Maltprodusenter

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt litt både og, og om hverandre siden jeg starta å brygge. Pale er pale har jeg som regel tenkt, har jeg mangla så har jeg kompensert med annen malt i cirka samme farge. Innrømmer glatt at jeg og er styrt av pris.

Hos oss er det blitt brukt mest Avangard og Best, siden de lokale butikkene har det.

Hvilke maltprodusenter foretrekker forumbrukerene, og hvorfor? Hvilke typer malt styrer dere unna i oppskriftene deres?
 
Jeg har ikke vært så fornøyd med Thomas Fawcett, men veldig fornøyd med castle. Kan ikke påstå å ha gjort grundige tester, det er bare inntrykk.
 
Jeg ligger unna BestMalz. Jeg mener ølet har blitt bedre etter at jeg bytta det ut med Weyermann. Av engelsk malt er jeg veldig fornøyd med Simpson's, men har egentlig ingen favoritter der.
 
giphy.gif



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har ikke vært så fornøyd med Thomas Fawcett, men veldig fornøyd med castle. Kan ikke påstå å ha gjort grundige tester, det er bare inntrykk.
Fra denne produsenten har jeg bare brukt Maris Otter. Og de oppskriftene har jeg ikke brygga på nytt med kun pale og sammenligna ferdig øl side om side.
Det som trigget meg til å lage denne tråden var noen påstander fra medbryggere.

- "Ireks malt har høyere utbytte, jeg bruker kun Ireks."
- "Alle kundene våre spør etter Avangard for man får mer ut av malten."

Sitat nr 1 kommer fra en kamerat som begynte å brygge for 6-7 mnd siden, så det tar jeg med en god klype kalsiumklorid. Men når jeg leser spesifikasjon fra produsenten så er oppgitt yield høyest av alle jeg har sett, på 82,61%

Sitat nr 2 kommer fra en bryggebutikk i området, hvor salg av maltsekker visstnok hadde gått ned når de tok inn Best i stedet for Avangard. Jeg har hatt med samme oppskrift utbytte i område 93-94% på både Best og Avangard. Det er med optimal maltmengde for maksimalt vannmengde i Brewtools B80'en min. Jeg fikk ut 71 liter med 1.051 av 12.65 kilo malt av Best pilsner, og 74 liter med 1.049 av 12.65 kilo med Avangard pilsner. Så, under optimale omstendigheter for meg så yter de omtrent likt utbyttemessig.

Så har jeg brygga noen batcher med Norsk pale malt. Den smaker jo mye mer enn "vanlig" pale malt, dog måtte jeg kompensere med 10% mer malt for å nå samme gravity.

Noen som har erfaringer med Bonsak malt? Ireks har jeg ikke prøvd selv, kunne vært interessant å vite mer om.

Man går jo mye i dybden her på humle og gjær, men lite diskusjon rundt maltprodusenter, korntyper, tradisjonelle eller moderne prosesser hos malterier.
 
Fra denne produsenten har jeg bare brukt Maris Otter. Og de oppskriftene har jeg ikke brygga på nytt med kun pale og sammenligna ferdig øl side om side.
Det som trigget meg til å lage denne tråden var noen påstander fra medbryggere.

- "Ireks malt har høyere utbytte, jeg bruker kun Ireks."
- "Alle kundene våre spør etter Avangard for man får mer ut av malten."

Sitat nr 1 kommer fra en kamerat som begynte å brygge for 6-7 mnd siden, så det tar jeg med en god klype kalsiumklorid. Men når jeg leser spesifikasjon fra produsenten så er oppgitt yield høyest av alle jeg har sett, på 82,61%

Sitat nr 2 kommer fra en bryggebutikk i området, hvor salg av maltsekker visstnok hadde gått ned når de tok inn Best i stedet for Avangard. Jeg har hatt med samme oppskrift utbytte i område 93-94% på både Best og Avangard. Det er med optimal maltmengde for maksimalt vannmengde i Brewtools B80'en min. Jeg fikk ut 71 liter med 1.051 av 12.65 kilo malt av Best pilsner, og 74 liter med 1.049 av 12.65 kilo med Avangard pilsner. Så, under optimale omstendigheter for meg så yter de omtrent likt utbyttemessig.

