Birger Eriksen-dagen

1032 har den stoppet på her. OG var 1120. Gjæret med WLP002, utgjæring ligger på 71%. ABV på 11,6.

Smaker helt perfekt til å være fersk og rå. Viskositet som oljeflaket på fjorden. Middels pluss bitter. Tror dette blir en vinner.
 
Skal du ta av en slump for å gjære videre med Saisongjær el. lignende?
WLP099 er et godt alternativ for å få FG nedover. Kan godt tilsettes når den første gjæren har gitt opp.

@Mc. sikter ikke til å senke FG.
Jeg fikk en flaske av Birger Eriksen 2019 fra han som var sekundærgjæret med saisongjær.
Sammenlignet med den clean'e utgaven, var saisongjær utgaven mye mer spennende.

Så ja! Jeg skal ta en del av batchen og sekundærgjære med Saisongjær eller med brett. Kanskje jeg skal prøve begge deler.
Takk for påminnelsen @Mc.
 
@Mc. sikter ikke til å senke FG.
Jeg fikk en flaske av Birger Eriksen 2019 fra han som var sekundærgjæret med saisongjær.
Sammenlignet med den clean'e utgaven, var saisongjær utgaven mye mer spennende.

Så ja! Jeg skal ta en del av batchen og sekundærgjære med Saisongjær eller med brett. Kanskje jeg skal prøve begge deler.
Takk for påminnelsen @Mc.
Gode greier. Jeg har foreløpig ingen planer om å gjøre det i år. Den gjæren jeg brukte i fjor har jeg brukt et par ganger til, men den har utviklet seg til å lage et veldig syrlig øl.
Og ikke har jeg Saisongjær liggende.
Men det smaker såpass godt nå før karbonering at jeg ikke føler behov for å teste ut dette i år. - Kanskje....
 
Gode greier. Jeg har foreløpig ingen planer om å gjøre det i år. Den gjæren jeg brukte i fjor har jeg brukt et par ganger til, men den har utviklet seg til å lage et veldig syrlig øl.
Og ikke har jeg Saisongjær liggende.
Men det smaker såpass godt nå før karbonering at jeg ikke føler behov for å teste ut dette i år. - Kanskje....
Jeg har gående en batch med BE-134 i det andre gjæringskapet.
Og så har jeg en 5-litersflaske gående med Brett, men jeg vet ikke om den er liv i
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
WLP099 er et godt alternativ for å få FG nedover. Kan godt tilsettes når den første gjæren har gitt opp.

Jeg hadde ikke planlagt å bruke flere typer gjær men det med WLP099 hørtes jo ut som en god ide så nå er gjør bestilt. Tenker å gjære halve batchen videre med den. Bør jeg tilsette litt sukker også da slik at jeg er garantert litt gjæraktivitet?
 
Jeg hadde ikke planlagt å bruke flere typer gjær men det med WLP099 hørtes jo ut som en god ide så nå er gjør bestilt. Tenker å gjære halve batchen videre med den. Bør jeg tilsette litt sukker også da slik at jeg er garantert litt gjæraktivitet?

Nei, det blir tørt nok med 099
 
Jeg hadde ikke planlagt å bruke flere typer gjær men det med WLP099 hørtes jo ut som en god ide så nå er gjør bestilt. Tenker å gjære halve batchen videre med den. Bør jeg tilsette litt sukker også da slik at jeg er garantert litt gjæraktivitet?

Godt spørsmål. Jeg har ikke tenkt å gjøre det. Jeg har rundt 45 liter som jeg tenker å tappe over på to 23 liters PET-ballonger for ettergjæring med WLP099. Jeg kommer bare til å tømme en pose WLP099 i hver av dem før jeg tapper om. På den måten tenker jeg det blir nok oksygen til at gjæren klarer å starte opp.
 
Tilbake
Topp