Grainfather controller på Brewster Beacon

Den er oppgitt til maks 2kW, men om det er fordi Grainfather er 2kW, eller om den faktisk ikke tåler mer vet jeg ikke.

Selve koblingen utfra den er standard-plugger, så å bruke den til å styre eksterne elementer og pumper bør være veldig enkelt. Sett kabel på utstyret og koble til, så få lagd noe som sensoren kan brukes i.

Kanskje mulig å få bygd noe slik at den bare styrer om elementet skal skrus på eller ikke, men ikke leverer strøm til det selv.
 
På G70 så er oppgitt effekt på 3,2 kw og beacon er 3 (1,8 og 1,2 tror jeg), så det burde gå greit. Jeg tenkte på å kanskje montere en thermowell til temperatursensoren.
Fordelen med beacon slik jeg ser det er at effekten kan stilles ned med trinn på 100w, men dette trenger man vel ikke med pid reguleringen til Grainfather..?

Den er oppgitt til maks 2kW, men om det er fordi Grainfather er 2kW, eller om den faktisk ikke tåler mer vet jeg ikke.

Selve koblingen utfra den er standard-plugger, så å bruke den til å styre eksterne elementer og pumper bør være veldig enkelt. Sett kabel på utstyret og koble til, så få lagd noe som sensoren kan brukes i.

Kanskje mulig å få bygd noe slik at den bare styrer om elementet skal skrus på eller ikke, men ikke leverer strøm til det selv.
 
Første problemet blir at den ikke er i salg som reservedel enda, og den vil nok også bli vesentlig dyrere.

På G30 har du C13 plugg direkte inn i kontrollenheten, og to C13 plugger ut til element og pumpe. På G70 er strømstyringen inne i selve bryggemaskinen, og du bruker bare kontrolleren til å justere denne (den kunne f.eks like gjerne vært trådløs).

Du vil med andre ord muligens trenge både boksen som står inne i bryggeren, og kontrolleren. (Litt avhengig av om det er boksen inni eller displayet du kan styre trådløst, er nok mest sannsynlig kontrolleren)
 
Takker for svar.
Jeg vil tro at problemet lar seg løse med å koble det ene elementet direkte til kontrollboksen og den andre på et solid state rele/eventuelt kontaktor. Med dette oppsettet så vil jeg jo også kunne fordele strømlasten på to av fasene på 3x16A uttak og kunne bruke den tredje fasen til å varme skyllevann.
 
Tilbake
Topp