før."

Røyksmaken var nokså markant da ølet var ferskt, men avtok ettersom månedene gikk.
Einersmaken var ikke spesiellt dominerende, bare en forsiktig ettersmak.
Alt i alt vil jeg si at ølet balanserte veldig godt mellom malt, humle, røyk og einer.
Det blei sendt inn fire flasker av det til NM i 2010(?), og kom på 5. plass i forbedømminga.

Egil B.
Hvilken humle brukte dere? Og hva vil "raus" si?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Veldig spennende. Har settet "Vossaøl" fra bryggselv liggende hvor jeg skal lage einelåg. Kjekke tips å finne her.

Andre innspill fra andre som har erfaringer?
 
Arne Brimi og en jeg meine heter Arne Vetlin fra Lom hadde noen brygg for endel år sida der ett av dem var Einelåg. Trur det var på 90 tallet. Om dagens Lomb bryggeri brygger den samme vet jeg ikke. Har hatt lyst å lage Einelåg selv. Min nå avdøde grandtante laga Einelåg, og bedre tørstedrikk en varm sommerdag skal en leite lenge etter. Var vel alkofri den hun laget da. Om hu ikke lurte meg da ;)

Mottar gjerne oppskrifter. Mener å husek det har vært nevnt att en skal plukke eineskudd helst mens det fortsatt er snø ?
 
Tilbake
Topp