Tråden for dumme spørsmål.

Håper dere begge blir tagget nå, for synes dere begge hadde flotte svar (spesielt Finn Berger over her som laget et skikkelig langt og flott svar, som svarer på det meste jeg egentlig lurte på).

Det jeg fortsatt er LITT usikker på er BIAB og meskepose.
Har sett at mange skyller, og da må ha en ekstra kjele / koker (som ikke koster skjorta, men fortsatt 1000-3000 NOK om du kjøper en frittstående).
Slipper jeg å skylle om jeg bruker BIAB med meskepose?
Er dette jeg har sett mest på, og synes det høres flott ut å slipp dette.
Hva er fordelen/ulempen med hver av disse løsningene?

Du trenger absolutt ikke noe skylling. Meskeeffektiviteten kan bli noe lavere enn ved skylling, men strengt tatt ikke noe å bekymre seg for.
Men skal du ikke skylle trengs det en noe større kjele siden du mesker med ALT av vann. Bør være minst 35 liter hvis du ønsker 25 liter batch.
Har ingen erfaring med produktene du linket til, sånn for ordens skyld. :)

BIAB lager like godt øl som andre meskemetoder, og vil anbefale det som nybegynner.
Poenget mitt var du at sannsynligvis også kan bruke det meste av utstyret videre i andre oppsett etterhvert.
Unntaket er vel meskeposen.
 
Du trenger absolutt ikke noe skylling. Meskeeffektiviteten kan bli noe lavere enn ved skylling, men strengt tatt ikke noe å bekymre seg for.
Men skal du ikke skylle trengs det en noe større kjele siden du mesker med ALT av vann. Bør være minst 35 liter hvis du ønsker 25 liter batch.
Har ingen erfaring med produktene du linket til, sånn for ordens skyld. :)

BIAB lager like godt øl som andre meskemetoder, og vil anbefale det som nybegynner.
Poenget mitt var du at sannsynligvis også kan bruke det meste av utstyret videre i andre oppsett etterhvert.
Unntaket er vel meskeposen.

Høres litt ut som jeg kommer til å gå for BIAB med en 35L kjele (noe lignende som det jeg linket tidligere),
og da jeg gjerne ønsker å slippe skylling - siden jeg ikke har noe sted med vannuttak i nærheten om jeg ikke plasserer det på badet,
så høres det ut som et godt startpunkt for min del.
Må bære bøtter et par ganger, men det får gå bra siden jeg bor i leilighet.
Så får jeg heller begynne med det litt etter jeg har lært meg basics.

Da får jeg bare bestemme meg! :p

Synes dere svarer veldig flott her. Setter jeg virkelig stor pris på!
 
Høres litt ut som jeg kommer til å gå for BIAB med en 35L kjele (noe lignende som det jeg linket tidligere),
og da jeg gjerne ønsker å slippe skylling - siden jeg ikke har noe sted med vannuttak i nærheten om jeg ikke plasserer det på badet,
så høres det ut som et godt startpunkt for min del.
Må bære bøtter et par ganger, men det får gå bra siden jeg bor i leilighet.
Så får jeg heller begynne med det litt etter jeg har lært meg basics.

Da får jeg bare bestemme meg! :p

Synes dere svarer veldig flott her. Setter jeg virkelig stor pris på!
Tror ikke Digiboil 35 har netto volum på 35 liter men 30 liter. Noen andre kan kanskje avkrefte/bekrefte?
Ellers så bør du jo ha vann til kjøling av vørteren etter kok, så det bør du tenke på.
Alternativt kan du kjøle ned naturlig også (ta tiden til hjelp), men det har ikke jeg så mye erfaring med.
 
Tror ikke Digiboil 35 har netto volum på 35 liter men 30 liter. Noen andre kan kanskje avkrefte/bekrefte?
Ellers så bør du jo ha vann til kjøling av vørteren etter kok, så det bør du tenke på.
Alternativt kan du kjøle ned naturlig også (ta tiden til hjelp), men det har ikke jeg så mye erfaring med.

