"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

US-05 gir også ale, og mange liker den, men jeg syns den er kjedelig. Funker bra hvis du skal ha oppi masse humle, men ellers... Smak og behag, da
Det gjelder jo de andre rådene også, jeg syns to typer sjokolademalt gir et mer komplekst smaksbilde, som kaffe med sjokolade er bedre enn bare kaffe eller bare sjokolade. Det å bruke en mindre eksklusiv humle først i kok er nok ikke særlig kontroversielt.

Takk for den.Da har jeg lært noe nytt i dag også og skal redigere bestillingen litt mer :).
 
Hei

Ligger i planleggingen av brygging i påska og har lenge hatt lyst til å prøve meg på en Milkshake IPA.

Batch Size 22 Liters
Boil Size 24 Liters 60 min
OG 1.078
FG 1.020
Bitterness 36.2 IBU (tinseth)
Alcohol 7.6% ABV

Fermentables
5.5kg Pale Ale
1.5kg Oat Malt
1.5kg Flaked Oats
0.5kg Honey Malt
0.2kg Rice Hulls

Hops
10g Simcoe Pellet Boil 60 minutes
300g Laktose Boil 15 minutes
35g azacca Pellet Boil 10 minutes
35g Citra Pellet Boil 10 minutes
50g azacca Pellet Flame Out
50g Citra Pellet Flame Out
50g azacca Pellet Dry Hop 7 days
50g Citra Pellet Dry Hop 7 days

Other Stuff
1 each Vanilla Bean Secondary

Yeast
Fermentis Safale S-04

Kommer muligens til å bruke 1 kg mangopurre til flaskingen.
Hvis noen har synspunkter så hadde det vær kjempemessig :)
 
Jeg bestilte spesialmalt som Bryggselv i Oslo ikke har til en pale ale, men forsinkelser hos Posten gjorde at jeg måtte bestille malt av Bryggselv og hente selv for å få brygga pale ale når jeg hadde planlagt. Da det andre maltet nå har ankommet, sitter jeg med spesialmalt jeg tenker å bruke sammen med annet malt i det neste planlagte brygget, som er en oatmeal stout. Maltsammensetningen ser derfor kanskje litt rar ut. Dette er første gang jeg komponerer en mørk ale fra bunnen av, og lurer derfor spesielt på om den er mørk nok, samt om mengden røstet malt (Brown og Chocolate) er greit. Leste noe om at røstet malt kan føre til problemer med pH i for store mengder. Jeg ønsker ikke at den skal være kullsvart, men godt mørk med rødskjær i.

edit: Tilsatte også 250g laktose, for å gjøre det nærmere en breakfast stout. Eller, siden det består av sent ankommet malt blir det en brunch stout

Speidel Braumeister 20L
77.5% efficiency
Batch Volume: 25 L (Kettle)
Fermenter Volume: 23 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 25.1 L
Sparge Water: 6.72 L
Total Water: 31.82 L
Boil Volume: 27.5 L

Pre-Boil Gravity: 1.048

Vitals
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 33
Color: 73 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 45 min
Temperature — 72 °C — 15 min

Malts (5.4 kg)
3 kg (53.1%) — Simpsons Pale Malt Best — Grain — 5 EBC
1 kg (17.7%) — Weyermann Caraamber — Grain — 71 EBC
450 g (4.4%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC
400 g (7.1%) — Thomas Fawcett Brown — Grain — 200 EBC
350 g (6.2%) — Crisp Chocolate — Grain — 1240 EBC
200 g (3.5%) — Weyermann Carared — Grain — 47.5 EBC

Other (250 g)
250 g (4.4%) — Milk Sugar (Lactose) — Sugar — 0 EBC

Hops (70 g)
70 g (33 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4.4% — Boil — 60 min

Miscs
0.5 g — Servomyces — Boil — 10 min

Yeast
2 pkg — Fermentis US-05 Safale American

Fermentation
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 18 °C — 12 days
 
Hei!

