Tråden for dumme spørsmål.

Jeg våger meg å stille et spørsmål som nok har blitt stilt mange ganger før, men jeg klarte rett og slett ikke grave meg gjennom bro-science-grumset for å finne et klart svar når det gjelder dette:

Det jeg er på utkikk etter er diverse bryggeparametre når det kommer til BIAB-oppsett.

- Hvor mye vann går tapt i malten? Jeg har funnet 1 liter/kg hvis du ikke klemmer posen, og ned mot 0,5 liter/kg hvis du klemmer (diskusjonen om hva det har å si å klemme posen trenger vi ikke ta, der er det nok sprikende argumenter å ta av).
- Hva er forventet meske-effektivitet ved no-sparge BIAB (hele vannmengden i mesk)? Her fant jeg det største spriket, både her på forumet, BYO og Homebrewtalk. Jeg fant tall helt ned i 55% opp til noen-og-80. Noen som kan komme med noen gode erfaringstall? Også her er vel klemming av posen en faktor.
- Anbefalt kverningsgrad. Her ser det ut som 1-1,1mm er en gjenganger.

1 liter/kg fikk ihvertfall aldri jeg når jeg brygga BIAB. 0,7-0,8liter/kilo hvis du bare lar posen renne av seg på et dørslag over kjelen eller over en gjøringsbøtte) og helt ned mot 0,5liter/kilo ved klemming. Apropos dørslag, Ikea har et fint og stort et: IDEALISK Dørslag - rustfritt stål, svart - IKEA

Effektiviteten varierer med hvilken FG du prøver å oppnå på vørteren og hvor mye væske som blir igjen i malten. Denne kalkulatoren er god å ha for å se hvor du bør legge deg på planlagt effektivitet: http://braukaiser.com/documents/batch_sparge_simulator.xls

Kverningsgrad på 1,0-1,2mm funker finfint til BIAB.

Det viktigste er å notere hva en gjør og justere til neste brygg.
 
1 liter/kg fikk ihvertfall aldri jeg når jeg brygga BIAB. 0,7-0,8liter/kilo hvis du bare lar posen renne av seg på et dørslag over kjelen eller over en gjøringsbøtte) og helt ned mot 0,5liter/kilo ved klemming. Apropos dørslag, Ikea har et fint og stort et: IDEALISK Dørslag - rustfritt stål, svart - IKEA

Effektiviteten varierer med hvilken FG du prøver å oppnå på vørteren og hvor mye væske som blir igjen i malten. Denne kalkulatoren er god å ha for å se hvor du bør legge deg på planlagt effektivitet: http://braukaiser.com/documents/batch_sparge_simulator.xls

Kverningsgrad på 1,0-1,2mm funker finfint til BIAB.

Det viktigste er å notere hva en gjør og justere til neste brygg.

Du mener vel OG;)?
 
Takk for svar til dere begge! Ofte trenger jeg bare en dytt for å ta en avgjørelse, så jeg har et utgangspunkt å teste ut fra.
 
Hei. Skal brygge på søndag og målet var å få 21 liter til slutt. Bruker Brewers Friend som oppskriftsleverandør - og der står det at for å få 21 liter etter 90 minutter kok så trenger jeg 30 liter før kok. Er ikke det voldsomt mye? Og tåler en Braumeister 20l så stort volum til kok?
 
Hei. Skal brygge på søndag og målet var å få 21 liter til slutt. Bruker Brewers Friend som oppskriftsleverandør - og der står det at for å få 21 liter etter 90 minutter kok så trenger jeg 30 liter før kok. Er ikke det voldsomt mye? Og tåler en Braumeister 20l så stort volum til kok?
Kommer an på hvilket svinn som ligger i utstyrsprofilen. Der går vekk i trub og humle og gjær i gjæringskaret. Birgeren min hadde jeg 55 liter etter kok. Fikk bare 41,5 liter over i fata etter gjæring.
 
Kommer an på hvilket svinn som ligger i utstyrsprofilen. Der går vekk i trub og humle og gjær i gjæringskaret. Birgeren min hadde jeg 55 liter etter kok. Fikk bare 41,5 liter over i fata etter gjæring.

