Birger Eriksen-dagen

Det er egentlig både OG og ABV (og IBU) som er greia. Det er for å presse bryggeren på både det å lage vørter, og det å gjære vørteren.
Ok. 2 av 3 da.. [emoji6] Men da går jeg ut i fra at du fortsatt mener med malt, vann, humle og gjær. Og ikke med andre tilsetningsstoffer?
 
Det er egentlig både OG og ABV (og IBU) som er greia. Det er for å presse bryggeren på både det å lage vørter, og det å gjære vørteren.

Jeg synes IBU over 100 er en destroyer (pun intended) i dette ølet. Det er alt for bittert og passer dårlig til stilen synes jeg.

Kommer til å brygge en Andersens torpedo neste år hvis ikke kravet til IBU blir senket, tror årets utgave kunne blitt veldig vellykket med IBU på 50-60.
 
Jeg kjørte min opp på IBU 145, men etter utvanning er den nede på 132. Det får holde, men er ikke for mye i det hele tatt. Litt over en halvkilo med humle...
 
Jeg synes IBU over 100 er en destroyer (pun intended) i dette ølet. Det er alt for bittert og passer dårlig til stilen synes jeg.

Kommer til å brygge en Andersens torpedo neste år hvis ikke kravet til IBU blir senket, tror årets utgave kunne blitt veldig vellykket med IBU på 50-60.

Merker du at det er 100 IBU etter ni måneder +?, og det er too much? Det har aldri slått meg at den blir for bitter. Originalen (Kate) er til omtrent 70 IBU forøvrig.

Dette er jo smak og behag, men jeg iallefall har aldri stusset på det, og har på følelsen av at det ikke er mange andre (mm de tier) som synes at det er i overkant?

Grunnen til 100 IBU tror jeg kanskje kom fra at de første gangene så kokte jeg lenge, og detble for lite bitterhet i starten. IBU'en blir ganske kamuflert bak lang koketid. Men har også kokt en 90 minutter og stusset heller ikke da at den virket i overkant bitter, selv etter latterlig kort lagringstid. Dette er jo et øl som skal lagres.

For to år siden så fikk jeg finalekommentar fra dommer om at ølet var som silke iallefall, det var med "lang" koketid. Så kanskje det er greia? Selv om jeg tar den glatt med 90 min selv :D

100, er litt symbolsk (hundre liksom), men det er også bumpet ifht originalen fordi jeg selv syntes det ble for puny, så det er en gjennomtenkt greie, ikke bare for å ha et "stort tall".
 
Da ble Birger flasket i dag. Fantastisk mye smak av lakris. Du kjenner at den er fersk, gleder meg til den har modnet.
Er uenig med #Amarillo at det blir for bittert. Det er så mye mat i Birger at den ikke smaker bittert i det hele tatt.
Årets brygg ble over 11%, EBC 125 (køla svart og seig som olje) og IBU 108,
 
Da ble Birger flasket i dag. Fantastisk mye smak av lakris. Du kjenner at den er fersk, gleder meg til den har modnet.
Er uenig med #Amarillo at det blir for bittert. Det er så mye mat i Birger at den ikke smaker bittert i det hele tatt.
Årets brygg ble over 11%, EBC 125 (køla svart og seig som olje) og IBU 108,

Ta en smaksprøve om noen uker, da har lakrisen blitt til kaffe, og etter det glemmer du den i en mørk og sval avkrok :)
 
passer dårlig til stilen? Det er da helt innafor på Imperial Stout
stort sett merker jeg ikke noe til det, at man foretrekker å senke den er OK, men det er helt innafor
En BU:GU på 1 er ganske vanlig

BJCP's retningslinjer sier 60 til 90 IBU, så det er faktisk utafor, om det ikke er så mye. BU:GU er 1,14 på min, så det skulle vært greit.

Jeg tror den ville blitt mer balansert på rundt 60-70, ihvertfall min. Den er like bitter som en dobbel IPA av den gamle westcoast typen (f.eks Pliny the elder), og det var uventet, men så har jeg aldri brygget et øl av denne typen før. Jeg fikk stuck mash, så det ble mye røring og manipulering av maltsenga, måtte ta ut ca 1/3 av malten, kanskje det har noen betydning?

Gjorde bare en partiskylling, så det er ikke tanniner heller. Enten har det skjedd noe under meskinga, eller så skal det være sånn, jeg vet ikke. Men bitterheta henger i veldig lenge etter en smaksprøve synes jeg. Vørteren var sykt bitter, det var akkurat som å tygge pellets. Det har dempet seg en del, men det er fortsatt veldig bittert.
 
Sist redigert:
Bitterhet er ikke et tema her. Kanskje om man jager forringelse av AA og stor kompensering, jeg gjør en cirka og skrur opp til drøyt 120 for å bikke 100 reelle. Smaker snadder allerede, ikke flasket enda. Neste helg tenker jeg, vil være sikker på karbonering.
 
Den jeg laget i fjor ble veldig bitter. Vet ikke helt hvorfor. Det var mye styr under byggingen, men jeg hadde kontroll på koketiden til humla.
I år smaker den helt annerledes. Bitter ja, men mye rundere i smaken.
Har byttet både gjær og humle så det kan være noe der.
 
Hei! Muligens denne posten også kvalifiserer til tråden bryggetabber, men det blir nå opp til dere å bestemme!

Jeg har vel ikke "offisielt" presentert meg her på forumet heller, men har gjennom det siste året satt stor pris på og nytt godt av de enorme mengder informasjon som finnes i forumets ulike tråder. Brygget litt i studietiden tidlig på 90-tallet, og tok opp igjen tråden for ca. to år siden, og er nå på brygg nr 31.

Som gammel marinegast (tjenestegjorde på Karljohansvern) var det obligatorisk for meg at jeg også måtte brygge "Birger Eriksen" 9.april, og bryggedagen gikk strålende med OG 1.11 (dobbeltmesk på 36 liters BIAB).
For å trå til skikkelig var planen å kjøre på med amyloglukosidase, champagnegjær og demerarasukker ala Dark Horizon i etterkant. Har også et nytt eikefat stående, som brygget skal innom etter gjæring. Pitchet WLP007, og på dag to tilsatte jeg amyloglukosidase, og fikk utgjæring ned til ca 1.015!! På dag 5 tilsatte jeg 700g demerarasukker og champagnegjær(Edelmans flytende) med ny påfølgende utgjæring til ca 1.015. På dag 7 nye 700g sukker, og ny utgjæring til ca 1.1013. Dette skulle gi noe sånt som et tillegg i OG på 0.022 totalt OG 1.132 og FG 1.015, som gir ca. 15,4% abv.

Var Blücher senket? Det skulle jo to kanonskudd og to torpedoer til i 1940 så jeg bestemte meg for å fyre av en ladning til på 700g sukker til. SG steg til 1.022 igjen men nå var det slutt, gjæringen har stoppet opp. FG på 1.022 er jo ingen krise i seg selv, men når jeg smaker på ølet nå så smaker det utrolig søtt (Nesten som Baileys likør)! Etter mine beregninger skal nå ølet være ca 15.9% (OG 1,143 - FG 1,022). Bør jeg prøve å få til mer utgjæring for å få ett tørrere øl, i såfall med hvilken gjær? Eller er det bare å få tvangskarbonert det, og tappet det på flaske? Eller har jeg rett og slett ødelagt min Birger??
 
Tilbake
Topp