Tenkte å brygge en julestout som er en løs hybrid mellom denne oppskriften (Ølbrygging - øl oppskrift | Juleøl "Ein" | Ølakademiet AS) og Høida juleøl. Ser denne sammensetningen ut som noe som kunne fungert? Mengdene på smakstilsetningene er løst hentet fra ulike oppskrifter, lurer derfor spesielt på om det kan være for mye eller for lite av enkelte ingredienser hvis noen har erfaring? Mesketemp og tid ser fremdeles greit ut for dette brygget? Jeg har forlenget gjæringstid fra oppskriften for å være på den trygge siden, er det greit?

Oppskriftsdetaljer
Mengde Koketid Est. OG Est. FG ABV
25 ltr 60 min 1.083 1.023 7.7 %

Malt
Navn Mengde Andel
Pale Malt, Maris Otter 6 kg 75
Munich Malt 900 g 11.25
Caramalt 500 g 6.25
Crystalmalt 500 g 6.25
Chocolate Malt 100 g 1.25

Humle/krydder
Navn Mengde Tid Bruk
Tettnang 30 g 60 min Koking
Kakaonibs 150 g 60 min Koking
Hallertau M. 40 g 30 min Koking
Tørket appelsinskall søt 50 g 5 min Koking
Vanilje-einebær tincture* 100 ml 7 dager Etter primærgjæring

*2 Vaniljebønner med frø sittet i 100 ml Einebær-Gin i 1 uke

Gjær
Safale S-04 11.5g x 2

Mesking
Steg Temp Tid
Mash In 63°C 75 min

Gjæring
Steg Tid Temp
Primær 7 dager 19.44°C
Sekundær 14 dager 19.44°C
Lagring 30 dager 18.33°C


Takknemlig for tilbakemelding!
 
Sist redigert:
Med NEIPA på fat, samt norsk pils og moderne lager i gjæringskaret, er det på tide å planlegge neste brygg. Nå har jeg lyst til å gå for en oatmeal stout. Jeg er ikke like godt bevandret i de mørke maltsortene, så råd og tilbakemeldinger mottas med takk. (Også på gjærvalg, @Finn Berger.)

Jeg ønsker en fyldig og "smooth" stout uten for mye preg av askebeger. Derfor en ganske stor andel krystall/karamell, deriblant en god slump Golden Naked Oats. For øvrig er jeg inspirert av Brewing Classic Styles og andre tråder på forumet. Men kan jeg med fordel forenkle maltsammensetningen?

23 liter, 78% effektivitet, 60 minutter kok. OG/FG 1,057/1,018. IBU 36, EBC 66,7, ABV 5,3%. Meskes på 68 + 72 grader.
Ingredienser med utgangspunkt i det de har hos @Strømmen Hjemmebrygg AS:

Malt:
3,40 kg (60%) Simpsons Finest Maris Otter
0,50 kg (9%) Weyermann Munich I
0,50 kg (9%) flaket havre
0,40 kg (7%) Weyermann Caramunich II (krystallmalt)
0,40 Simpsons Golden Naked Oats (havrekrystallmalt)
0,20 kg (3,5%) Warminster Low-Colour Chocolate
0,15 kg (2,7%) Crip Roasted Barley
0,10 kg (1,8%) Weyermann Carafa Cpecial II (de-husked sjokolademalt)
Til sammen 5,65 kg

Humle:
13g Magnum (19 IBU) + 15 g EKG (10 IBU) @ 60
10 g EKG @ 30 (5 IBU)
10 g EKG @15 (3 IBU)

Gjær:
Imperial A09 Pub, gjæres på 19-20 grader + diacetylrest.
Eller burde jeg gå for WLP013 eller noe annet (som de uansett ikke har på Strømmen)?
 
Med NEIPA på fat, samt norsk pils og moderne lager i gjæringskaret, er det på tide å planlegge neste brygg. Nå har jeg lyst til å gå for en oatmeal stout. Jeg er ikke like godt bevandret i de mørke maltsortene, så råd og tilbakemeldinger mottas med takk. (Også på gjærvalg, @Finn Berger.)

