Birger Eriksen-dagen

Den siste sukkertilsetninhen har jo ikke fått gjæret ut
Det er da ikke då rart det smaker søtt med så mye enkle sukkerarter i øllet
Det stemmer, er klar over at nesten all restsødmen er fra sukkeret, men ble uansett overrasket av smaken. Prøver videre med Lallemand Lalvin.
 
Med kjellerbryggeriet i Drøbak, bare et kanonskuddlengde fra Blücher, er det med skam å melde at dette har gått meg hus forbi. Men jeg skal melde meg til tjeneste for øl og fedreland neste år.

Som de fleste andre var den lange vårnatta, er jeg uerfaren med slikt krutt som dette. Maltoppskriften er jo grei, men er det liksom fritt frem valg av gjær og humle-regime eller ligger det noe føringer fra overkomandoen? Eller er overkomandoen kanskje av samme oppfatning som i 1940, vent til skip er passert/kokingen er over før du gjør noe som helst?

Jeg vet jo at Birger Eriksen hadde sagt "vist fanden skal det humles" og puttet oppi det han selv mente var best, men så er jeg jo ikke engang en Andersen, så derfor spør jeg: "hva er riktig humle og gjær på en slik dag?"

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Beklager, var kanskje for konsekvent i uttalelsen. Men synes verken fjorårets brygg og årets brygg smakker bittert. Det er så mye "mat" og smak i ølet at det demper bitterketen. Har smakt IPA som smaker mer bittert :D

Det er det som er problemet med min, jeg har ikke smakt IPA som er bitrere, og jeg husker IBU-krigen for noen år siden ;)
 
Det er det som er problemet med min, jeg har ikke smakt IPA som er bitrere, og jeg husker IBU-krigen for noen år siden ;)

Da må noe være feil, hvis OG er over 1.100 og IBU er 100 så skal den ikke være så bitter
da må det være tanniner, for mye røstet malt
 
Sist redigert:
Fulgte oppskriften i post 1, vørteren hadde pH på 5,37, skylte bare en gang. Så hvor kommer tanninene fra?

Får bare flaske og se om det forandrer seg.
 
Det er jo et relativt ekstremt øl, kommer til å roe seg. Med mindre du har hatt en målefeil da når du har veid opp humla, eller bytta kopper, eller noe.
 
Fulgte oppskriften i post 1, vørteren hadde pH på 5,37, skylte bare en gang. Så hvor kommer tanninene fra?

Får bare flaske og se om det forandrer seg.
Kan det være polyfenoler som ikkje har felt ut skikkelig?
Står den på fat kan jo du prøve med gelatin og iskald lagring ett par dager, for so å tappe ut litt.
 
Det var rimelig mye grums i vørteren på grunn av alt styret under meskinga, så det kan nok ha blitt med litt av hvert ja. Og fargen overrasket meg litt, den var mer skittenbrun enn svart.

Nå står den på 4°C og skal få stå en uke, mulig det gjør noe, vi får se.
 
Det er jo et relativt ekstremt øl, kommer til å roe seg. Med mindre du har hatt en målefeil da når du har veid opp humla, eller bytta kopper, eller noe.

125 IBU, det var jo litt unødvendig, men det ble resultatet når jeg tømte tre forskjellige (fire?) poser med høyalfahumler jeg fant i fryseren. Og det sies jo at man ikke kjenner forskjell på bitterheten når man passerer 100?
 
Flasket i dag, FG på 1.028 var litt lavere enn forventet. Ca 100 poeng ned tror jeg kan være i meste laget.
Bruke heller ikke ren oksygen, kun litt bøtteristing. Med bare 100 ibu tror jeg alkoholen blir problemet her.
Får samle mot og krefter og ta en prøvesmak i helga.
Second runningga OG på 1.062. Så hvis Birgeren ikke blir drikkende, får jeg håpe på denne :)
 
Fulgte oppskriften i post 1, vørteren hadde pH på 5,37, skylte bare en gang. Så hvor kommer tanninene fra?

Får bare flaske og se om det forandrer seg.
Jeg har ved en anledning fått mye bitrere øl enn oppskriften skulle tilsi. Den gangen var jeg på slutten av posen for flere av humlene, og det var mye 'humlestøv" i de posene. Jeg tror at slikt fint støv av humle bitrer mye mer per vektenhet enn hele pellets.
 
Flasket i dag, FG på 1.028 var litt lavere enn forventet. Ca 100 poeng ned tror jeg kan være i meste laget.
Bruke heller ikke ren oksygen, kun litt bøtteristing. Med bare 100 ibu tror jeg alkoholen blir problemet her.
Får samle mot og krefter og ta en prøvesmak i helga.
Second runningga OG på 1.062. Så hvis Birgeren ikke blir drikkende, får jeg håpe på denne :)

Det tar lenger tid å spise en elefant enn en hamburger. Gi gjæren dobelt så lang tid på å spise 1.1 sukker som 1.05 sukker. Flasker du nå risikerer du skikkelig flaskebomber.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
S-04 dro min ned fra 1.114 til 1.033 på fire dager. To dager senere var SG 1.031. jeg tappa den fire dager etter det igjen, med FG 1.030. 72% utgjæring i et øl der 14% av maltet har 20-35% potensielt gjærbart sukker, en utregnet ABV på 12.5% med en gjær som skal tåle 9-11%, og ha 73% utgjæring, føler meg trygg på at den var ferdig.
 
Hvorfor er det bra å ha det i gjæringskaret så lenge?

Jeg vil ha renest mulig øl i flaskene. Skal tappes over for sekundærgjæring med WLP099 i dag, 2-3 uker der, og så noen måneder på eikefat.
Har en barleywine i det fatet nå, den stod nesten 4 måneder på kaka, og ble veldig klar og fin.
 
Jeg flasket Birger i dag. 1102 til 1028.har stått en uke varmt, og siste 5-6 dager bare tilfeldig plopp. Mindre bitter enn i fjor, og mer langs lakrislinjene, enn fjorårets Birger som i hvert fall etter hvert har landet på blomster og bær.
Det blir veldig spennende å se hvor det bærer i år. Jeg tilsatte CBC og sukker for karbonering, og håper å styre klar av bomber. Første året måtte jeg jo jekke alle flasker 2 ganger: først etter å ha sterilisert korkene i sukkerlaken, og deretter for å tilsette CBC.
I år har alt gått nokså på skinner, med unntak av, at jeg ikke hadde humle klar, så der ble det litt hva fryseren hadde å tilby, og det var hellertau blanc og mittelfruh,bla. Ikke helt 'urnorsk', men det får våge seg. Neste gang, kanskje, blir det perfekt! Gøy har det i hvert fall vært.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Det er noe med å få på etiketter. Dessverre er ikke Birger ferdig. Jeg hadde en testflaske som kun var halvfull, og fikk "pfft!" da jeg åpnet den, men det var lite kullsyre i ølet. Tipper egentlig at denne trenger 2-3 uker for å bli helt ferdig karbonert.

IMG_20200426_203517.jpg
 
Tilbake
Topp