Modifisere BSPP til å bli NTP

Rydin

Norbrygg-medlem
Jeg har prøvd å søke på nett etter noe slags verktøy som kan file ned BSSP til NTP, men jeg har ikke funnet noe. Finnes noe sånt i det hele tatt? Det må jo være et verktøy der ute som lager NTP gjenger?
Jeg passer på at alt jeg kjøper fra Ali har NTP, men jeg har to tempfølere som har noe som må være BSPP. De er helt rette når jeg sammenligner med noe jeg vet er NTP.
Forskjellen er jo bare en liten "taper". Det må jo finnes et verktøy som fikser dette?

IMG_20200403_004215_compress13.jpg
 
Nei, noe verktøy for dette finner du nok ikke. Unntaket kan være for 1/2" da gjengestigningen
for denne diameteren er lik. Bruker du et snitt (tipper du ikke vil kjøpe dreiebenk til formålet)
kan du gjenge opp igjen npt til bsp. Npt har 60 graders flankevinkel og bsp 55. Så da har du gods å
ta av. Motsatt går ikke for da vil du mangle material. Mål for de ulike diameter husker jeg ikke.
Å kjøpe utstyr til å legge på mer metall er nok heller ikke regningsvarende.
Men til vårt bruk vil ofte 1/2" kunne brukes slik den er da stigningen er lik.
 
Hvis du bare skal bruke det på et bryggeri med lave trykk så får man det til å passe er nå min erfaring. Gjengetetting så går det som oftest. Dessuten er er det ofte store toleranser på kinadeler.
 
Tilbake
Topp