Samme malt fra forskjellig leverandør

Skjelstad

Fylkesstyre
Skal brygge med 5,4 kilo Maris Otter. Har 3,6 kilo igjen fra Muntons. Neste sekken er fra Crisp. Er disse like nok til å blandes? Eller bør jeg kjøre kun Crisp?

Greia er at jeg justerer kun en faktor hver gang. Denne gangen er det meskesteg. Blir jo feil om blandinga påvirker resultatet også...
 
Sparker litt i denne tråden med nytt spørsmål under gammel overskrift.

Til nå har jeg stort sett kjøpt malt fra den produsenten min nærbutikk har solgt og ikke lagt større vekt på valg av produsent. Merket folk (stor) forskjell på samme type malt fra ulike leverandører?
 
Sparker litt i denne tråden med nytt spørsmål under gammel overskrift.

Til nå har jeg stort sett kjøpt malt fra den produsenten min nærbutikk har solgt og ikke lagt større vekt på valg av produsent. Merket folk (stor) forskjell på samme type malt fra ulike leverandører?
Ja, det er forskjeller. Her er en test gjort av @MonoBryggeriet på pilsmalt. Vil anta det samme gjelder for andre basemalt også.

 
Spennende. Vil det være klare forskjeller innen samme maltsort også, tro? Vil f.x Maris Otter smake vesentlig ulikt? Synes det har vært krevende å beholde samme merke over tid. Det ser ut som Strømmen sliter med basemaltutvalget sitt.
 
Sparker litt i denne tråden med nytt spørsmål under gammel overskrift.

Til nå har jeg stort sett kjøpt malt fra den produsenten min nærbutikk har solgt og ikke lagt større vekt på valg av produsent. Merket folk (stor) forskjell på samme type malt fra ulike leverandører?
Det enkle svaret basert på egne erfaringer er nei. Folk med mer følsom gane enn meg vil sikkert protestere. Men i alle fall når det gjelder basismalt opplever jeg at det spiller fint liten rolle hva jeg bruker. Fordi jeg ikke alltid har fått tak i det jeg har villet ha i det siste, har jeg brygga pils med pilsmalt fra flere forskjellige leverandører; Weyermann (flere typer), Muntons, Castle, Simpsons - og nå har jeg også fått Fuglsang i hus.Jeg er ikke i stand til å si at jeg kjenner forskjell - kanskje bortsett fra Isaria-maltet fra Weyermann, som er litt spesielt. Men det er jo mørkere, også.

Det viktigste er nok fargen. Generell regel: Samme farge = mer eller mindre samme smak. Men så kan nok byggsort spille en rolle, jfr. Maris Otter og Isaria. Og så finnes det malttyper der du ikke diekte kan sammenligne. Det gjelder vel særlig de som heter noe med "special".

Mener det blei sagt en del fornuftig om dette i denne podcasten: https://beersmith.com/blog/2024/02/23/understanding-malts-with-jeff-bloem-beersmith-podcast-299/
 
Det ser ut som Strømmen sliter med basemaltutvalget sitt.
Det har vært diskutert tidligere, de har mistet Simpson til Hopstore?

Muntons var på vei inn, mulig dette ikke har gått knirkefritt. De har også slitt med lagerplass. Mulig dette lager større utfordringer enn de har hatt tidligere, med økt kundetilstrømming etter Bryggselv konkursen.

Det ser forøvrig ut som at Vestbrygg har sluttet med Ireks og har begynt å få Viking malt, antakelig fra Ølbrygging.
 
Her er jeg til dels uenig. Brygger man øl som henter store delen av smaksprofilen fra andre smaker enn malt, om det er NEIPA (humle) eller andre øl med intens smak fra noe annet enn malt (frukt etc.), er ikke forskjellen veldig stor, men når man brygger øl som i stor grad får mye av smaken fra malt, og da gjerne lyse maltsorter, synes jeg både leverandør og malttype kan gi store utslag i smaksforskjell.

Har en saison jeg har brygget en del ganger som har ganske lav alkoholprosent (5,5-6%) hvor jeg har eksperimentert en del med maltsammensetning. Både andre typer korntilsetninger, men også forskjellige pilsnermalt-typer.
I dette ølet har jeg endt opp med å bruke wallonia farmhouse fra bonsak, som jeg synes gjør seg best. Den er laget av salome-bygg, og jeg har tilgang til rimelig ferske sekker med maltet, da jeg bor ganske nærme malteriet.