Jeg ønsker en fyldig og "smooth" stout uten for mye preg av askebeger. Derfor en ganske stor andel krystall/karamell, deriblant en god slump Golden Naked Oats. For øvrig er jeg inspirert av Brewing Classic Styles og andre tråder på forumet. Men kan jeg med fordel forenkle maltsammensetningen?

23 liter, 78% effektivitet, 60 minutter kok. OG/FG 1,057/1,018. IBU 36, EBC 66,7, ABV 5,3%. Meskes på 68 + 72 grader.
Ingredienser med utgangspunkt i det de har hos @Strømmen Hjemmebrygg AS:

Malt:
3,40 kg (60%) Simpsons Finest Maris Otter
0,50 kg (9%) Weyermann Munich I
0,50 kg (9%) flaket havre
0,40 kg (7%) Weyermann Caramunich II (krystallmalt)
0,40 Simpsons Golden Naked Oats (havrekrystallmalt)
0,20 kg (3,5%) Warminster Low-Colour Chocolate
0,15 kg (2,7%) Crip Roasted Barley
0,10 kg (1,8%) Weyermann Carafa Cpecial II (de-husked sjokolademalt)
Til sammen 5,65 kg

Humle:
13g Magnum (19 IBU) + 15 g EKG (10 IBU) @ 60
10 g EKG @ 30 (5 IBU)
10 g EKG @15 (3 IBU)

Gjær:
Imperial A09 Pub, gjæres på 19-20 grader + diacetylrest.
Eller burde jeg gå for WLP013 eller noe annet (som de uansett ikke har på Strømmen)?
Jeg kjørte nylig en diger stout på Darkness, og var imponert over hvor smooth den var. Tartan er vel samme opphav som 028, og burde også gi et godt resultat.
 
Med NEIPA på fat, samt norsk pils og moderne lager i gjæringskaret, er det på tide å planlegge neste brygg. Nå har jeg lyst til å gå for en oatmeal stout. Jeg er ikke like godt bevandret i de mørke maltsortene, så råd og tilbakemeldinger mottas med takk. (Også på gjærvalg, @Finn Berger.)

Jeg ønsker en fyldig og "smooth" stout uten for mye preg av askebeger. Derfor en ganske stor andel krystall/karamell, deriblant en god slump Golden Naked Oats. For øvrig er jeg inspirert av Brewing Classic Styles og andre tråder på forumet. Men kan jeg med fordel forenkle maltsammensetningen?

23 liter, 78% effektivitet, 60 minutter kok. OG/FG 1,057/1,018. IBU 36, EBC 66,7, ABV 5,3%. Meskes på 68 + 72 grader.
Ingredienser med utgangspunkt i det de har hos @Strømmen Hjemmebrygg AS:

Malt:
3,40 kg (60%) Simpsons Finest Maris Otter
0,50 kg (9%) Weyermann Munich I
0,50 kg (9%) flaket havre
0,40 kg (7%) Weyermann Caramunich II (krystallmalt)
0,40 Simpsons Golden Naked Oats (havrekrystallmalt)
0,20 kg (3,5%) Warminster Low-Colour Chocolate
0,15 kg (2,7%) Crip Roasted Barley
0,10 kg (1,8%) Weyermann Carafa Cpecial II (de-husked sjokolademalt)
Til sammen 5,65 kg

Humle:
13g Magnum (19 IBU) + 15 g EKG (10 IBU) @ 60
10 g EKG @ 30 (5 IBU)
10 g EKG @15 (3 IBU)

Gjær:
Imperial A09 Pub, gjæres på 19-20 grader + diacetylrest.
Eller burde jeg gå for WLP013 eller noe annet (som de uansett ikke har på Strømmen)?

Det der ser jo nydelig ut:). Ikke rør gristen!