Har ikke nevnt det tidligere i postene, men synes 35L passer relativt greit - da jeg ikke ønsker å lage mer enn 10-20L i gangen uansett, da jeg ofte liker å ha litt forskjellig øltyper. Spesielt i starten så blir det nok litt mer forskjellige typer tenker jeg.
Litt utprøving på smaker og hva som er greiest å lage..

Edit: Når man ser på med/uten pumpe, så er den store forskjellen her at med pumpe så vil temperaturen være mer nøyaktig med pumpe - siden den kontinuerlig pumper vannet opp og ned, slik at det ikke blir 5-10 grader forskjell i kjelen?
 
Har ikke nevnt det tidligere i postene, men synes 35L passer relativt greit - da jeg ikke ønsker å lage mer enn 10-20L i gangen uansett, da jeg ofte liker å ha litt forskjellig øltyper. Spesielt i starten så blir det nok litt mer forskjellige typer tenker jeg.
Litt utprøving på smaker og hva som er greiest å lage..

Edit: Når man ser på med/uten pumpe, så er den store forskjellen her at med pumpe så vil temperaturen være mer nøyaktig med pumpe - siden den kontinuerlig pumper vannet opp og ned, slik at det ikke blir 5-10 grader forskjell i kjelen?
Ingen erfaring med de selv. Vil tro de er ganske smale så vanskelig å røre manuelt kanskje?
 
Jeg har brygget på en helmanuell beerbrew30 i tre år og trives godt med det. Den største utfordringa er temperaturstyring, men det er noe en lærer seg. Du lærer mer om brygging og de ulike prosesselementene på enkelt utstyr. Det er heller ikke kok- og meskeapparatet som er premisset for godt øl. Legg heller pengene og innsatsen i gjæringskontroll. Spesielt temperaturstyring
 
Jeg har brygget på en helmanuell beerbrew30 i tre år og trives godt med det. Den største utfordringa er temperaturstyring, men det er noe en lærer seg. Du lærer mer om brygging og de ulike prosesselementene på enkelt utstyr. Det er heller ikke kok- og meskeapparatet som er premisset for godt øl. Legg heller pengene og innsatsen i gjæringskontroll. Spesielt temperaturstyring

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål:

Ved gjæringskontroll, da må man ha direkte tilgang til en kran?
Man har ikke mulighet til å sette gjæringen i et rom hvor man har noe utstyr som kun går på strøm feks?
Har minimalt med kraner i leiligheten, og er litt usikker på hvordan man får til dette.
Ser feks. at kjølespiraler bruker vann-gjennomstrømming.
Var ikke klar over dette før jeg faktisk så på selve gjæringsprosessen.
 
Da har jeg et oppfølgingsspørsmål:

Ved gjæringskontroll, da må man ha direkte tilgang til en kran?
Man har ikke mulighet til å sette gjæringen i et rom hvor man har noe utstyr som kun går på strøm feks?
Har minimalt med kraner i leiligheten, og er litt usikker på hvordan man får til dette.
Ser feks. at kjølespiraler bruker vann-gjennomstrømming.
Var ikke klar over dette før jeg faktisk så på selve gjæringsprosessen.
Trenger ikke vann. Et kjøleskap funker kjempefint.

Edit: Et litt modifisert kjøleskap, da, men det er lett å fikse. :)
 
Da har jeg et oppfølgingsspørsmål:

Ved gjæringskontroll, da må man ha direkte tilgang til en kran?
Man har ikke mulighet til å sette gjæringen i et rom hvor man har noe utstyr som kun går på strøm feks?
Har minimalt med kraner i leiligheten, og er litt usikker på hvordan man får til dette.
Ser feks. at kjølespiraler bruker vann-gjennomstrømming.
Var ikke klar over dette før jeg faktisk så på selve gjæringsprosessen.
Her tror jeg du blander litt, kjøling av vørter etter kok er vel en del av bryggeprosessen, gjæringsprosessen er der hvor din jobb er over og gjæra starter sin.

