Tråden for dumme spørsmål.

Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++

Sjekk produsentens beskrivelse av gjæren. Det vil stå dersom det er en diastaticus-type - altså en gjær med et gen som setter den i stand til å nyttiggjøre seg dekstriner, og dermed gjære mye lenger ned enn vanlig gjær. Det er disse du skal være på vakt mot. Husker i farten ikke om det er noen av de mest typiske saison-gjærtypene som ikke har dette genet, men du kan bruke en annen belgier, f.eks. wlp530/Wyeast 3787. Det er den Kinn bruker som husgjær til alle belgiske øltyper de brygger.

Men jeg tror ikke det er farlig å bruke f.eks. wlp 565 - min favoritt:) - sjøl om det er en diastaticus-type. Du skal bare passe på å skylle og vaske utstyret godt med en gang du har brukt det. Og ikke bruk den i ei gammel bøtte som du ikke er sikker på er fri for riper. (Sånne skal du kassere uansett, riktignok.) Men akkurat Belle Saison hadde jeg ligget unna. (Og ikke lager den spesielt godt øl, heller - synes jeg, da.)
 
God aften

Jeg leser i lokalavisen at puber som er stengt i disse tider er redde for at flere tusen liter med øl må kastes grunnet holdbarhetsdato... hvordan er det mulig? Trodde at øl som var lagret på fat/tanker med trykk kunne lagres over lengre tid, type ett halvt år? De skriver de fylte opp tanken(e) like før de fikk beskjed om å stenge som et tiltak for epidemien...
Åssen skal de ellers få penger for tapet? Seriøst, ølet hadde klart seg fint, men det er tapte penger...
 
Åssen skal de ellers få penger for tapet? Seriøst, ølet hadde klart seg fint, men det er tapte penger...

Joda, men når dette ikke blir dekket av forsikringen eller kan leveres tilbake til bryggeriene.. De kan jo heller ha det stående til de åpner igjen?
 
Da vi ikke har "Tråden for dumme folk" får jeg bruke denne.
Laget noe engelsklignende 16.03.
86% pale og resten cara/crystal.
OG 1.063 og gjæret med wlp 028, temp 16-20C. Mesket på 65 og 70C.
Sjekket SG nå og i bøtte nr 1 var SG 1.020, dvs ca 68% rel utgjæring.
Veldig lite aktivitet siste uke og å se til så ser det ut som den kan flaskes.
Men så var det utgjæringa da.
Bøtte nr 2 viste SG på 1.010, gjærskum på toppen og fortsatt noe aktivitet i låsen.
Dvs ca 84% rel utgjæring.
Forsøkte å dele gjæren likt på de to bøttene og eneste forskjell er at bøtte nr to fikk to-tre liter grums.
En telefon under tapping gjorde det.
Får forsøke å "fikse" bøtte nr 1, noen poeng ned er vel mulig.

Er det noen som har erfaring med utgjæring med denne gjæren?
Jeg har bare brukt den et par ganger tidligere med rel utgjæring hhv 75 og 77%.

Leser den skal ligge i området 70-75%, mao så har jeg klart det kunststykket å ligge både over og under dette.
I en og samme batch.
 
Da vi ikke har "Tråden for dumme folk" får jeg bruke denne.
Laget noe engelsklignende 16.03.
86% pale og resten cara/crystal.
OG 1.063 og gjæret med wlp 028, temp 16-20C. Mesket på 65 og 70C.
Sjekket SG nå og i bøtte nr 1 var SG 1.020, dvs ca 68% rel utgjæring.
Veldig lite aktivitet siste uke og å se til så ser det ut som den kan flaskes.
Men så var det utgjæringa da.
Bøtte nr 2 viste SG på 1.010, gjærskum på toppen og fortsatt noe aktivitet i låsen.
Dvs ca 84% rel utgjæring.
Forsøkte å dele gjæren likt på de to bøttene og eneste forskjell er at bøtte nr to fikk to-tre liter grums.
En telefon under tapping gjorde det.
Får forsøke å "fikse" bøtte nr 1, noen poeng ned er vel mulig.

