Birger Eriksen-dagen

Det er to ting, den ene er den store maltmengden, den andre er utgjæring.

Det kreves mer frisk gjær for å få en god utgjæring, fordi sukkerinnhold er høyere enn i et vanlig brygg.
Gjerne også tilsetting av oksygen i to omganger i starten av gjæringa hvis dere har utstyr til det.

Stor maltmengde kan gi problemer, men hvilket utstyr dere brygger på har en del å si.
Enkelte må meske to ganger fordi meskekjel/meskepose/silkar ikke har plass til all malten.

I alle tilfeller må en beregne en lavere effektivitet med så mye malt, jeg har senket effektiviteten fra 78% til 72% når jeg regnet ut maltmengde. Mulig det er for høyt også, time will show, jeg har aldri brygget med så mye malt før.
 
@Miguel er sjef, men det vet du godt:)
Gjør et forsøk på denne jeg også, bare for å ha deltatt en gang.
Manglet bare cara Ruby, ble byttet med Abbey. Regner med sjefen aksepterer det.
 
Da har jeg jobbet meg opp mot og tid til å være med i år og har kjøpt inn en modifisert ingnrediensliste basert på hva de lokale butikkene tilbyr.

Det jeg lurer på i første omgang er:
Jeg holder på å jobbe opp en 007 som jeg hadde en liten slant av fra et tidligere brygg, jeg rekker to runder på snurrer for å bygge opp gjæren. Det er mulig at dette blir litt snaut, startet med lite (rester fra en tidligere starter) og har kjørt en runde med 2l starter og skal kjøre en ny runde i dag.

Så kom jeg på at jeg har en Barley Wine med OG 1.090, gjæret med 013, som egentlig er klar til flasking i dag, kan det være et alternativ å vente med flaskene til fredag for å tappe BE rett på gjærkaka der?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Er det noen som har brygget no sparge med denne?
Hvis så, hvilken effektivitet kan en regne med?
Regner med at jeg må dobblelmeske, men det hadde vært befriende å sluppet det.
 
Er det noen som har brygget no sparge med denne?
Hvis så, hvilken effektivitet kan en regne med?
Regner med at jeg må dobblelmeske, men det hadde vært befriende å sluppet det.
Godt nede på 50-tallet i alle fall om du ikkje gjer nokre grep. Skal du ha nokelunde effektivitet må du meske veldig tynt og koke leeenge. Spørst litt kva du har plass til og kor mykje øl du vil ha ut.
 
Godt nede på 50-tallet i alle fall om du ikkje gjer nokre grep. Skal du ha nokelunde effektivitet må du meske veldig tynt og koke leeenge. Spørst litt kva du har plass til og kor mykje øl du vil ha ut.
Har god plass da jeg skal ha 10 liter til gjæring og tenker å bruke utstyret jeg lager ca 20 liter til gjæring. Men tenkte at jeg skulle slippe å koke i flere timer.
 
Har god plass da jeg skal ha 10 liter til gjæring og tenker å bruke utstyret jeg lager ca 20 liter til gjæring. Men tenkte at jeg skulle slippe å koke i flere timer.
Jeg kjører nesten No-sparge (minimal sparge). Satser på 15 liter mot vanlige 20. Satt 65 effektivitet, men det er nok meget optimistisk forstår jeg. Godt du spurte om dette. Justerer til 60 i første omgang.
 
Skal dobbeltmeske med 3l/kg og sparge 1l/kg på første runden. Om jeg skal skylle og ev hvor mye på runde to, avgjøres av SG etter runde én. Har dobbeltmesket en gang før med dette forholdet på runde én og to, og fikk OG på 1.125 med 90 min kok. Men siden det ikke ble mange literne ut av det bruker jeg mer malt nå. Så får vi se.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp