Hvorfor oppgir ikke Craft høstingsår på humla på posen?

Finn Berger

Moderator
Dette er fryktelig irriterende. Bryggselv oppgir ikke årgangen på nettsidene sine, heller. Jeg vil vite hva det er jeg kjøper - og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte gå en kronglete vei inn til den informasjonen via lotnummer, som står trykt på posen. Når de kan trykke lotnummeret så kan de vel trykke høstingsåret?

Driver de og blander årganger? Eller ønsker de rett og slett ikke at vi skal vite hva det er, så de kan selge gamle årganger som ferske?

Hvorfor i alle verden skal vi finne oss i dette? Jeg har - for en god stund siden - sendt en mail til Bryggselv om dette, og fikk til svar at det var jo en god ide, det skulle de ta opp. Men ingenting har skjedd.

Jeg er sikkert ikke den eneste som har irritert seg over dette. Jeg håper alle som er i kontakt med Bryggselv, tar det opp.
 
Støttes 100 %. Kjøper ikke humle med mindre jeg vet avlingsår og helst også oppbevaring.
 
Dette er fryktelig irriterende. Bryggselv oppgir ikke årgangen på nettsidene sine, heller. Jeg vil vite hva det er jeg kjøper - og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte gå en kronglete vei inn til den informasjonen via lotnummer, som står trykt på posen. Når de kan trykke lotnummeret så kan de vel trykke høstingsåret?

Driver de og blander årganger? Eller ønsker de rett og slett ikke at vi skal vite hva det er, så de kan selge gamle årganger som ferske?

Hvorfor i alle verden skal vi finne oss i dette? Jeg har - for en god stund siden - sendt en mail til Bryggselv om dette, og fikk til svar at det var jo en god ide, det skulle de ta opp. Men ingenting har skjedd.

Jeg er sikkert ikke den eneste som har irritert seg over dette. Jeg håper alle som er i kontakt med Bryggselv, tar det opp.
På hjemmesiden er det en link under hver humle, som leder deg rett til dokumentasjonen for det aktuelle humlepartiet, inkludert årstall og lotnummer. Det tar fem sekunder å finne. Ingen grunn til å mistenke dem for å prøve å skjule noe!
 
På hjemmesiden er det en link under hver humle, som leder deg rett til dokumentasjonen for det aktuelle humlepartiet, inkludert årstall og lotnummer. Det tar fem sekunder å finne. Ingen grunn til å mistenke dem for å prøve å skjule noe!
Hvor finner du denne linken?

LOT nummer er uansett mye mer interessant enn år. Selv om LOT ikke oppgir hvor humla kommer fra såvidt jeg husker som vi kan lese. Humle kan oppbevares i 2-3 år i fryser, og fortsatt smake bedre enn årets humle, det spørs på hvor i (f.eks) USA den kommer fra, og hvilket år den er høstet. F.eks kan Cascade fra Idaho smake dårligere enn Cascade fra Washington samme år, men forskjellig..I tyskland er det litt annerledes da da det er færre regioner og da mindre forskjell geografisk.
 
Sist redigert:
Hvor finner du denne linken?

LOT nummer er uansett mye mer interessant enn år. Selv om LOT ikke oppgir hvor humla kommer fra såvidt jeg husker som vi kan lese. Humle kan oppbevares i 2-3 år i fryser, og fortsatt smake bedre enn årets humle, det spørs på hvor i (f.eks) USA den kommer fra, og hvilket år den er høstet. F.eks kan Cascade fra Idaho smake dårligere enn Cascade fra Washington samme år, men forskjellig..I tyskland er det litt annerledes da da det er færre regioner og da mindre forskjell geografisk.
 

Vedlegg

  • Resized_20200322_161934.jpg
    Resized_20200322_161934.jpg
    182,2 KB · Sett: 97
Ah. Ja da må man ha posen i hånd før man får søkt det opp. Men ja, de kan jo bare printe år og.

Men samtidig vet man ikke hva man har kjøpr før man har kjøpt det, som sagt så kan årets være en dårligere humle enn den som er fjorårets eller to år tilbake.

Hadde et (flere, siden det var ikke bare tt brygg) hvor min egen vakumpakkede humle som var tre år gammel fortsatt smakte bedre enn årets Columbus, dette var vel i 2015/2016 da det året smakte ikke veldig bra.
 
På posen er det trykt en ean-kode og lotnummer. Mengden "tekst" er nok bestemt av maskinen de kjører ut posene i. Sannsynligvis må de velge mellom lotnummer og dato. Og da gir lotnummer mye mer relevant informasjon.
I Dropbox kan man se endringsdato for de ulike dokumentene, og dermed kan man også se hvor mange parti de tar inn. Bryggselv har såpass kontroll på logistikken at jeg føler meg sikker på at jeg får humle fra et av de siste partiene. (Jeg tok noen stikkprøver fra de posene jeg har kjøpt i 2020, og alle stammer fra de nyeste lot-numrene.)
 
Men du vet vel ikke LOT nummeret før du har kjøpt humlen?
Se svar til Miguel nedenfor. Bryggselv oppbevarer ikke humlen i en haug på gulvet. Jeg tror vi kan være trygge på at den går ut i samme rekkefølge som den kommer inn. Og de bestiller ikke for mye. (Da hadde de ikke gått tom så ofte som de gjør.)
 
Se svar til Miguel nedenfor. Bryggselv oppbevarer ikke humlen i en haug på gulvet. Jeg tror vi kan være trygge på at den går ut i samme rekkefølge som den kommer inn. Og de bestiller ikke for mye. (Da hadde de ikke gått tom så ofte som de gjør.)

Jeg tror det @Finn Berger mente, var at det ville være fint (understatement) at man kunne vite hva man kjøper før man sitter med det i hånden. Om det er fordi en vil ha humle fra siste avling eller som @Miguel, vil ha, en tre år gammel Columbus, spiller vel ingen rolle.

At BS har kontroll på logistikken sin er sikkert sant, men at det alltid kommer oss forbrukere til gode er ikke nødvendigvis helt sant. Jeg kjøpte f. eks en humle SuperDeal høsten 2018, sendte dem en mail først og spurte om dette var den siste årgangen, fikk dette bekreftet, men når jeg pakket ut, så var det kun to av fem humletyper som var sist år. Hvilket minner meg om, at BS ville kompensere meg med en hyggelig overraskelse, som jeg har glemt å benytte. Så takk for påminnelsen, @ØyvindO :)
 
Saken er vel at frem til nå så har forbrukere brukt årstall som en verdi på "ferskeste", og sånn har det vel vært "alltid" (de seneste årene). Og når det plutselig mangler så blir det jo reaksjoner. Jeg vil også helst ha siste skrik, selv om jeg vet at det kan være litt dårligere egentlig. Men sjansen for dårlig behandling (koster penger å ha noe på lager) er lavere, på en måte.
 
Årganger varierer, og siste er ikke nødvendigvis beste. Men nettopp derfor er det greit å se, når du går inn på nettsida, hvilket år humla er fra. Og det er veldig greit å ha det på posen - ikke minst når du roter gjennom kaoset i fryseren.

@ØyvindO Jeg deler ikke din tillit til landets største bedrift på vårt felt. Og jeg ser absolutt ingen grunn til at vi ikke skal få denne informasjonen, som alltid tidligere har vært oppgitt, både som salgsinfo på nettsidene, og på pakningene. At det er en teknologisk begrensing som gjør det, høres veldig rart ut. Jeg trodde datateknologien ga oss muligheter, og ikke tok dem fra oss.
 
Sist redigert:
Jeg har klagd til Bryggselv på dette før, og fikk høre at de syntes det å oppgi årstall var en god ide som de skulle vurdere. De har ikke gjort noe med det, så nå har jeg klagd igjen. Spent på svaret.

Jeg synes det er helt utrolig, egentlig. Det kan umulig være noe problem å oppgi høstingsåret. Sånn det er nå må du kjøpe humla først, og så må du surre deg gjennom prosedyren med å bruke lotnummeret for å finne info om humla.
 
Jeg har klagd til Bryggselv på dette før, og fikk høre at de syntes det å oppgi årstall var en god ide som de skulle vurdere. De har ikke gjort noe med det, så nå har jeg klagd igjen. Spent på svaret.

Jeg synes det er helt utrolig, egentlig. Det kan umulig være noe problem å oppgi høstingsåret. Sånn det er nå må du kjøpe humla først, og så må du surre deg gjennom prosedyren med å bruke lotnummeret for å finne info om humla.
Nå er man vel ikke avhengig av bryggselv. Bryggmann har f.eks årstall i store bokstaver på alle humler. Olbrygging.no har årstall på humlene. Samme med brewshop. Osv, osv.
 
Nå er man vel ikke avhengig av bryggselv. Bryggmann har f.eks årstall i store bokstaver på alle humler.
Jeg handler helst hos Strømmen, men der dukker også noe humle fra Craft (som er engrosfirmaet til Bryggselv) opp. Så jeg kommer ikke unna. Nå måtte jeg bestille en del fra Bryggselv, fordi det er noen produkter jeg ikke får hos Strømmen, og så blei det litt humle, også, for å komme opp i fri frakt.

Bryggselv er dyrere, også - så det er all mulig grunn til å ligge unna dem hvis man kan.
 
Jeg handler helst hos Strømmen, men der dukker også noe humle fra Craft (som er engrosfirmaet til Bryggselv) opp. Så jeg kommer ikke unna. Nå måtte jeg bestille en del fra Bryggselv, fordi det er noen produkter jeg ikke får hos Strømmen, og så blei det litt humle, også, for å komme opp i fri frakt.

Bryggselv er dyrere, også - så det er all mulig grunn til å ligge unna dem hvis man kan.
Siste gang jeg handla hos Strømmen kom det humle fra Craft. Humlepakkene hadde en klistremerke på seg, men høstingsår og pris. Antar at de er Strømmen sine klistremerker. Så du kan være trygg når du handler hos dem.

Ellers er det veldig rart med BS. Kjøper du f. eks Northern Brewer hos dem, vet du ikke noe annet om humla, enn at den har 5-10% alfasyre før du har pakken i hånden. Jeg har kun bra erfaring med BS, men foretrekker andre butikker nå om dagen.
 
Siste gang jeg handla hos Strømmen kom det humle fra Craft. Humlepakkene hadde en klistremerke på seg, men høstingsår og pris. Antar at de er Strømmen sine klistremerker. Så du kan være trygg når du handler hos dem.

Ellers er det veldig rart med BS. Kjøper du f. eks Northern Brewer hos dem, vet du ikke noe annet om humla, enn at den har 5-10% alfasyre før du har pakken i hånden. Jeg har kun bra erfaring med BS, men foretrekker andre butikker nå om dagen.
Stemmer, jeg hadde glemt at de klistrer på lapper på Strømmen. I det hele tatt; det er mye bra å si om Strømmen.
 
Det som er litt rart er at de ikke er tømt for unødvendig "luft" (altså gass som hovedsakelig er nitrogen). Det er tross alt opptil 2 % oksygen i gassblanding (maks 2 % iht Craft). I normalt luft er det jo 21 %, så dersom det er mer enn ti ganger så mye gass enn dersom man vakuumerer (og det tror jeg det er), så kan jeg ikke skjønne at dette skal være så mye bedre?
 
Tilbake
Topp