Birger Eriksen-dagen

Er det sånn at man melder seg på forhånd? Tenker å prøve meg for første gang i år, da! Satser på slurry av WLP002. Må også bytte ut malta hvete med flaka, siden de er utsolgt på vestbrygg.
 
Nei, det er bare å møte til tjeneste når det passer den dagen.




Til de som vil brygge 100% etter oppskrifta i post #1, og ikke har bestilt ennå, så har Brewshop alle malttyper, og fra riktig malteri.

Det med malteri har egentlig aldri vært viktig, det er helt random. Akkurat som om hvorfor kakene til moromor ble så bra, måtte bruke det og det, men det var bare fordi det var det hun hadde tilgjengelig..
 
Enig i det, men det var jo litt artig at jeg fant alt når jeg bestilte i min faste bryggebutikk, det hadde jeg ikke regnet med.
 
Fikk puttet en liten starter 1318 på en brown ale i dag. OG1.052. Får se om jeg ikke kan få brukt kaken til Birger ølet. Fant ut at jeg har alle ingrediensene i kjelleren. klar til dyst. Alle mann på post! (har tjenestegjort på Borgen og hatt mange turer rundt der. Sittet på løpet og kikket litt utover sundet. Talt båter, heist flagg og hilst til båter... ja det var tider!)
 
Da har jeg også fått lagt inn bestilling, så det betyr at også jeg er med i år
Usikker på hvordan jeg skal løse det, blir første gang jeg brygger All grain Imperial Stout
tror det blir en kombinasjon av biab, kjøleboks og kraftig kok
 
Sist redigert:
Sitter å legger inn oppskrift nå.
Takk til @LarsUlv som har oversatt den til "bergensk/vestbrygg'sk".
De er forøvrig tom for hvete. Erstatte med flaked hvete? Evt Torrefied?

Og, hvilken meskeeffektivitet kan man regne med, så et såpass avansert øl. Synes å huske at det ble nevnt på lavere meskeeffektivitet?
 
Right. Jeg har pingla ut litt og skalert ned batchen fra 75 til 45 liter. Først tenkte jeg meg om og 150 halvlitere på 12-13% er ganske mye. Så var det problem med kapasitet i styrt kjøleskap for gjæring og headspace. Får holde med to 19L fat ferdig øl. :)
 
Så for å svare på nytt, hvis du ikke ikke får tak i hvetemalt ville jeg bare sløyfa det
eller bruke det du forslo
tror ikke du merker så stor forskjell
 
Så for å svare på nytt, hvis du ikke ikke får tak i hvetemalt ville jeg bare sløyfa det
eller bruke det du forslo
tror ikke du merker så stor forskjell
Eg tenker at noe er bedre en ingenting. Men, flaket hvete da?
Om ikke for annet enn skummet. Ingenting er bedre en mørkt skum.
 
Tilbake
Topp