Jeg synes maltet gir en anelse mer smak av ferskt bygg, litt i retning aromaen når man knuser malt. Siden FG er lav i oppskriften min greier dette maltet også på en unik måte å gi en slags floral sødme fra maltet, selv om ølet har en tørr profil, som jeg ikke greier å få til med andre pilsnermalt-typer.
Jeg har holdt både wallonia farmhouse og "vanlig" bestmalz pilsnermalt i hver sin hånd og det er vesensforskjell i aroma. Mulig det var pga. blodfersk sekk fra bonsak, men likevel.

Jeg synes fler må prøve bonsak-malt. Jeg synes det har en overlegen kvalitet sammenliknet med mange av de større malteriene. Gjerne bruk en oppskrift du har fra før, sånn at du i større grad merker forskjell.
 
Men det skiller seg litt ut?
Det er så klart litt mørkere enn det ville blitt med pilsnmalt. Ellers sies det jo gjerne at pilsmaltet gir en "grainy" (kornaktig?) smak, mens pale ale-malt, og særlig Maris Otter, smaker mer av brød/kjeks. Du kan nok kjenne det om du kjenner etter, men det er ikke sånn at du (=jeg:)) reagerer på smaken om du ikke veit at det er noe spesielt med denne pilsen.

Jeg hadde ikke latt være å brygge pils om jeg mangla pilsmalt, men hadde Maris Otter, for å si det sånn. Og om du legger inn litt lyst münchnermalt eller Victory i den vanlige pilsoppskrifta di, så dytter du jo smaken i retning av brød/kjeks. Jeg gjør som regel det, jeg synes ikke 100% pilsmalt er optimalt. Det kan jo være en grunn til at jeg ikke synes det blir så stor forskjell på den vanlige pilsen min og den med MO.
 
Sist redigert:
Her er jeg til dels uenig. Brygger man øl som henter store delen av smaksprofilen fra andre smaker enn malt, om det er NEIPA (humle) eller andre øl med intens smak fra noe annet enn malt (frukt etc.), er ikke forskjellen veldig stor, men når man brygger øl som i stor grad får mye av smaken fra malt, og da gjerne lyse maltsorter, synes jeg både leverandør og malttype kan gi store utslag i smaksforskjell.

Har en saison jeg har brygget en del ganger som har ganske lav alkoholprosent (5,5-6%) hvor jeg har eksperimentert en del med maltsammensetning. Både andre typer korntilsetninger, men også forskjellige pilsnermalt-typer.
I dette ølet har jeg endt opp med å bruke wallonia farmhouse fra bonsak, som jeg synes gjør seg best. Den er laget av salome-bygg, og jeg har tilgang til rimelig ferske sekker med maltet, da jeg bor ganske nærme malteriet.

Jeg synes maltet gir en anelse mer smak av ferskt bygg, litt i retning aromaen når man knuser malt. Siden FG er lav i oppskriften min greier dette maltet også på en unik måte å gi en slags floral sødme fra maltet, selv om ølet har en tørr profil, som jeg ikke greier å få til med andre pilsnermalt-typer.
Jeg har holdt både wallonia farmhouse og "vanlig" bestmalz pilsnermalt i hver sin hånd og det er vesensforskjell i aroma. Mulig det var pga. blodfersk sekk fra bonsak, men likevel.

Jeg synes fler må prøve bonsak-malt. Jeg synes det har en overlegen kvalitet sammenliknet med mange av de større malteriene. Gjerne bruk en oppskrift du har fra før, sånn at du i større grad merker forskjell.
Du hører nok til dem som er begava med en noe mer følsom gane enn meg:). Men ellers trur jeg at forskjeller mellom byggsorter kan være mer merkbare enn forskjeller mellom produsenter. Veldig ferskt malt vil sikkert også ha kraftigere aroma. Og så er det ingen tvil om at Weaver lager godt malt, og at kona dyrker godt korn. (Jeg har møtt begge på Tautra, og det er veldig trivelige folk - så det er ikke rart produktet blir bra:).)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp