Tråden for dumme spørsmål.

Tjaaa, jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa, men jeg trodde jeg måtte koble på begge slangene samtidig for å få flushet de med CO2? Får ikke coldcrashet om jeg skal unngå O2, med det oppsettet jeg har nå...
Det tar litt tid før overtrykket tømmes gjennom slangene. Jeg tror du får det til.
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge
Ville ha vurdert BIAB som startsett.
Legg ut en ønskes kjøpt under kjøp/salg kanskje?
 
Hei,

lurte på om noen hadde noen «startpakker» til en som er helt fersk og ikke ønsker å bruke mange titalls tusen på et «sett» med det meste?

har sett noen pakker her inne, men er så mye ekstra man må ha til de fleste, så er det noen komplette startsett?
Trenger ikke å være stort, bare komplett.
~20-30L, og gjerne enklest mulig?
Har lyst til å brygge lettdrikkelig IPA selv

evt. link til en tråd med startsett hadde og vært topp.

mvh
Trønder som ønsker å brygge

Sjekk ut et sett som ser bra ut i forhold til behovene dine - og se om du kan få tak i de dyre delene brukt.

Skal du bare brygge ekstraktsett, er det veldig lite du trenger, men skal du brygge med malt, trengs det mye mer.
Hvor mye du vil brygge av gangen, er også nokså avgjørende. Nøyer du deg med brygge 10-12 liter i stedet for 20-30, kan du kanskje fikse det stort sett med ting du allerede har + litt kreativitet.
 
Sjekk ut et sett som ser bra ut i forhold til behovene dine - og se om du kan få tak i de dyre delene brukt.

Skal du bare brygge ekstraktsett, er det veldig lite du trenger, men skal du brygge med malt, trengs det mye mer.
Hvor mye du vil brygge av gangen, er også nokså avgjørende. Nøyer du deg med brygge 10-12 liter i stedet for 20-30, kan du kanskje fikse det stort sett med ting du allerede har + litt kreativitet.

Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min :)

Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS

Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS

Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.

Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de? :)
 
Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min :)

Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS

Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS

Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.

Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de? :)

Den siste er det samme som jeg starta med for 5 år sida, og jeg brygger på samme måten fremdeles, bare med et litt annet utstyr. Så det skal kanskje ikke overraske at jeg synes det er en god idé:).

Nå kjører jeg ikke BIAB - og har aldri gjort det - men "batch sparge", dvs. at jeg mesker, tapper ut, og fyller på en ny omgang med vann for å skylle ut mer av maltet. (Den siste omgangen står bare 10 minutter.) Du kan også kjøre kontinuerlig skylling ("fly sparge") med det utstyret + litt kreativitet. Det var det jeg starta med, men jeg har endt opp med batch sparging, som er enklere, og som ikke gir vesentlig dårligere utbytte.

Meskeposen er uansett praktisk; du kan bare heise ut det brukte maltet når du er ferdig med meskinga, og så funker den som et ekstra filter. Så jeg bruker meskepose sjøl om jeg altså ikke kjører BIAB.

Skulle du etter hvert ønske å gå over til en automatisk maskin, er den enkle en veldig fin vannvarmer, så det er uansett ikke sånn at du kjøper noe du risikerer å ikke få bruk for seinere.

Jeg våger den påstanden at det både er mer lærrerikt og enklere å velge den billige løsningen. Mange nybegynnere sliter med å få de automatiske maskinene til å fungere godt, mens den manuelle løsningen er problemfri.

Den automatiske gjør jo en del av jobben for deg, så du rekker kanskje et par kopper kaffe ekstra underveis, og den passer på å holde temperaturen stabil for deg (hvis det funker som det skal), men for min egen del så trives jeg med å styre med meskinga sjøl. Og jeg får i meg kaffe, jeg også:).

I den pakka mangler det et termometer. Det kan du ikke klare deg uten, og det digitale termometeret som følger med den dyrere pakka, er veldig godt - særlig fordi det har en lang føler - så jeg ville forhandla om å få med et sånt. Det mangler også en tappestav (jeg regner med at du starter med å tappe på flasker.) Jeg ville også kjøpt med en ekstra meskepose. Jeg bruker to, og dermed slites de mye mindre. Og så ville jeg fått med et 3-liters litermål. Nyttig til mye. (Jeg har tre, og bruker alle hele tida:)!)

Du klarer deg vanskelig uten slanger. Jeg bruker det alltid når jeg skal tappe ut av kjelen, og når jeg skal stikke om fra gjæringskar til blandekar før tapping. Og jeg har laget en fleksibel overgang fra kran til tappestav med en liten stubb. Kjøper du et par meter silikonslange med indre diameter på 10 mm, har du nok og litt til.

