Hva fikk du i posten i dag?

Fikk boksemaskinen fra Netthandelen på døra i dag, og to esker med bokser på postkontoret. (Håpet egentlig på samlet forsendelse, men de har vel kanskje såpass bra avtaler på varene med frakt inkludert at det ikke lønner seg)

Den virker enkel i bruk, justerer høyden enkelt. En knapp på siden i front som kjører èn syklus, ellers har man også en knapp bak man kan holde inne (ser ikke behovet for den akkurat). Fylt hele en boks, men vann med kullsyre.. Har mekket avkjølt vann med kullsyre i en kjøkkenkran, så det var greit å teste med :)

Har lært at en eske med bokser er sykt stor, og sendes som seperate kolli så lite vits i å kjøpe flere samtidig :) Også boksene er fra Netthandelen, (3.70kr per boks med lokk, frakt inkludert). Mulig å lavere enhetspris, men man må da kjøpe to esker med 207 bokser fra olbrygging.no f.eks, så er man nede på 3.37kr boksen. Virker som Brewshop og Bryggselv deler opp i mindre kvanta før salg, Brewshop har 100, mens Bryggselv er nede i 24. (Med virkelig ulogisk størrelse på pakken med lokk, den er på 320). Og tar mer for boksene alene enn det andre tar med lokk.
Får løse B64-lokk med full åpning, men ser ikke noen som selger det.

Den største fordelen med å kjøpe boksene på Netthandelen er man slipper å kjøpe med ting man "trenger" på bryggebutikkene :)

Kjøpt litt annet tidligere også.
Camlock-oppgradering til Grainfather
Falsk bunn til Grainfather
Overflow-filter til Grainfather: Grainfather Overflow filter hjelper deg å få klarest mulig øl!

Alle oppgraderingene ser ut til få fungere greit foreløpig, camlock var i hvert fall veldig kjekt, ufattelig at den ikke har fått det orginalt. Filteret har kanskje ikke den største effekten, men så jo den hadde samlet opp litt.

Flowstopper, og spundingvalve satt sammen av push-fit-koblinger:
FlowStopper for fatfylling med DuoTight sikteglass - Ølbrygging AS

Har ikke fått testet den.
 
f605313e33d3629907a5720a83176ed4.jpg


Ny induksjonsplate. Hæsjtægg drit lei av interne elementer med svidd mesk eller som ryker over en lav sko. [emoji23][emoji1303][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
IMG_20200507_184934_csrsss.jpg

Bestilte rundt 14:30, og fikk telefon 17:00 om det kunne leveres på døra :)
Fra Strømmen Hjemmebrygg, var pakket og hadde sporingsnummer ca 30min etter betaling tror jeg. Men det var de selv som leverte på døra, fremfor å la spedtiør hente. Bor i Oslo, så sikkert en ansatt som skulle forbi :)

Bokstasjon og slange til Tapcooler, glemte at slangen var kort, men den er akkurat lang nok heldigvis.
Største uKeg (har lokk med ball-lock allerede.)
Brewfather abbonement
Grunnen til at jeg handlet derfra var at de var rimeligst på Tapcooler (tapcooler selger ikke lengre direkte til Norge, så fulgte link til forhandlere). Men hva så jeg på førstesiden.. Jo 10l mini-keg med ball-lock og slange til 999kr, rimeligere enn Kegland 5l det :)
Bare litt dumt jeg allerede venter på en 10l fra aliexpress, kan avbryte handelen der hvis den ikke sendes innen en uke, men lokket er allerede sendt. For øvrig så koster 10l via ebay/aliexpress ca 1200kr hvis man kjøper inn seperat (og nær 1500 fra forhandlere som selger samlet) før moms.. Passe dumt å skulle måtte betale 1500kr+ her når man får et 9l eller 12l Corneliusfat langt rimeligere.
Er eneste fatet jeg kan få mer enn to inn i tappetårnet av, tviler på jeg får tre inn med mindre det siste er lavere (f.eks 5 eller 8l finnes også av disse). Men det er ikke noe poeng i heller da jeg bare har to kraner, og det vanlige kjøleskapet er 2m unna.
 
Ikke akkurat i posten... :) Antar at det som skal inni kommer snart i posten fra Ølbrygging.no.

84f3e8a5c0bb71dd44795db91a795427.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Førstehjelpskit for redding av sterkt øl uten karbonering og litt annet graps fra Bryggmann, som nok en gang leverte kjapt. Bestilt midt på dagen onsdag, og mottatt på ettermiddagen fredag. :)

IMG_20200515_160020.jpg
 
Ble overrasket over at det fulgte med buffer-væsker og oppbevaringseske for denne forholdsvis billige pH-måleren som jeg vil teste i morgen.
590,- fra elfadistrelec.no, gratis frakt med DHL Express når jeg også bestilte noe annet samtidig.
I motsetning til de fleste andre pH-målerne jeg har sett står det i instruksjonen for denne at elektroden skal skylles og tørkes etter bruk, ikke holdes fuktig.

IMG_1470.jpg
 
Det har vært en lang reise, med sine opp og nedturer, men i dag jeg er endelig fremme ved endestasjonen.

Det hele startet 15. April, jeg finner et minutts ro og fred mellom bleieskift, duplobygging, teselskap med kidden og bamsen "bambam", og når en liten pause melder seg er det langt fra uvanlig å flippe opp fronten på telefondekselet, trykke på hjem knappen og se hva som er nytt på norbrygg.

Det var der det hele startet, @loebrygg hadde postet et bilde av dagens brygging. Jeg så på bildet, nå er det ikke til å koste under teppet at @loebrygg er virkelig god til å ta bilder, men det var ikke fotografi egenskapene jeg først la merke til, det var kjelen og hva som så ut til å være en perfekt passende meskepose fint knyttet rundt kanten av kjelen.

Den kjelen hadde jeg ikke sett i mine utallige timer skrolling opp og ned brygge butikkene jeg ofte er innom og hang meg mest opp i hvilken størrelse meskeposen hadde, da min ligger i fjorten folder rundt min stusselige, men trofaste IKEA 15l kjele. Jeg spør derfor om størrelsen. Svaret kom ganske så rask, som er noe jeg stort sett føler er uansett hvem man spør her inne, og det viser seg at det er samme posen jeg har selv.

Fanken tenker jeg, tro om den kjelen er mulig å oppdrive, etter mer mas og raske svar viser det seg at det er ikke verre enn bestille den fra Brewshop, at jeg aldri har kommet over den på nettsidene er merkelig, men det er jo også noe i det at det kan være vanskelig å finne noe man ikke leiter etter.

Kvelden kom og kidden, som er en engel, joda alle sine egne barn er engler, men denne lille jenta sover 12 timer i døgnet, stort sett alltid og står opp som en sol, nuvel, ho sover og jeg finner ut at fuck it, jeg "trenger" den kjelen, finner tilbake til linken @loebrygg sendte og boom, første nedtur kommer allerede der. UTSOLGT!! Var hva som møtte meg på nettsiden til Brewshop, fortvilelsen var stor, jeg kopierte navnet på kjelen og gjorde et google søk, fortvilelsen bare økte, det ser ikke ut til at noen andre selger den.

Jeg legger meg og dagene går, sjekker minimum 2 ganger om dagen om den er kommet inn igjen, det er for stressende i lengden og ber Brewshop sende meg mail når den er tilbake på lager. 1 uke flyr forbi, akkurat som lekene og klærne jeg rydder bort og bretter dagen lang.

Etter en uke må jeg sjekke, nok en skuffelse, direktelink til kjelen fungerer ikke og jeg blir sendt direkte til Brewshop sin startside. Å pokker, jeg har jo for over en uke siden begynt å brygge på den nye kjelen, med den nye induksjonskoketoppen og kjølt ned med spiralkjøler istedenfor i vasken, men kun i hodet mitt. Og nå skulle kaste drømmene i klosettet og gå tilbake til hva som plutselig ser ut som en feit, klumpete og uproposjonert kjele, beklager gamle venn, virker som et mareritt.

Jeg må finne en løsning. BS er min lokale brygge butikk og selv om søkefunksjonen er noe rar der så finner jeg endelig frem til SS sin 5,5 gallon kjele. Jaja den er 4 liter mer, litt stivere i pris, men den er absolutt en verdig substitutt.

Nedtur 2, det er en bestillingsvare, en ny uke ekstra å vente er bare å svelge, jaja det får gå, bestiller en spiralkjøler og koblinger i samme slengen. Dagene går, teselskapene fortsetter. Etter 10 dager uten at det har skjedd noe med bestillingen min kontakter jeg BS. Desverre kunne de ikke vite på stående fot om bestillingen var kommet eller ikke, men varene skulle komme dagen etter og han skulle sjekke pallen om kjelen var ankommet.

