Birger Eriksen-dagen

Etter en uke er den nå nede i 1.040. Fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen, men forventer ikke mange poeng de neste dagene.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Uansett, 1/1312 = 0,000762195122
matte er gøy, når det stemmer :)

Jeg syntes bare det er så greit med forholdstallet 0,75 fordi det er, vanligvis så kjapt å ta i hue
 
Målte SG på min i går. OG var ca 1112 (hydrometeret var out of scale og ikke enig med refraktometeret, så jeg tok snittet av refraktometer og antatt verdi på hydrometeret).

SG i går ble målt med refraktometer og med utgangspunkt i refraktometermålingen for OG (ikke snittet). Det ga SG på 1036. Ikke fantastisk lavt, men godt innenfor en Birger Eriksen med alternativ formel for ABV. Temperaturen i gjæringskaret har falt ned til ambient temperatur, men det er fortsatt mye gjær på toppen. Jeg kommer til å måle igjen i morgen, men vil nok ikke flaske ennå, uansett. Jeg tror den kan falle noe mer, selv om det er brukt kveik ved ganske høy temperatur, og den burde være ferdig nå, så kan det høye alkoholdinnholdet holde gjæringen tilbake.
Målte igjen nå. Og ja, den har falt ytterligere et par punkter, til 1034.
Fem faktorer gjør at jeg tror den nå er ved veis ende:
* Temperaturen i bøtta har droppet enda litt.
* Gjæren på toppen har bunnfalt.
* Ølet ser klart ut (ikke synlig gjær i suspensjon).
* SG er under beregnet/forventet FG for ølet.
* Det har gjæret to dager lenger enn samme øl i fjor, som ikke har overrasket med flaskebomber, gushere eller overkarbonering.

Det er derfor godt mulig at det flaskes i dag. :)
 
Tror min og er ferdig. Målte 1.033 på mandag, i dag er den på 1.031. Aktivitet har avtatt og det er klarnet øl fra krana. Skal få stå til mandag, da tenker jeg at den går på fat.
 
Dabbet av litt i gjærlåsen her siste dagen. Økt temp til 21 grader nå. Måling forrige mandag visste 1044. Håper den har gått lenger ned nå. «Time will show»


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp