Tråden for dumme spørsmål.

Her er slangen min som jeg bruker til overføring av øl fra gjæringskar til fat. Aner ikke hva nippelen på enden her er av type metall, men før overføring i dag la jeg merke til noe oljeaktig nede i denne (vanskelig å fange på bilde). Trolig ingen problem da ølet ikke er i kontakt med denne delen av slangen.

Er det olje jeg ser (har aldri lagt merke til dette før), eller er det min 'behandlig' av denne delen som gir en eller annen reaksjon, i mangel av en bedre beskrivelse. Jeg soaker slangen i PBW sammen med en del andre deler over natten, skyller, koker og en runde innom bøtta med Star san før den går på gjæringskaret. Er det noe oljegris jeg aldri har lagt merke til, eller noe i prosessen min som gjør at det blir slik? (Jeg har fått fjernet noe av skiten i forkant av at bildet er tatt, men det ligger litt ned mot kanten der..).
6318e33b3364be23277e2a224012da36.jpg
02b3cc34b491b4583fa7519a865606b9.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Den er vel messing?. Men det ser ut til at du mangler en pakning i den? med mindre du har tatt den ut. Pakningen tetter og gjør at ølet ikke kommer i kontakt med det metallet iallefall. Forøvrig trenger du ikke PBW'e denne slangen. Selv har jeg alltid bare kjørt veldig varmt vann gjennom den etter bruk (lagt ene enden i vannkoker som er ferdikkokt med vann, og andre enden ned i sluket, for å skylle gjennom) og så lagt den i en kveil i et 3L norgesglass med Star San rett før bruk neste gang. Hvis du PBW'er så må du bruke ekstra arbeid på å skylle ut PBW'en.
 
Den er vel messing?. Men det ser ut til at du mangler en pakning i den? med mindre du har tatt den ut. Pakningen tetter og gjør at ølet ikke kommer i kontakt med det metallet iallefall. Forøvrig trenger du ikke PBW'e denne slangen. Selv har jeg alltid bare kjørt veldig varmt vann gjennom den etter bruk (lagt ene enden i vannkoker som er ferdikkokt med vann, og andre enden ned i sluket, for å skylle gjennom) og så lagt den i en kveil i et 3L norgesglass med Star San rett før bruk neste gang. Hvis du PBW'er så må du bruke ekstra arbeid på å skylle ut PBW'en.

Mulig det er messing, jeg vet ikke...

Har som sagt aldri lagt merke til dette før. Spørsmålet er om det er noe med prosessen min som gjør dette (en eller annen reaksjon mellom f.eks PBW eller Star san og denne type metall), eller om det er oljerester som har vært der hele tiden. Og spørsmålet er om jeg skal forsøke å ta det bort, eller bare la det være slik... Jeg tror ikke ølet kommer i kontakt med denne delen. Har ikke merket noen usmak i allefall. Det har aldri vært noen pakning her, forøvrig. Den skrus på en slik og er da tett.

1,5" Tri-Clamp til 1/4" MFL - Ss Brewtech
 
Ok, dumt spørsmål: er det noen 'utløpsdato' på flaskekorker? Venter på Tapcooler i poste og tenkte flaske litt igjen. Korkene på hylla har ligget der i 5ish år...
 
Eg ikke en av greiene med baltisk porter at de, iallefall historisk sett, ikke inneholder ristet malt med skall, altså brown/black malt, rb, osv. Men de baltiske bruker da avskallet røstet malt?
Om du kaldgjærer en stout, blir den da baltisk? Det er vel ikkje så enkelt?

Korriger meg gjerne om eg tar feil og har misforstått:)

Neida, du har rett. Jeg ville ikke ta den vanlige porteroppskrifta mi til dette ølet. Men det skal være noe røstet karakter. Carafa Special er nok det riktige valget, men du kan bruke noe vanlig - men veldig moderat.

Make Your Best Baltic Porter

Så jeg burde nok skrevet at det du får om du gjærer porter'n din med en lagergjær, er noe som ligner en baltisk porter:).
 
Den er vel messing?.

Om det skulle være messing dette... Bør man ha noen betenkeligheter med å drikke ølet om det har kommet i kontakt med noe grums fra messingen? Jeg tror ikke det er tilfellet, altså, men man vet jo aldri. Det virker som det har vært ganske tett ved overføring, så vidt jeg har fått med meg. Jeg overfører jo og med trykk, slik at ølet vil i så måte presses ut en eventuell "utetthet", og ikke inn... Slik sett vil vel ikke ølet som havner i fatet uansett ha vært i kontakt med dette grumsete messingpartiet (?). Kronglete forklart, I know.
 
Om det skulle være messing dette... Bør man ha noen betenkeligheter med å drikke ølet om det har kommet i kontakt med noe grums fra messingen? Jeg tror ikke det er tilfellet, altså, men man vet jo aldri. Det virker som det har vært ganske tett ved overføring, så vidt jeg har fått med meg. Jeg overfører jo og med trykk, slik at ølet vil i så måte presses ut en eventuell "utetthet", og ikke inn... Slik sett vil vel ikke ølet som havner i fatet uansett ha vært i kontakt med dette grumsete messingpartiet (?). Kronglete forklart, I know.