Er det noen som har erfaring med utgjæring med denne gjæren?
Jeg har bare brukt den et par ganger tidligere med rel utgjæring hhv 75 og 77%.

Leser den skal ligge i området 70-75%, mao så har jeg klart det kunststykket å ligge både over og under dette.
I en og samme batch.
Jeg hadde vært bekymra for infeksjon i bøtte 2. Syns det var høy utgjæring til å være 028 med så mye krystallmalt.
 
Ja, ut fra målingen kan det virke slik.
Men når jeg ser i bøtta ser det helt fint ut. Så synlig infeksjon tviler jeg på at det er.
Fortsatt endel gjærskum på toppen. I bøtta med høy SG var det ikke gjær på overflaten.

Det har tilsynelatende sett normalt ut tidligere også, og gushere har likevel dukket opp etter noen måneder.
Men da har utgjæringen vært som vanlig i bøtta og ikke unormal høy som nå.
Synlig (kraftig og målbar mtp SG) infeksjon i bøtta tror jeg ikke jeg har hatt.
 
Ja, ut fra målingen kan det virke slik.
Men når jeg ser i bøtta ser det helt fint ut. Så synlig infeksjon tviler jeg på at det er.
Fortsatt endel gjærskum på toppen. I bøtta med høy SG var det ikke gjær på overflaten.

Det har tilsynelatende sett normalt ut tidligere også, og gushere har likevel dukket opp etter noen måneder.
Men da har utgjæringen vært som vanlig i bøtta og ikke unormal høy som nå.
Synlig (kraftig og målbar mtp SG) infeksjon i bøtta tror jeg ikke jeg har hatt.
Enig i det, men syns fortsatt 1,010 var lavt til å være 028. Tenkte mer på at du har hatt en annen gjærstamme som har blitt med over enn en bakterieinfeksjon.
 
Da vi ikke har "Tråden for dumme folk" får jeg bruke denne.
Laget noe engelsklignende 16.03.
86% pale og resten cara/crystal.
OG 1.063 og gjæret med wlp 028, temp 16-20C. Mesket på 65 og 70C.
Sjekket SG nå og i bøtte nr 1 var SG 1.020, dvs ca 68% rel utgjæring.
Veldig lite aktivitet siste uke og å se til så ser det ut som den kan flaskes.
Men så var det utgjæringa da.
Bøtte nr 2 viste SG på 1.010, gjærskum på toppen og fortsatt noe aktivitet i låsen.
Dvs ca 84% rel utgjæring.
Forsøkte å dele gjæren likt på de to bøttene og eneste forskjell er at bøtte nr to fikk to-tre liter grums.
En telefon under tapping gjorde det.
Får forsøke å "fikse" bøtte nr 1, noen poeng ned er vel mulig.

Er det noen som har erfaring med utgjæring med denne gjæren?
Jeg har bare brukt den et par ganger tidligere med rel utgjæring hhv 75 og 77%.

Leser den skal ligge i området 70-75%, mao så har jeg klart det kunststykket å ligge både over og under dette.
I en og samme batch.
028 kan være lunefull.
Jeg laget en splitbatch med den og 004.
028 stoppet på 1015 og 004 på 1010. Og var 1048.
Men det viste seg senere at 028 gjæret ned til 1010 den og under karbonering.
Har en batch stående nå, men har ikke tatt måling fra den enda.
Kan kanskje være at høyere temperatur under karbonering fikk gjæren i gang igjenn.
 
Er det andre som sliter med dette:

Vis vedlegget
??

Dette er fem minutter etter den er tappet opp i gjæringskaret direkte fra kjøleren, er det normalt at det blir med så mye trub over?

Og viktigst av alt: betyr det noe?
 
Er det andre som sliter med dette:

Vis vedlegget 44212
??