Ja du må ha kran for å bruke spiralkjøler, for å hjelpe gjæra i sin jobb kan du hente ett kjøleskap for en billig penge på finn.no, kjøpe en Inkbird WIFI ITC-308 Dual Temperatur Kontroller og for eksempel et West System | Varmerør 1852, plugger kjøleskapet og varmerøret i inkbirden og vips så kan du styre temperaturen under gjæringsprosessen.

Det kan fort bli 5 grader varmere under stormgjæring og det kan gi usmaker. Og for å få godt øl er vel dette den første og kanskje beste investeringen :)
Vis vedlegget
 
Her tror jeg du blander litt, kjøling av vørter etter kok er vel en del av bryggeprosessen, gjæringsprosessen er der hvor din jobb er over og gjæra starter sin.

Ja du må ha kran for å bruke spiralkjøler, for å hjelpe gjæra i sin jobb kan du hente ett kjøleskap for en billig penge på finn.no, kjøpe en Inkbird WIFI ITC-308 Dual Temperatur Kontroller og for eksempel et West System | Varmerør 1852, plugger kjøleskapet og varmerøret i inkbirden og vips så kan du styre temperaturen under gjæringsprosessen.

Det kan fort bli 5 grader varmere under stormgjæring og det kan gi usmaker. Og for å få godt øl er vel dette den første og kanskje beste investeringen :)
Vis vedlegget 44116

Ja, ser jeg har mikset mellom et par forskjellige ting her.

At jeg må koble til en kran er ikke ille.(enkelt å koble rett i kranen på kjøkkenet? eller vil det være enklere å ha selve bryggeprosessen på badet feks?).
Så for meg kontinuerlig tilgang til en kran i gjæringen av en eller annen grunn (mulig pga. mye forskjellig info fra mange på en gang),
men ser da at jeg må og kjøpe inn et billig kjøleskap, modifisere dette litt, få tak i Inkbird sin wifi kontroller og en varmeplate feks (så enkelt ut).
Når det er gjort, så har jeg vel gjæringsprosessen i boks? Må selvfølgelig se på oppskrifter og hvilke temperaturer det skal være på, men før jeg starter så skal det holde.

En kompis av meg snakker om kran (taljer). Er dette noe som er nødvendig uansett oppsett, eller er det kun ved BIAB?
Mulig jeg må ta meg en tur i boden i parkeringskjelleren, men ville helst hatt et enkelt oppsett som jeg kan sette i en bod i leiligheten, eventuelt ute i vinterhagen - men er litt usikker på alt jeg trenger.
Har vel egentlig selve kokeprosessen i boks, men er gjæringen og tappeprosessen som står igjen nå.
 
Sist redigert av en moderator:
Ja, ser jeg har mikset mellom et par forskjellige ting her.

At jeg må koble til en kran (enkelt å koble rett i kranen på kjøkkenet? eller vil det være enklere å ha selve bryggeprosessen på badet feks?) er ikke ille.
Så for meg kontinuerlig tilgang til en kran i gjæringen av en eller annen grunn (mulig pga. mye forskjellig info fra mange på en gang),
men ser da at jeg må og kjøpe inn et billig kjøleskap, modifisere dette litt, få tak i Inkbird sin wifi kontroller og en varmeplate feks (så enkelt ut).
Når det er gjort, så har jeg vel gjæringsprosessen i boks? Må selvfølgelig se på oppskrifter og hvilke temperaturer det skal være på, men før jeg starter så skal det holde.

En kompis av meg snakker om kran (taljer). Er dette noe som er nødvendig uansett oppsett, eller er det kun ved BIAB?
Mulig jeg må ta meg en tur i boden i parkeringskjelleren, men ville helst hatt et enkelt oppsett som jeg kan sette i en bod i leiligheten, eventuelt ute i vinterhagen - men er litt usikker på alt jeg trenger.
Har vel egentlig selve kokeprosessen i boks, men er gjæringen og tappeprosessen som står igjen nå.
Ja det skal finnes gardena koblinger du kan skru på de fleste kranene rundt om i norske hjem så det burde gå greit.

Ja det er ikke mer en et kjøleskap, varmerør og en inkbird til å styre det så har du god kontroll på gjæringa.

Ja noen bruker talje eller kran, det kan bli tungt å løfte meskeposen for hånd om man brygger store batcher. Klarer du løfte meskeposen så trenger du ikke det, i alle fall ikke nå i starten :)
 
Ja, ser jeg har mikset mellom et par forskjellige ting her.

At jeg må koble til en kran (enkelt å koble rett i kranen på kjøkkenet? eller vil det være enklere å ha selve bryggeprosessen på badet feks?) er ikke ille.
Så for meg kontinuerlig tilgang til en kran i gjæringen av en eller annen grunn (mulig pga. mye forskjellig info fra mange på en gang),
men ser da at jeg må og kjøpe inn et billig kjøleskap, modifisere dette litt, få tak i Inkbird sin wifi kontroller og en varmeplate feks (så enkelt ut).
Når det er gjort, så har jeg vel gjæringsprosessen i boks? Må selvfølgelig se på oppskrifter og hvilke temperaturer det skal være på, men før jeg starter så skal det holde.

En kompis av meg snakker om kran (taljer). Er dette noe som er nødvendig uansett oppsett, eller er det kun ved BIAB?
Mulig jeg må ta meg en tur i boden i parkeringskjelleren, men ville helst hatt et enkelt oppsett som jeg kan sette i en bod i leiligheten, eventuelt ute i vinterhagen - men er litt usikker på alt jeg trenger.
Har vel egentlig selve kokeprosessen i boks, men er gjæringen og tappeprosessen som står igjen nå.
Det hele kan egentlig gjøres veldig enkelt. Du må slett ikke ha noe kjøleskap. @Finn Berger gjærer i en ganske kjølig kjeller og lager nydelig øl. Jeg bruker et kjøleskap fordi da slipper jeg å stresse med endringer i temperaturen ute og sånt, men det var ikke det første jeg fikk i hus. Når det er sagt var det kanskje det nyttigste.

Edit: Taljer er nødvendig hvis du brygger med mer korn enn du kan løfte når det er vått. Hvis ikke er det bare å se bort fra.
 
At jeg må koble til en kran (enkelt å koble rett i kranen på kjøkkenet? eller vil det være enklere å ha selve bryggeprosessen på badet feks?) er ikke ille.
Jeg brygger på badet fordi det tåler mer fukt enn kjøkkenet, jeg har parkett på kjøkkengulvet. Ellers spiller det ikke noen rolle bare du har vann og avløp tilgjengelig.
 
Delmesk ja, men 88% av malten var der, kun 12 % DME, liten batch så tenkte jeg like gjerne kunne meske det kornet jeg fikk plass til i gryta mi, går kanskje greit uansett?

Har en pose med noe brewbody, kan det være lurt å bruke, regner med jeg mista litt fylde pga feilen min?

Hva med sånn kokende vann fra springen, det er jo mange som har det nå
Det er vel beregnet for direkte konsum
 
Hva med sånn kokende vann fra springen, det er jo mange som har det nå
Det er vel beregnet for direkte konsum
Nå måtte jeg gå å lese litt, så kult ut, men så lenge jeg bare koker på platetoppen i en 15 liters kjele er det lite aktuelt for min del, jeg har nettopp kjøpt nytt termometer av denne typen: Termometer 30 cm med kjeleklips -10 - 100 Celsius - BryggSelv så jeg regner med jeg ikke gjør den feilen igjen:D Det tar egentig ikke så lang tid å varme opp 9 liter vann på platetoppen heller. Jeg kjenner dog at jeg har veldig lyst på en oppgradering selv om det ikke er aktuelt akkurat nå, snakker om det, du drev vel med DME og delkok en stund? Hva gikk du over til?
 
Nå måtte jeg gå å lese litt, så kult ut, men så lenge jeg bare koker på platetoppen i en 15 liters kjele er det lite aktuelt for min del, jeg har nettopp kjøpt nytt termometer av denne typen: Termometer 30 cm med kjeleklips -10 - 100 Celsius - BryggSelv så jeg regner med jeg ikke gjør den feilen igjen:D Det tar egentig ikke så lang tid å varme opp 9 liter vann på platetoppen heller. Jeg kjenner dog at jeg har veldig lyst på en oppgradering selv om det ikke er aktuelt akkurat nå, snakker om det, du drev vel med DME og delkok en stund? Hva gikk du over til?

Hva jeg brygger på nå ja, det er et godt spørsmål. Det er vel det jeg prøver å finne ut av.
Alt fra BIAB til all grain og partial mash, hadde vel vært greit å kanskje holde seg til en ting så det blir litt mer konsist, men så lenge det blir øl..
Nei, du har rett i at det ikke tar uoverkommelig lang tid å varme opp vann til små batcher, tenkte mest på til skyllevann hvis man ikke har mange store kjeler
 
Sist redigert:
Det er jo selvfølgelig nok et dumt spørsmål siden det sikkert er diskutert opp og ned tidligere, men er den noen som har erfaring med kokende vann til skylling
regner med at det har mindre negative konsekvenser ved partiskylling
 
Det er jo selvfølgelig nok et dumt spørsmål siden det sikkert er diskutert opp og ned tidligere, men er den noen som har erfaring med kokende vann til skylling
regner med at det har mindre negative konsekvenser ved partiskylling

Om dette er etterrettelig, vet jeg ikke, men BS sier at "Skylling med skyllevann som er for varmt kan også trekke ut tanniner og dermed resultere i astringens i det ferdige ølet" her.
 
Hva jeg brygger på nå ja, det er et godt spørsmål. Det er vel det jeg prøver å finne ut av.
Alt fra BIAB til all grain og partial mash, hadde vel vært greit å kanskje holde seg til en ting så det blir litt mer konsist, men så lenge det blir øl..
Nei, du har rett i at det ikke tar uoverkommelig lang tid å varme opp vann til små batcher, tenkte mest på til skyllevann hvis man ikke har mange store kjeler
Ord, så lenge det blir godt øl, det er vel hovedårsaken til at jeg ikke har tatt steget å oppgradert enda, det er mange andre aspekter av brygging der jeg har mye igjen å lære før en oppgradering vil være til særlig nytte.

Ja hadde det ikke vært for at jeg er skeptisk til hva varmt vann vil dra med seg fra rørene som har vært her siden 76' så hadde det vært en enkel løsning, men jeg er som sagt enda veldig fersk på all grain. Har en mistanke om at jeg klarer å dra ut tanniner pga ph, så har kjøpt denne: 5,2 pH Stabilizer (113g) - BryggSelv og i dag startet med lukket overføring, det er et eller annet som kødder med humle ølene mine, og pr. nå tenker jeg tanniner eller oksidering.

Og som sagt vil jeg finne ut av det først, syns ikke ølene mine blir mørkere så tanniner er hovedmistenkt, og derfor kan jeg like greit varme i en ekstra kjele så jeg får tilsatt den ph stabilisatoren, men setter enorm pris på tips og ting jeg ikke engang har tenkt på :)
 
Jeg varmer sjeldent opp skyllevann. Låser profilen på 78 grader og starter skyllingen med kaldt vann. Har ikke merket noen forskjell på kvalitet etter jeg begynte med det. Betyr ikke at det ikke er det, men jeg merker det i alle fall ikke.
 
Tilbake
Topp