Renhold/ vedlikehold tappeanlegg

Roadrune

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å bygge meg en kegerator med tre tappekraner for å slippe flaskestyret, men med null erfaring er jeg litt nysgjerrig på hvor mye jobb som kreves for å holde det tipp topp.
Må kranene vaskes for hver bruk, eller kan de stå noen uker f eks?
 
Jeg vurderer å bygge meg en kegerator med tre tappekraner for å slippe flaskestyret, men med null erfaring er jeg litt nysgjerrig på hvor mye jobb som kreves for å holde det tipp topp.
Må kranene vaskes for hver bruk, eller kan de stå noen uker f eks?

Kan stå litt. Men ukesvis så får du problemer. Skal det stå lenge er det greit å kjøre litt starsan blanding gjennom dei


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vurderer å bygge meg en kegerator med tre tappekraner for å slippe flaskestyret, men med null erfaring er jeg litt nysgjerrig på hvor mye jobb som kreves for å holde det tipp topp.
Må kranene vaskes for hver bruk, eller kan de stå noen uker f eks?
Eg rengjør og renser mellom hvert øl. Utover det har eg ikkje hatt problem. Man kan alternativt vaske stykket der øl kommer ut fra kranen ved lengre opphold mellom tapping. Enten ved å skru av "munnstykket" og skylle det i lunkent vann, eller ved egnet liten kost.
I det hele tatt er det litt arbeid med alt, men mindre med fat og kraner.
 
Sist redigert:
Jeg vasker stort sett kun tappelinjene ved fatbytte. De kan med andre ord stå på lenge uten noe vedlikehold, uten at jeg har hatt noe problem av den grunn. Ellers er det kjapt gjort å kjøre gjennom litt pipeline (klorbasert vask). Du trenger bare skylde med vann etterpå. Star san er ikke nødvendig (og kan forøvrig reagere med klor og lage klorgass...).

Uansett, i det store og hele er det sykt mye mindre pes med en kegerator/keezer enn å kun kjøre på med flasking. Min mening i hvert fall :)

EDIT: en forutsetning her er nok at du går for gode kraner (eks. Perlick, Intertap etc.) og at tappeanlegget ikke står ubrukt med øl i slangene over veldig lang tid.
 
Sist redigert:
Ja, hadde tenkt enten Perlick eller Intertap. Så da vil det stort sett holde å skylle tuten etter hver drikkedag, og vaske linjen ved fatbytte da altså :)
Skal glatt innrømme at eg ikkje vasker tuten hvis det kun går en uke eller to. Men, det er kjempeenkelt og tar et lite minutt så...
 
Sist redigert:
Skal glatt innrømme at eg ikkje vasker tuten hvis deg kun går en uke eller to. Men, det er kjempeenkelt og tar et lite minutt så...

Har Perlic kraner på kjøleskapet. Dei kan stå lenge uten at dei vert treige. Har også ein to linjers Linder den må ein gjere rein etter bruk. Kan ikkje så lenge før dei kranene setter seg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, hadde tenkt enten Perlick eller Intertap. Så da vil det stort sett holde å skylle tuten etter hver drikkedag, og vaske linjen ved fatbytte da altså :)

Jeg har en sprayflaske ved keezeren. Sprayer litt opp i tuten etter bruk og setter på en sånn beskyttelseshette på kranen. Tipp topp det.
 
Tilbake
Topp