Dette er fem minutter etter den er tappet opp i gjæringskaret direkte fra kjøleren, er det normalt at det blir med så mye trub over?

Og viktigst av alt: betyr det noe?
Er ikke litt av poenget med oppsamlingsflaske å kunne kvitte seg med trub?

Det ser forsåvidt ut som svært godt virkende flokkuleringsmiddel (irish moss e.l.) i bruk. Protein samler seg og faller til bunn så du kan tappe klart øl over.

edit: Spørsmålet blir vel derfor om du har brukt irish moss, whirlfloc, protafloc e.l. i brygget?
 
Ja, jeg har brukt whirlfloc, men jeg trodde at dette burde vært igjen i kjelen, og ikke bli med over til gjæringskaret, men hvis der ikke har betydning for smaken er det jo uvesentlig hvor det havner sålenge det ikke havner i glasset.
 
Ja, jeg har brukt whirlfloc, men jeg trodde at dette burde vært igjen i kjelen, og ikke bli med over til gjæringskaret, men hvis der ikke har betydning for smaken er det jo uvesentlig hvor det havner sålenge det ikke havner i glasset.
Det kommer an på en del faktorer. Hvor lenge den får stå i fred før du tapper over, hvor du tapper fra (pumpe i bunn, pumpe på siden eller kran og her også hvor høyt den står), om du lager whirlpool, hvor fort du tapper. Det å ta med trub over til gjæringskaret er heller ikke nødvendigvis noe galt. Jeg er ikke nødvendigvis fan av å bruke Brulosophy som kilde til fasitsvar, men dette er uansett et godt gjennomført eksperiment: The Great Trub exBEERiment | Results Are In!
 
"Enig i det, men syns fortsatt 1,010 var lavt til å være 028. Tenkte mer på at du har hatt en annen gjærstamme som har blitt med over enn en bakterieinfeksjon."

Nottingham ble brukt i november i fjor.
Ellers så har jeg visst bare brukt 028 siden da. Villgjær har jeg ikke vært plaget med.
Kan ha mesket litt lavere, notat mangler. Det blir ofte slik da for lav innmesktemperatur
foretrekkes foran for høy. Og da går det gjerne både 10 og 15 minutt før den blir som planlagt.
Men siden OG er både for høy og for lav så er det ikke lett å bli klok på dette.

"Same korsn ein snur seg, revo e bak lekavel"
 
Er det andre som sliter med dette:

Vis vedlegget 44212
??

Dette er fem minutter etter den er tappet opp i gjæringskaret direkte fra kjøleren, er det normalt at det blir med så mye trub over?

Og viktigst av alt: betyr det noe?
Har neppe noen betydning for det ferdige ølet. Jeg liker å tappe den første halvannen literen over på en brusflaske. Fanger mye trub på den måten.

Vis vedlegget
 
Får teste litt mer rundt whirlpool og sånt på neste brygg, så ser jeg om det blir bedre, om ikke for annet, så iallefall for psyken :D

Så til (nok) et dumt spørsmål; ved tørrhumling på 7 dager i oppskriften, menes det 7 dager ut i gjæring, eller 7 dager før tapping?

Nå blir jo akkurat dette tilfellet på samme tid i de fleste tilfeller, men hvis jeg bare hiver sukker på Fermzillaen og lar den karbonere der så kan det jo i ytterste konsekvens skille 14 dager...
 
Står det tørrhumling på dag 7, betyr det etter 7 dager
står det derimot tørrhumling 7 dager, betyr det tørrhumling i 7 dager
 
Oversiktlig og greit altså :p

Sålenge humlene under kok er oppgitt i minutter igjen av kok er det vel rimelig å anta at det samme gjelder tørrhumle?

Teit navn forresten, burde det ikke hett kaldhumle?

Er 19-20C kaldt? Ikke enig, men jeg går i korterma 12 måneder i året... Er det mer korrekt å kalle det lunkahumle eller romtemperert humle? :p
 
Tilbake
Topp