Du bør også ha to bøtter til. Du trenger ei bøtte til å tappe vørteren over i. Den kan du kjøpe på Europris; gjæringsbøtte med lokk og hank, uten kran. Der får du også ei gjæringsbøtte med kran, som du trenger til å stikke om til når du skal flaske. (Europrisbøttene er bedre enn de som bryggebutikkene selger.) Du kommer til å ende opp med en haug med bøtter, men de kjøper du etter hvert:). (Og stell pent med gjæringsbøttene; de skal vaskes forsiktig med en svamp - ikke med skrubbeflate! Bruk aldri noe som kan ripe den mjuke plasten.)

Noe du vanskelig kan klare deg uten, er kjele/kjeler til å varme skyllevann i. Jeg starta med å varme vann i husets vanlige kjeler på komfyren, og det går det - men det er kjekt med en større kjele. Du kan greie deg med 15 liter, men skal du kjøpe, ville jeg prøvd å finne en som tar 20 liter.

Det er sikkert noe jeg har glemt. Det er masse duppeditter du anskaffer etter hvert, eller du finner ut at ting du har liggende kan brukes til mye rart. Du kommer til å lage ditt eget personlige system med alskens Petter Smart-løsninger, og jeg skal ikke prøve å dytte på deg mine:).

edit: Glemte å si at du også trenger korker og et korkeapparat av et eller annet slag.
 
Sist redigert:
Hvis den ene bøtta skal være uten kran trengs vel også en hevert?

Jeg bruker den bare til å lagre vørteren i mellom mesk og kok - og strengt tatt vil du trenge to bøtter om du skal ha mer enn 27-28 liter til kok. (Men man har sikkert noe stående som kan brukes.) Jeg bruker en slange som hevert når jeg skal ha vørteren over i kjelen til kok, det stemmer det. Jeg vil unngå plasking på alle nivåer så langt mulig. Men man kan jo få den forsiktig over på andre måter, også - f.eks. ved hjelp av det store litermålet.

Men man trenger jo to bøtter med kran, også, om man vil unngå å flaske ved hjelp av hevert.

edit: Jeg har jo to kjeler og to kokeplater - hvilket jeg ikke hadde da jeg begynte. Og hadde jeg hatt dem stående i et fast oppsett, hadde jeg kunnet tappe rett opp i kokekjelen. Men jeg mesker på badet og koker på kjøkkenet, og dessuten bruker jeg kokekjelen til å varme opp vann til runde to i, så det hele blir litt mer klønete enn det hadde kunnet være. Men jeg har jo fått ganske brukbar rutine på dette etter hvert, da:).
 
Noe du vanskelig kan klare deg uten, er kjele/kjeler til å varme skyllevann i. Jeg starta med å varme vann i husets vanlige kjeler på komfyren, og det går det - men det er kjekt med en større kjele. Du kan greie deg med 15 liter, men skal du kjøpe, ville jeg prøvd å finne en som tar 20 liter.

Kona ble lei at jeg løp opp til kjøkkenet og ned i kjelleren igjen med skyllevann. Har gått over til å bruke en dyppvarmer, 25 liters kjele (fra Biltema) og en STC-1000.
 
Kona ble lei at jeg løp opp til kjøkkenet og ned i kjelleren igjen med skyllevann. Har gått over til å bruke en dyppvarmer, 25 liters kjele (fra Biltema) og en STC-1000.

Dyppvarmer er kanskje det utstyret jeg skulle ha skaffet meg mye tidligere i "bryggekarrieren" , og er et veldig godt tips for en førstegangkjøper spør du meg.
En dyppvarmer på 3kW er eneste varmekilde man trenger til å begynne med og vil være et veldig bra supplement når man en dag utvider bryggevirksomheten. :)

@dmbardal
Mine tips til en som skal starte opp brygging:

  • Stor kjele, helst 36 liter for 25 liters batch. Ved å bruke dyppvarmer spiller ikke kjeletypen noen rolle, man er ikke avhengig av induksjon feks. Kan benyttes til skyllevann senere hvis man ønsker å brygge større volum.
  • Dyppvarmer. Kan benyttes til "alt". Varming av meskevann og kok. Vil korte ned bryggedagen uansett bryggesystem.
  • Dyppkjøler. Ville ha kjøpt kjøler som kan takle større volum enn 25 liter med tanke på utvidelse av bryggingen, men budsjett avgjør her.
  • Meskepose for BIAB. Trenger ikke stresse med skylling og krever ikke flere kjeler.
  • Noe å røre i mesken med.
  • Et godt termometer
  • Oechslevekt

Utstyr for gjæring og tapping vil være det samme som alle andre systemer så tar ikke med det, men blir jo noe utstyr og en viss kostnad her også.
 