Jeg har fått veldig sans for A09 nå. Og når du mesker på 68, blir det tjukt og mørkt og godt og litt søtt. Jeg ville avgjort ikke brukt 013 her.
 
Jeg kjørte nylig en diger stout på Darkness, og var imponert over hvor smooth den var. Tartan er vel samme opphav som 028, og burde også gi et godt resultat.

Jeg har brukt Wyeasts versjon av den skotske gjæren mye nå, og den - eller helst Tartan, vil jeg tro - blir et alternativ til 013 framover. Men den gjærer ganske godt ut, så jeg ville ikke hatt den øverst på lista her, sjøl om det sikkert blir bra.

Den irske blei jeg aldri venner med - men det var i form av WLP004.
 
Det der ser jo nydelig ut:). Ikke rør gristen!

Jeg har fått veldig sans for A09 nå. Og når du mesker på 68, blir det tjukt og mørkt og godt og litt søtt. Jeg ville avgjort ikke brukt 013 her.

OK, da går vi for det!

Hva med vannprofil og pH? 1,5:1 i favør klorid og pH 5,6?
 
OK, da går vi for det!

Hva med vannprofil og pH? 1,5:1 i favør klorid og pH 5,6?

Jeg ville droppet sulfatet helt og bare brukt noe cacl, men det er smak og behag. Hater mineralske vannprofiler, og synes helt bløtt vann er det klart beste. Se for deg 7F back in the days. Før det begynte å smake hardt og salt. Aldri smakt øl som har vært så bra i vann-departementet som det Gahr klemte ut for noen år siden. Det var referanse-kvalitet på vannet.

5,6 virker perfekt som knockout PH.
 
OK, da går vi for det!

Hva med vannprofil og pH? 1,5:1 i favør klorid og pH 5,6?
Jeg ville droppet sulfatet helt og bare brukt noe cacl, men det er smak og behag. Hater mineralske vannprofiler, og synes helt bløtt vann er det klart beste. Se for deg 7F back in the days. Før det begynte å smake hardt og salt. Aldri smakt øl som har vært så bra i vann-departementet som det Gahr klemte ut for noen år siden. Det var referanse-kvalitet på vannet.

5,6 virker perfekt som knockout PH.

5,4 -5,6 er vel "sonen" for mesking av mørke øl i følge kai Troester. Ligger du i den høye enden ved innmesk, vil du ligge ved nedre etter ei stund., og det funker bra, det.

Jeg justerer nesten alltid ned når jeg kommer over i kok, sånn at jeg ideelt sett begynner kokinga med en pH så nær 5,2 som jeg kommer.

Når det gjelder saltmengde, så synes jeg det er greit å se både på den totale mengden oppløste stoffer (TDS, Total Dissolved Solids) og på mengden av de enkelte stoffene, og deres innbyrdes forhold. Antakelig er norsk vann ofte så mineralfattig at det ligger under 100 ppm TDS, og dermed vil det kunne smake tynt/vannaktig i følge Palmer (HtBr s.362). Så det er en del å gå på før en kommer opp mot grensa for at det skal smake mineralsk, som Palmer sier du beveger deg over når du krysser 800 ppm.

En annen sak er at det ikke skal så fryktelig mye klorid til før det blir saltsmak, men et par teskjeer til 40 liter gir deg likevel ikke mer enn like oppunder 100, mens øvre grense - igjen følge Palmer - er på 150. Sulfat tåles det gjerne mer av.

Nå er vi nok ullikt følsomme for sånt, men det aller meste av det ølet som brygges i verden - nå ser jeg bort fra industrilager - har antakelig et høyere saltinnhold enn det vi får med ujustert norsk vann. Jeg har ingen problemer med å bruke et par teskjeer av hvert av sulfat og klorid, i alle fall, i mine brygg. (Siden jeg beregner litt ekstra til speise så bruker jeg som regel 43-45 liter vann til 25-litersbrygg av normal styrke.) Det gir meg ca. 80 ppm klorid og 100 ppm sulfat når jeg bruker like mye av hvert, og vannet mitt inneholder fint lite av det i utgangspunktet, så det er på ingen måte ekstremt.

I mørkt engelsk bruker jeg nå noe mindre - halvannen ts av hvert - som tilsvarer profilen til vannet i London sånn noenlunde. En del kalk driver TDS oppover, og det passer også. Ikke at det er noe stort poeng å imitere historiske vannprofiler - det er det flere grunner til - men det blir faktisk ganske godt med disse mengdene, synes jeg.

De saltene vi tilsetter kommer jo på toppen av det maltet tilfører, så jeg tror vi skal bruke en del før det egentlig blir veldig merkbart. Det viktigste for smaken er kanskje at vi endrer balansen mellom klorid og sulfat?
 
5,4 -5,6 er vel "sonen" for mesking av mørke øl i følge kai Troester. Ligger du i den høye enden ved innmesk, vil du ligge ved nedre etter ei stund., og det funker bra, det.

Jeg justerer nesten alltid ned når jeg kommer over i kok, sånn at jeg ideelt sett begynner kokinga med en pH så nær 5,2 som jeg kommer.

Når det gjelder saltmengde, så synes jeg det er greit å se både på den totale mengden oppløste stoffer (TDS, Total Dissolved Solids) og på mengden av de enkelte stoffene, og deres innbyrdes forhold. Antakelig er norsk vann ofte så mineralfattig at det ligger under 100 ppm TDS, og dermed vil det kunne smake tynt/vannaktig i følge Palmer (HtBr s.362). Så det er en del å gå på før en kommer opp mot grensa for at det skal smake mineralsk, som Palmer sier du beveger deg over når du krysser 800 ppm.

En annen sak er at det ikke skal så fryktelig mye klorid til før det blir saltsmak, men et par teskjeer til 40 liter gir deg likevel ikke mer enn like oppunder 100, mens øvre grense - igjen følge Palmer - er på 150. Sulfat tåles det gjerne mer av.

Nå er vi nok ullikt følsomme for sånt, men det aller meste av det ølet som brygges i verden - nå ser jeg bort fra industrilager - har antakelig et høyere saltinnhold enn det vi får med ujustert norsk vann. Jeg har ingen problemer med å bruke et par teskjeer av hvert av sulfat og klorid, i alle fall, i mine brygg. (Siden jeg beregner litt ekstra til speise så bruker jeg som regel 43-45 liter vann til 25-litersbrygg av normal styrke.) Det gir meg ca. 80 ppm klorid og 100 ppm sulfat når jeg bruker like mye av hvert, og vannet mitt inneholder fint lite av det i utgangspunktet, så det er på ingen måte ekstremt.

I mørkt engelsk bruker jeg nå noe mindre - halvannen ts av hvert - som tilsvarer profilen til vannet i London sånn noenlunde. En del kalk driver TDS oppover, og det passer også. Ikke at det er noe stort poeng å imitere historiske vannprofiler - det er det flere grunner til - men det blir faktisk ganske godt med disse mengdene, synes jeg.

De saltene vi tilsetter kommer jo på toppen av det maltet tilfører, så jeg tror vi skal bruke en del før det egentlig blir veldig merkbart. Det viktigste for smaken er kanskje at vi endrer balansen mellom klorid og sulfat?

Har du, etter at du begynte med salter. prøvd å droppe de en gang? Det er litt aha. Det at Palmer mener at det smaker vannaktig uten salter får han stå for, men hvis man treffer på munnfylden fra meskingen og kokingen, så synes iallefall jeg det ofte er en annen, bedre liga, enn hardere vann.. Det er bare å koke litt lengre, for mer fylde så smaker det ikke vann synes jeg. Uansett OG/FG grunnet maillardproduktene. "Rent" vann synes jeg er det nærmeste fløyel man kommer, evt ispedd noe klorid.
 
