Holdbarhet rehydrert tørrgjær

loebrygg

Norbrygg-medlem
Rehydrerte en pakke CBC-1 da jeg flaska Imperial Brown Stout i går
Hvor lenge holder rehydrert gjær seg i kjøleskapet?
Burde kanskje også ha brukt den på annen batch RIS
 
Rehydrerte en pakke CBC-1 da jeg flaska Imperial Brown Stout i går
Hvor lenge holder rehydrert gjær seg i kjøleskapet?
Burde kanskje også ha brukt den på annen batch RIS

Når du rehydrerer i vann, har jo ikke gjæren noe å leve av, så den tømmer lagrene sine veldig fort. Gi den litt vørter og håp det beste.

At den er kjølt ned, og har gått i dvale, hjelper sikkert, men jeg tror ikke det der er anbefalt praksis.
 
Så du er skeptisk til å evt. bruke den til karbonering i morgen

Ut fra det lille jeg veit, hadde jeg ikke gjort det. Men det er bare basert på produsentenes råd om hvor lenge tørrgjær generelt skal stå rehydrert før du bruker den.

Gir du den litt DME nå, som @Miguel sier, ser du vel om den livner til. Og da er det jo bare å bruke den.
 
Det er ferskvare, men du trenger ikke å rehydrere så mye av gangen. Jeg bruker F2 selv, og jeg trenger ikke mange grammene med gjær på 25l øl. Så en 11g pose er drøy. Usikker på forholdet mellom CBC-1 og F2, men F2 posen holder til hundrevis av liter med øl. Jeg bruker ta ut 2-3g som jeg rehydrerer hver gang jeg karbonerer. Taper igjen pose og lar den ligge tørt og varmt. Fermentis anbefaler ikke å legge åpne poser i kjøleskapet da det er 80%+ luftfuktighet inne i ett kjøleskap som lett trenger inn. Fungerer helt fint hos meg at poser ligger på 10-15 grader. Ikke merket noe problemer med karbonering
 
Tilbake
Topp