Morra dagen kommer som den forrige og jeg hører ingenting,kanskje var det mye å gjøre, sender ny melding dagen etter varelevering og får til svar at ingenting er pakket ut enda, men han skulle sjekke, har ingenting å utsette på kundeservicen til BS bare så det er sagt.

Kjelen var ikke kommet, spiralkjøleren var, jeg får beskjed om at BS skulle sjekke med lageret påfølgende dag. Hører jeg noe? Neida, må igjen kontakte BS og får beskjed om at de ringer sporenstreks og gir meg beskjed. Ti minutter senere får jeg melding.

Nedtur 3, kjelen er utsolgt hos leverandør og tidligste den kommer inn igjen er 2 juni.... Hoff, det ble et mantra blandt meg og kona, the cursed casserole. Puster og teller, tenker på sommerfylte dager med godt øl og biff på grillen, aaaaah hvilepuls igjen.

Finner et firma ved navn Scandinavian Brew og de ser tilsynelatende ut til å ha kasserollen på lager. Okey, en siste innsats. Kontakter de og spør om nettsidens varebeholdning er riktig og når de evt vil sende den. Får raskt svar at den er inne, sender i morra(Fredag). Fuck yeah, slår til, bestiller kjelen og avbestiller hos BS. Endelig kan jeg puste lettet ut, trodde jeg.

Nedtur 4, ingen sporing ankommer min mail og jeg kontakter Scandinavian Brew, ja de måtte bare beklage, fikk ikke sendt den på fredag så da blei det mandag, jaja nå har jeg kommet så langt å må bare stå veien ut. Flere bleier byttes, teselskapene ekspanderer både med deltakere og lydnivå og helga går like fort som den alltid gjør. Ingen sporing på mandag... Tirsdag er jeg regelrett irritert, men som den skye og passe angstfulle personen jeg er fortrenger jeg det dypt så koker det ikke over før om noen måneder, spør hvorfor det ikke er kommet sporing enda og om kjelen er sendt, det gikk 5 minutter og sporing kom. Forventet levering 22 mai.

Og der er vi i dag, endelig, nå er alt glemt og snart blir det brygging igjen.. Og jeg har selvfølgelig noen spørsmål.

Kjelen må vaskes før bruk, kan jeg bruke maskinoppvask som jeg bruker på stort sett alt annet? Skal jeg ta fra hverandre ventilen? Hva bruker jeg på rustfritt stål til spiralkjøleren? Mange takk for oppmerksomheten forresten:D

received_2955551377814979.jpeg
 
Sist redigert:
Nå ble jeg nesten litt misunnelig, angra litt på at jeg ikke kjøpte SS kjelen
Det var vel hell i uhell der, jeg var redd den skulle bli litt for stor til induksjonstoppen, men den passer perfekt så skal ikke nekte på at jeg er glad det gikk som det gikk til slutt :)

Hva vasket du kjelen med første gang før bruk?
 
Det var vel hell i uhell der, jeg var redd den skulle bli litt for stor til induksjonstoppen, men den passer perfekt så skal ikke nekte på at jeg er glad det gikk som det gikk til slutt :)

Hva vasket du kjelen med første gang før bruk?

Zalo fjerner smuss fra produksjonen greit. Alternativt bruker du TSP, men synes zalo er vel så effektivt på rustfritt. PBW og lignende er ikke effektivt på slike produksjonsrester.
 
Det var vel hell i uhell der, jeg var redd den skulle bli litt for stor til induksjonstoppen, men den passer perfekt så skal ikke nekte på at jeg er glad det gikk som det gikk til slutt :)

Hva vasket du kjelen med første gang før bruk?
Jeg brukte bare billig oppvaskmaskin-pulver i min brewtech-kjele før førstegangsbruk. Jeg tok testen med rent hvitt papir for å se om det ble svart etter at jeg hadde vasket den. Papiret var like hvitt. Jeg vet det anbefales TSP for vask når kjelen er ny, men jeg brukte altså ikke det etter litt googling på forumet. Mener å huske @Finn Berger skrev noe om det i en tidligere post.
 
Tilbake
Topp