Har du, etter at du begynte med salter. prøvd å droppe de en gang? Det er litt aha. Det at Palmer mener at det smaker vannaktig uten salter får han stå for, men hvis man treffer på munnfylden fra meskingen og kokingen, så synes iallefall jeg det ofte er en annen, bedre liga, enn hardere vann.. Det er bare å koke litt lengre, for mer fylde så smaker det ikke vann synes jeg. Uansett OG/FG grunnet maillardproduktene. "Rent" vann synes jeg er det nærmeste fløyel man kommer, evt ispedd noe klorid.

Her tror jeg vi bare skal slå fast at vi er uenige:).

Jeg opplever at særlig det engelske ølet mitt er blitt bedre av "krydring" med salter. Det er klart viktigere i noen øl enn i andre, synes jeg, men jeg mener at litt bidrar positivt uansett.

Å øke mengden maillardprodukter erstatter vel ikke mangel på salter? Det gir mer smak, og mer "smaksfylde", men det er vel noe annet?

100 ppm TDS er ikke mye. 1 ts kalsiumsulfat i 45 liter gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så med 1,35 ts i 45 liter helt reint vann (RO-vann eller destillert vann) har du 100 ppm TDS. Hva gjennomsnittlig TDS i vanlig bløtt norsk vann er, veit jeg ikke, men jeg antar at det ligger en del under 100 ppm. I vannet mitt, som har en hardhet som veksler mellom en hardhet på 4,5 om sommeren og 5,5 om vinteren, er det nok kalsium og karbonat til at jeg ligger rundt 100, men det er ikke noe annet som bidrar noe særlig.

Et argument for salter kan være at det trengs en viss mengde kaslium. 50 ppm sies det ofte. Men jeg er litt usikker der.
 
Her tror jeg vi bare skal slå fast at vi er uenige:).

Jeg opplever at særlig det engelske ølet mitt er blitt bedre av "krydring" med salter. Det er klart viktigere i noen øl enn i andre, synes jeg, men jeg mener at litt bidrar positivt uansett.

Å øke mengden maillardprodukter erstatter vel ikke mangel på salter? Det gir mer smak, og mer "smaksfylde", men det er vel noe annet?

100 ppm TDS er ikke mye. 1 ts kalsiumsulfat i 45 liter gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så med 1,35 ts i 45 liter helt reint vann (RO-vann eller destillert vann) har du 100 ppm TDS. Hva gjennomsnittlig TDS i vanlig bløtt norsk vann er, veit jeg ikke, men jeg antar at det ligger en del under 100 ppm. I vannet mitt, som har en hardhet som veksler mellom en hardhet på 4,5 om sommeren og 5,5 om vinteren, er det nok kalsium og karbonat til at jeg ligger rundt 100, men det er ikke noe annet som bidrar noe særlig.

Et argument for salter kan være at det trengs en viss mengde kaslium. 50 ppm sies det ofte. Men jeg er litt usikker der.

Over 50, og gjerne opp mot 80, ppm kalsium har jeg notert meg bak øret også.

Jeg la inn den nevnte maltsammensetningen i Brewersfriend-kalkulatoren, som vanligvis stemmer ganske bra. Med 1g gips, 4 g CaCl og 3 g natron skal jeg få en meske-pH på 5,6 og denne mineralprofilen, som bør være spot on og rimelig beskjeden:
Ca+2 Mg+2 Na+ Cl- SO4-2 HCO
56.6 0.4 26.9 65.5 21.7 85.527

Når jeg skal måle meske-pH for oatmeal-stouten, så er det vel mye krystallmalt der (Golden Naked Oats, for eksempel) som ikke nødvendigvis vil i nærheten av å være oppløst noen få minutter etter mash-in?
 
Sist redigert:
Over 50, og gjerne opp mot 80, ppm kalsium har jeg notert meg bak øret også.