Det skal ikke komme i kontakt med det som enten er eller er ikke messing. Men hvis du har stål mot "stål" så tror jeg fortsatt at du egentlig skal ha en pakning. Hvis du ser på ball locks så har disse en plast-tupp, det er "pakningen" på ball locks. Men, det kan være jeg tar feil.

Da jeg jobbet i bryggesjappe så bestilte jeg ball locks fra CMD og nippler til disse, fra produsent. Jeg spurte om denne nippelen (som du holder i hånden på bildet) om hvorfor den også ikke var i rustfritt, og fikk til svar at det trenger den ikke være siden ølet ikke kommer i kontakt med den.
 
I dag kom vekta fra Brewshop, steike de folkene er god på levering, og det betyr at jeg skal prøve meg på en lukka overføring. Da dukker det naturligvis opp noen dumme spørsmål:rolleyes:

1. Jeg er jo vandt til å tappe første slumpen fra gjæringskaret til FG prøve, men også for å få ut den lille første "slushen" med trub som har samlet seg i kranen. Jeg har kun en CO2 tank og den er meget tungvindt å skulle flytte rundt på. Så da ser jeg 2 muligheter. Den ene er å gi f og bare fylle rett på fatet og ta FG prøven etter fatet er fylt, eller tappe av 100ml og satse på at det er såpass lite O2 som kommer inn i bøtta at det er ubetydelig. Hva anbefaler dere?

2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?

Jeg skal bruke denne metoden:
Vis vedlegget

Noe jeg bør tenke på?
 
I dag kom vekta fra Brewshop, steike de folkene er god på levering, og det betyr at jeg skal prøve meg på en lukka overføring. Da dukker det naturligvis opp noen dumme spørsmål:rolleyes:

1. Jeg er jo vandt til å tappe første slumpen fra gjæringskaret til FG prøve, men også for å få ut den lille første "slushen" med trub som har samlet seg i kranen. Jeg har kun en CO2 tank og den er meget tungvindt å skulle flytte rundt på. Så da ser jeg 2 muligheter. Den ene er å gi f og bare fylle rett på fatet og ta FG prøven etter fatet er fylt, eller tappe av 100ml og satse på at det er såpass lite O2 som kommer inn i bøtta at det er ubetydelig. Hva anbefaler dere?

2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?

Jeg skal bruke denne metoden:
Vis vedlegget 44097

Noe jeg bør tenke på?
Jeg syns egentlig det går ganske uproblematisk. Nå tørrhumler jeg sånn ca aldri, og hvis jeg gjør coldcrasher jeg, så akkurat det har jeg ikke testa. Når det gjelder det første spørsmålet ditt, hvis du kobler til gass ut først kan du vel tappe deg en FG-prøve før du kobler til slangen for øl?
 
2. Jeg tørrhumler jo ofte og uten coldcrash er det jo sjanse for at det ligger å flyter litt i overflaten. Jeg har dunket og vugget på bøtta og håper jo det meste har sunket, men vil jo ikke åpne å sjekke. Er det sjanse for at posten går tett under tapping? Noen som vil dele erfaringer?
Ja, jeg har hatt problemer med at ballocken og/eller posten på keg'en har tetta seg. Jeg kjøpte en slik en.

BouncerMD Inline Beer Filter (Mac Daddy)
 
Hei, jeg brukte 9 liters fat til å karbonere, da ble det jo nesten 30 halvlitere som jeg karbonerte med sukker og sette rett i kjøleskap de også. Hva gjør jeg nå? Flaskene skulle stått 14 dager i romtemperatur først??
 
Hei, jeg brukte 9 liters fat til å karbonere, da ble det jo nesten 30 halvlitere som jeg karbonerte med sukker og sette rett i kjøleskap de også. Hva gjør jeg nå? Flaskene skulle stått 14 dager i romtemperatur først??
Ta dem ut og få dem varmt. Romtemperatur +.
 
Jeg syns egentlig det går ganske uproblematisk. Nå tørrhumler jeg sånn ca aldri, og hvis jeg gjør coldcrasher jeg, så akkurat det har jeg ikke testa. Når det gjelder det første spørsmålet ditt, hvis du kobler til gass ut først kan du vel tappe deg en FG-prøve før du kobler til slangen for øl?

Tjaaa, jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa, men jeg trodde jeg måtte koble på begge slangene samtidig for å få flushet de med CO2? Får ikke coldcrashet om jeg skal unngå O2, med det oppsettet jeg har nå...

Ja, jeg har hatt problemer med at ballocken og/eller posten på keg'en har tetta seg. Jeg kjøpte en slik en.

BouncerMD Inline Beer Filter (Mac Daddy)
Jeg snakker med pengene mine og alt jeg rekker å si er adjø, men takk for tips, får vel investere enda litt for å få billig øl:D
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge
 
Tilbake
Topp