Da var første og andre forsøk på lukka overføring gjort. Startet med Stout'en siden den ikke hadde noe tørrhumle, føler det gikk så det suste.
Vis vedlegget

Så var det Pale Ale'en sin tur.
Vis vedlegget

Her støtte jeg på 2 ting, det ene, som var helt greit var at det gikk sakte mot slutten, ikke så rart med 110 gram tørrhumle uten coldcrash, men gikk ikke tett så sier meg fornøyd.

Det jeg lurer på er, jeg så noen bobler i slangen, kan jeg ta det for god fisk at det var CO2?

Det andre er at vekta skrudde seg av, jeg trodde denne vekta sto på til den ble slått av manuelt. Er det en innstilling jeg ikke finner?
 
Det andre er at vekta skrudde seg av, jeg trodde denne vekta sto på til den ble slått av manuelt. Er det en innstilling jeg ikke finner?
Den skrur seg av ja. Jeg pleier å være borti plata på vekta med foten for å få en større vektendring, da holder den seg påskrudd. Skal også funke med en strømforsyning, men det har jeg ikke kjøpt/testa.
 
Dyppvarmer er kanskje det utstyret jeg skulle ha skaffet meg mye tidligere i "bryggekarrieren" , og er et veldig godt tips for en førstegangkjøper spør du meg.
En dyppvarmer på 3kW er eneste varmekilde man trenger til å begynne med og vil være et veldig bra supplement når man en dag utvider bryggevirksomheten. :)

@dmbardal
Mine tips til en som skal starte opp brygging:

  • Stor kjele, helst 36 liter for 25 liters batch. Ved å bruke dyppvarmer spiller ikke kjeletypen noen rolle, man er ikke avhengig av induksjon feks. Kan benyttes til skyllevann senere hvis man ønsker å brygge større volum.
  • Dyppvarmer. Kan benyttes til "alt". Varming av meskevann og kok. Vil korte ned bryggedagen uansett bryggesystem.
  • Dyppkjøler. Ville ha kjøpt kjøler som kan takle større volum enn 25 liter med tanke på utvidelse av bryggingen, men budsjett avgjør her.
  • Meskepose for BIAB. Trenger ikke stresse med skylling og krever ikke flere kjeler.
  • Noe å røre i mesken med.
  • Et godt termometer
  • Oechslevekt

Utstyr for gjæring og tapping vil være det samme som alle andre systemer så tar ikke med det, men blir jo noe utstyr og en viss kostnad her også.

Håper dere begge blir tagget nå, for synes dere begge hadde flotte svar (spesielt Finn Berger over her som laget et skikkelig langt og flott svar, som svarer på det meste jeg egentlig lurte på).

Det jeg fortsatt er LITT usikker på er BIAB og meskepose.
Har sett at mange skyller, og da må ha en ekstra kjele / koker (som ikke koster skjorta, men fortsatt 1000-3000 NOK om du kjøper en frittstående).
Slipper jeg å skylle om jeg bruker BIAB med meskepose?
Er dette jeg har sett mest på, og synes det høres flott ut å slipp dette.
Hva er fordelen/ulempen med hver av disse løsningene?
 
Skylling eller ikke har mer med hvor høy effektivitet du får enn med hvilket oppsett du bruker.
En eller annen form for skylling er vanlig også med biab.
Den enkleste form for skylling ved biab er å tømme (varmt) vann over kornet etter at posen er løftet ut.
Og samle opp dette vannet.
Ikke særlig effektivt, mel litt får du da også.
 
Håper dere begge blir tagget nå, for synes dere begge hadde flotte svar (spesielt Finn Berger over her som laget et skikkelig langt og flott svar, som svarer på det meste jeg egentlig lurte på).

Det jeg fortsatt er LITT usikker på er BIAB og meskepose.
Har sett at mange skyller, og da må ha en ekstra kjele / koker (som ikke koster skjorta, men fortsatt 1000-3000 NOK om du kjøper en frittstående).
Slipper jeg å skylle om jeg bruker BIAB med meskepose?
Er dette jeg har sett mest på, og synes det høres flott ut å slipp dette.
Hva er fordelen/ulempen med hver av disse løsningene?
Coop har en 20 liters gryte som ikke koster skjorta. Men den er kanskje for liten til ditt bruk?
 
Tilbake
Topp