Jeg la inn den nevnte maltsammensetningen i Brewersfriend-kalkulatoren, som vanligvis stemmer ganske bra. Med 1g gips, 4 g CaCl og 3 g natron skal jeg få en meske-pH på 5,6 og denne mineralprofilen, som bør være spot on og rimelig beskjeden:
Ca+2 Mg+2 Na+ Cl- SO4-2 HCO
56.6 0.4 26.9 65.5 21.7 85.527

Når jeg skal måle meske-pH for oatmeal-stouten, så er det vel mye krystallmalt der (Golden Naked Oats, for eksempel) som ikke nødvendigvis vil i nærheten av å være oppløst noen få minutter etter mash-in?

Jeg har aldri tenkt over om ulike malttyper bruker ulikt med tid på å påvirke pH'en. Men generelt så gjelder det at pH synker med et par poeng i løpet av mesken (i løpet av de første 15-20 minuttene?). Det har stemt greit for meg uansett sammensetninga av gristen. Jeg måler alltid ganske raskt, men først må jeg jo sørge for at det ikke er klumper i mesken, og at temperaturen er riktig, så øitt tid tar det. 4-5 min inn?

Sikkert grei vannprofil, det der. Jeg hadde brukt litt mer sulfat - men hva som er merkbart ... ?
 
Her tror jeg vi bare skal slå fast at vi er uenige:).

Jeg opplever at særlig det engelske ølet mitt er blitt bedre av "krydring" med salter. Det er klart viktigere i noen øl enn i andre, synes jeg, men jeg mener at litt bidrar positivt uansett.

Å øke mengden maillardprodukter erstatter vel ikke mangel på salter? Det gir mer smak, og mer "smaksfylde", men det er vel noe annet?

100 ppm TDS er ikke mye. 1 ts kalsiumsulfat i 45 liter gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så med 1,35 ts i 45 liter helt reint vann (RO-vann eller destillert vann) har du 100 ppm TDS. Hva gjennomsnittlig TDS i vanlig bløtt norsk vann er, veit jeg ikke, men jeg antar at det ligger en del under 100 ppm. I vannet mitt, som har en hardhet som veksler mellom en hardhet på 4,5 om sommeren og 5,5 om vinteren, er det nok kalsium og karbonat til at jeg ligger rundt 100, men det er ikke noe annet som bidrar noe særlig.

Et argument for salter kan være at det trengs en viss mengde kaslium. 50 ppm sies det ofte. Men jeg er litt usikker der.

Joda minimum 50PPM kalsium er vel det som går igjen. Jeg har brygget utrolig fint lite engelske sorter, der er jo du eksperten. Men synes iallefall selv at det gjerne blir mykt og rent jo mindre tilsetninger man bruker.
 
Joda minimum 50PPM kalsium er vel det som går igjen. Jeg har brygget utrolig fint lite engelske sorter, der er jo du eksperten. Men synes iallefall selv at det gjerne blir mykt og rent jo mindre tilsetninger man bruker.

Det er nok Mjøs-patriotismen som slår inn;). Synd å ødelegge så fint vatten!
 
Jeg sitter med fin gjær fra den svidde hefeweissen'en min. Den ser ut til å ha blitt ganske god, faktisk, så jeg er inspirert til å brygge en ny, men med litt mer farge denne gangen. Den forrige hadde denne gristen:

2,50 kg hvetemalt (45%)
2,25 kg pilsnermalt (41%)
0,75 kg lyst münchenermalt (14%)

Jeg kunne tenke meg å erstatte münchenermaltet med en 50/50-blanding av Golden Naked Oats (17 ebc) og Weyermanns Caraamber (70 ebc), eller Caramunich 1 (90 ebc). Jeg bør kanskje gå opp til den siste hvis jeg vil ha et lite kobberskjær i ølet?

Noen tanker? Jeg har ikke prøvd meg på sånne tilsetninger i en hefe før.
 
ca 3% 120 EBC har funket fint for meg. Mener det var 3%. Du (jeg iallefall) vil gjerne ha en kobberfarge som en tråd ned gjennom glasset.
 
Tilbake
Topp