Så har jeg brygga noen batcher med Norsk pale malt. Den smaker jo mye mer enn "vanlig" pale malt, dog måtte jeg kompensere med 10% mer malt for å nå samme gravity.

Noen som har erfaringer med Bonsak malt? Ireks har jeg ikke prøvd selv, kunne vært interessant å vite mer om.

Man går jo mye i dybden her på humle og gjær, men lite diskusjon rundt maltprodusenter, korntyper, tradisjonelle eller moderne prosesser hos malterier.
Utbytte har jeg ikke tenkt noe på, og det spørs om jeg hadde brydd meg noe videre heller, prisen er så lav uansett. Men om smaken ikke er noe særlig blir jo hele batchen helt ut, og det er ganske stusselig. Den eneste gangen jeg har reagert på utbyttet var nå sist brygg med Chevallier som basemalt. Da fikk jeg både elendig utbytte og dårlig utgjæring. Ikke virker det som det blir noe godt heller, så det blir nok 25 liter til dodraugen. Det er jo ganske dårlig butikk, men erfaring er ikke gratis, og av skade blir man klok. :)
 
Utbytte har jeg ikke tenkt noe på, og det spørs om jeg hadde brydd meg noe videre heller, prisen er så lav uansett. Men om smaken ikke er noe særlig blir jo hele batchen helt ut, og det er ganske stusselig. Den eneste gangen jeg har reagert på utbyttet var nå sist brygg med Chevallier som basemalt. Da fikk jeg både elendig utbytte og dårlig utgjæring. Ikke virker det som det blir noe godt heller, så det blir nok 25 liter til dodraugen. Det er jo ganske dårlig butikk, men erfaring er ikke gratis, og av skade blir man klok. :)
Kanskje Chevallier kunne vært brukt som en 10-15% andel og substitutt for munich eller lett røstede maltsorter?
 
Jeg har brukt Best Malz, Fuglesang og Ireks sin basemalt og spesielmalt fra flere andre produsenter. Jeg kan ikke si at jeg har merket stor forskjell mellom forskjellige produsenter.
Styrer unna Castle, bare fordi de lager veldig mørk pale og veldig lys vienna. Har aldrig skjønt hvorfor de gjør sånn.

Nå i det siste har jeg handla nesten kun Norsk malt. Det føles godt å støtte en lokal produsent og jeg skal gjøre det så lenge Arne gidder å selge til hjemmebryggere i små mengder.
 
Nylig brygget med Bonsak fairytale ale malt. Fikk lavere utbytte enn jeg pleier men det kan jo også ha andre årsaker uten at jeg helt ser hva det kan være.
Andre som har brygget med dette maltet og har erfaringer med det?
Står til gjæring så resultatet vil vise seg etterhvert.
Har brygget med annen type malt fra Bonsak en gang tidligere uten å hatt problem med effektiviteten.
 
Nylig brygget med Bonsak fairytale ale malt. Fikk lavere utbytte enn jeg pleier men det kan jo også ha andre årsaker uten at jeg helt ser hva det kan være.
Andre som har brygget med dette maltet og har erfaringer med det?
Står til gjæring så resultatet vil vise seg etterhvert.
Har brygget med annen type malt fra Bonsak en gang tidligere uten å hatt problem med effektiviteten.
En av de største overraskelsene på smak var Bonsak malt. Da jeg var hos Sigurd Saure og fikk kveik fra han. Han hadde brygget råøl med fairytale og egen kveik, ville ikke si hvilken humle men tror der var en tysk nobel. Fantastisk frisk og ren, og ølet var bare seks dager gammelt.
 
Jeg skal ikke si så mye om dette. Men snublet over denne på HBT. Her kom BestMalz godt ut.
 
Jeg skal ikke si så mye om dette. Men snublet over denne på HBT. Her kom BestMalz godt ut.

Ja, jeg har også god erfaring med pilsmalten til Best
Pale malten, ikke så mye
Har nesten kutta den ut og kjører nå stort sett en blanding pils og Crisp MO i f.eks IPA/APA
 
Tilbake
Topp