Hvor mye gjær

Det var utsolgt for tørrgjær på butikken igår. Men sist jeg tappa så sparte jeg på ca 2 dL med gjær, Safale US-05. Hvor mye av dette skal vi bruke sammenlignet med tørrgjær eller fersk brødgjær hvis vi skal bake? Vil denne gjæra være tregere/raskere enn vanlig gjær?
 
Det var utsolgt for tørrgjær på butikken igår. Men sist jeg tappa så sparte jeg på ca 2 dL med gjær, Safale US-05. Hvor mye av dette skal vi bruke sammenlignet med tørrgjær eller fersk brødgjær hvis vi skal bake? Vil denne gjæra være tregere/raskere enn vanlig gjær?

Hva brygga du, og hvor sterkt var det? Og hvor lenge sida er det?
 
Det var utsolgt for tørrgjær på butikken igår. Men sist jeg tappa så sparte jeg på ca 2 dL med gjær, Safale US-05. Hvor mye av dette skal vi bruke sammenlignet med tørrgjær eller fersk brødgjær hvis vi skal bake? Vil denne gjæra være tregere/raskere enn vanlig gjær?
Halvparten?
Aner ikke. Men Jeg bruker å varme melk/smør med litt sukker i og lar gjæren få formere seg en time eller 2 først.
Brød blir det vel uansett, men kan kanskje ta lengre tid hvis det er litt lite.
Det er er bare å prøve.
Har bakt brød med forskjellige typer ølgjær. Kjenner ingen forskjell i smak, men godt brød blir det.
 
Tilbake
Topp