Mye går bort i gjæringen ja - men synes det hørtes rart ut at jeg trengte 30 liter væske før kok for å få 21 liter output etter 90 minutters kok.

Er det gjennomførbart å starte kok med 30 liter i en braumeister?
 
Mye går bort i gjæringen ja - men synes det hørtes rart ut at jeg trengte 30 liter væske før kok for å få 21 liter output etter 90 minutters kok.

Er det gjennomførbart å starte kok med 30 liter i en braumeister?
Kjenner ikke maskina. Men du kan regne et par liter trub hvis du ikke fjerner hot break, en liter humlesalat pr 100 gram humle i kjelen. Spørs hvilket volum det er i oppskrifta (post boil/til gjæring/ferdig øl). Om det er 21 liter ferdig øl så må du sikkert ha 25 liter etter kok. Og 30 liter varmt øl er ekspandert med 4% (en drøy liter). Du koker vel bort fire liter på 90 minutt. Men trub og gjærmengde varierer jo etter oppskrifta di. Vanskelig å si eksakte tall uten å se den, så er det vel andre enn meg som kjenner Speidel som kan svare på svinn i maskina.
 
Det er null problem å få plass til 30 liter til kok i en Speidel 20-liter. Rett som det er kjører jeg no-sparge mesk med 34 liter vann og 5 kg malt.
 
Har opplevd ettpar ganger at mørkt øl som er tatt ut av kjøleskap og stått ute i romtemp. noen timer flusher noe voldsomt når den åpnes. Skjer ikke det samme når de åpnes med en gang de tas ut av kjøleskapet. Noen som har en god forklaring?
 
Det er null problem å få plass til 30 liter til kok i en Speidel 20-liter. Rett som det er kjører jeg no-sparge mesk med 34 liter vann og 5 kg malt.

Perfekt. Da justerer jeg oppskriften litt opp ifht. pre-boil volum slik at jeg starter kok på ca. 28-30 liter.

Spørs hvilket volum det er i oppskrifta (post boil/til gjæring/ferdig øl). Om det er 21 liter ferdig øl så må du sikkert ha 25 liter etter kok.

Var snakk om antall liter etter kok ja (post boil) :)
 
Hvordan skal jeg dosere karboneringen sammen med SafAle F-2 ?

Slik jeg tolker anvisningen deres på et 12 ABV øl; Trenger jeg 14 gram F-2 for 1,5-3 CO2 pluss tilstrekkelig karboneringsukker for å oppnå ønsket CO2 nivå ?

Eller er det 14 gram F-2 per hektoliter ?
 
Hvordan skal jeg dosere karboneringen sammen med SafAle F-2 ?

Slik jeg tolker anvisningen deres på et 12 ABV øl; Trenger jeg 14 gram F-2 for 1,5-3 CO2 pluss tilstrekkelig karboneringsukker for å oppnå ønsket CO2 nivå ?

Eller er det 14 gram F-2 per hektoliter ?
Man trenger svært lite karboneringsgjær. 14 g per hektoliter høres riktig ut.
 
Jeg skulle til å brygge i forrige uke, men så kom det 100 hekkeplanter, og ikke nok med det, det måtte bygges en 20 meter lang "verandakasse":

Vis vedlegget
Men, da har jeg to kolber i kjøleskapet med gjær etter starting som har stått en uke. Kan de brukes som dem er, eller må de friskes opp på noe vis?
 
Jeg skulle til å brygge i forrige uke, men så kom det 100 hekkeplanter, og ikke nok med det, det måtte bygges en 20 meter lang "verandakasse":

Vis vedlegget 44617
Men, da har jeg to kolber i kjøleskapet med gjær etter starting som har stått en uke. Kan de brukes som dem er, eller må de friskes opp på noe vis?
Tipper det går helt fint etter én uke. Ville nok ikke giddi snurre dem opp på nytt hvis ikke det var et ekstremt viktig brygg.
 
Tilbake
Topp