"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ønsker å forsøke en Sam Adams klone, ser fra nettsiden deres at de benytter 2-row malt blend og caramel 60 til 22 EBC. For å få til dette må det være 15% C60, blir ikke dette litt mye? Jeg mistenker derfor at denne 2-row blenden inneholder andre malttyper også. Noen som har forslag til en maltbase for en Sam Adams klone?
 
God kveld!
Det har seg slik at jeg driver å lager litt øl i kveld, uten oppskrift. Tenker å lage noe ipa-ish, med tydelig preg av humle, gjerne litt bitter.
Jeg har tidligere laget ipa, men da med ferdig oppmålt humle og korn fra bryggesjappe. Har tidligere kun laget pils fra bunnen, etter oppskrift.. Så jeg tar gjerne imot innspill på hvordan jeg skal tilsette humle i dette brygget, som i dette øyeblikk står og mesker seg.

Av malt har jeg brukt 5.5kg pale malt og noe syremalt. Skal gjæres med safeale-05

Humle jeg har er 100g av følgende : cascade 6.8%, Chinook 11.1 %, Citra 12.9%, Amarillo 7.3% og ca 30g Mittelfruh 4.0%

Planen var å bruke citra og amarillo 20g av hver siste 30min av kok. og 15g av hver med 5 min igjen av kok, og 10g av hver med 0 min igjen. Og tørrhumle med 20g Amarillo etter en uke. Det hele er ganske så tilfeldig. Det kan godt være det blir bra slik, men tar gjerne imot råd hvis noen har noen formening om at jeg er litt på ville veier her:)
 
@mrlahey
20 gram Chinook @30
10 gram hver av Cascade, Citra og Chinook @ 15
20 gram hver av Citra, Cascade og Amarillo i WP (Kjøl ned til i overkant av 90 grader, tilsett humla og la det stå i 10 minutter mens du rører forsiktig. Så fortsetter du nedkjølinga på vanlig måte.)
30 gram hver av Citra og Cascade, og 40 gram Amarillo, som tørrhumle. Kan gjerne fordeles på to tilsetninger; etter tre og seks dager.
 
Chinook gir en fin piney/furu smak om du liker det, da gjerne i flere tilsettinger.
Fint å balansere all den citrusy/tropical greia med noe mer "down to earth" om du er lysten på det.
Lykke til :)
 
Takk for svar, da blir det å tilsette Chinook også:)
Du vet, folk er forskjellige. Ønsker du lettest mulig, mest mulig frukt, så er det nok greit å droppe den. Men, liker du de litt old school, så har Chinook sin plass.
Om du velger å tørrhumle med den, er opp til deg, men kjør gjerne mindre Chinook enn de andre. 2 eller 3 til 1.
Eg liker Chinook. Ikkje alle gjør forstår eg.
 
Du vet, folk er forskjellige. Ønsker du lettest mulig, mest mulig frukt, så er det nok greit å droppe den. Men, liker du de litt old school, så har Chinook sin plass.
Om du velger å tørrhumle med den, er opp til deg, men kjør gjerne mindre Chinook enn de andre. 2 eller 3 til 1.
Eg liker Chinook. Ikkje alle gjør forstår eg.

Espen Lothe sverga vel på at det aldri skulle komme Chinook i noe øl fra ham:p. Men jeg veit ikke om han har holdt det.
 
Det ble 20g amarillo 20g citra 10g chinook 30 min før kokeslutt, 15g amarillo, 15g citra og 5g chinook 5min før kokeslutt, og 15g amarillo, 5g citra og 7g chinook ved kokeslutt. OG ble 1.045. Så blir det å slenge i litt tørrhumle etterhvert og satse på at det blir gode greier når det kommer i glasset.
 
Det ble 20g amarillo 20g citra 10g chinook 30 min før kokeslutt, 15g amarillo, 15g citra og 5g chinook 5min før kokeslutt, og 15g amarillo, 5g citra og 7g chinook ved kokeslutt. OG ble 1.045. Så blir det å slenge i litt tørrhumle etterhvert og satse på at det blir gode greier når det kommer i glasset.

Det blir veldig bittert i forhold til OG, anslagsvis rundt 60 IBU, når jeg går ut fra at du hadde 30 liter til kok, og 25 etter kok. (Du kan bruke denne for å sjekke: IBU Calculator Beer Bitterness - Brewer's Friend)

Tørrhumlinga kan faktisk runde det av litt. Jeg ville brukt 4 gr. pr liter der, som i forslaget mitt - og holdt chinook'en unna.
 
Chinook er finfin også i tørrhumle!

Men finfint at du har tonet den litt ned i forhold til Citra og Amarillo. Jeg brygger MYE med Citra/Amarillo/Chinook i forholdet 2/2/1 :)
 
@Finn Berger Så først nå at du hadde tatt deg bryet med å lage et forslag til humling. Testet ut IBU-kalkulatoren du linket til, og som du antok ble IBU ca 60 ifølge den. Skal følge rådet ditt om tørrhumling for å runde det av litt. Nå er bitterhet noe jeg kan sette pris på i mange typer øl, pilsen jeg lager er feks en god del mer bitter enn den vanlige butikkølen, noe jeg synes er en god ting. Men det kan selvsagt bli for mye når jeg driver å slenger oppi ting uten noe annet grunnlag enn at jeg synes det virker passelig:) Noterer meg IBU-kalkulator til neste gang, ser ut som et fornuftig verktøy
 
@Finn Berger Så først nå at du hadde tatt deg bryet med å lage et forslag til humling. Testet ut IBU-kalkulatoren du linket til, og som du antok ble IBU ca 60 ifølge den. Skal følge rådet ditt om tørrhumling for å runde det av litt. Nå er bitterhet noe jeg kan sette pris på i mange typer øl, pilsen jeg lager er feks en god del mer bitter enn den vanlige butikkølen, noe jeg synes er en god ting. Men det kan selvsagt bli for mye når jeg driver å slenger oppi ting uten noe annet grunnlag enn at jeg synes det virker passelig:) Noterer meg IBU-kalkulator til neste gang, ser ut som et fornuftig verktøy

hehe - veldig kjekk, den der:).

Beregning av IBU i øl av typen IPA/APA/NEIPA o.l. er en litt tvilsom affære, fordi store tilsetninger i WP og som tørrhumling også påvirker den opplevde bitterheta. Men effekten av tilsetningene i kok kan du i alle fall få en ide om effekten av gjennom å bruke den kalkulatoren.

Å humle på 30, 15 og 0 + tørr har jeg rappa fra Kinns Vestkyst. Og så gjør jeg ofte om tilsetninga på 0 til ei tilsetning i en pause tidlig i nedkjølinga. Tidspunktet der skal være det beste for å få mest mulig ut av de fruktige aromabestanddelene, og det stemmer med hva Amundsen gjør i sin Ink and Dagger, som er et sabla godt øl.

Effekten av tørrhumlinga på aroma og smak er heller ikke så enkel som man skulle tro. Mer er ikke nødvendigvis bedre. 4 gr pr. liter er optimalt for å få de fruktige aromaene. Går du over det, får du ut mer av de krydra, treaktige aromaene, og gir altså relativt mer plass til dem.

Effekten blir også bedre om du fordeler humla på flere tilsetninger, men det holder med to.

Jo mer humle du bruker som tørrhumle, og jo lenger den ligger i, jo mer astringens får du. Så det beste er å vise litt moderasjon, og å sørge for ei rask utgjæring gjennom å bruke nok god gjær, så du slipper å måtte vente så lenge med å tappe opp ølet.
 
Sist redigert:
Testa en Bygdeoriginal fra Kinn her om dagen, og likte den. Så jeg prøver meg på noe liknende. Går ned en halv % i alkoholstyrke, men beholder bitterheta, og så blir den tørrere, siden jeg bruker en mer attenuerende gjær. Kinn bruker Wyeast 1318, mens jeg tror jeg satser på WLP 013 her. Høster den fra en dry stout som skal tappes snart. Tenker å gjære litt kjølig, og overpitche en del.

OG 1.053 - FG 1.012 - ABV 5,4 - 80 IBU - 11 EBC. Meske på 65 + 72. 2ts sulfat + 1 ts klorid.

Malt
6,3 kg pilsnermalt (Simpsons)
0,05 kg Carafa Special II
0,2 kg syremalt
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
30 gr Tettnanger @ 60
40 gr Northern Brewer @ 30
30 gr Tettnanger @ 30
40 gr Tettnanger @ WP 10/92
Gjær
WLP 013

Her krysses noen ølstilbegreper, og siden jeg er en Pensjonert Lektor med Bare Liten Forstand, så er det sånn at når jeg tenker på Ting, så er det ofte at Tingen blir veldig uklar. For eksempel ølstiler. Og spør du meg hva dette ølet er, så er det altså veldig uklart for meg. Kinn kaller det et indiaøl, og det er kanskje ikke helt galt, men jeg synes det er liksom både Noe og Noe helt Annet. En Tvitulling, med andre ord, så det skal ølet hete.

Men er det egentlig Noe?
 
Testa en Bygdeoriginal fra Kinn her om dagen, og likte den. Så jeg prøver meg på noe liknende. Går ned en halv % i alkoholstyrke, men beholder bitterheta, og så blir den tørrere, siden jeg bruker en mer attenuerende gjær. Kinn bruker Wyeast 1318, mens jeg tror jeg satser på WLP 013 her. Høster den fra en dry stout som skal tappes snart. Tenker å gjære litt kjølig, og overpitche en del.

OG 1.053 - FG 1.012 - ABV 5,4 - 80 IBU - 11 EBC. Meske på 65 + 72. 2ts sulfat + 1 ts klorid.

Malt
6,3 kg pilsnermalt (Simpsons)
0,05 kg Carafa Special II
0,2 kg syremalt
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
30 gr Tettnanger @ 60
40 gr Northern Brewer @ 30
30 gr Tettnanger @ 30
40 gr Tettnanger @ WP 10/92
Gjær
WLP 013

Her krysses noen ølstilbegreper, og siden jeg er en Pensjonert Lektor med Bare Liten Forstand, så er det sånn at når jeg tenker på Ting, så er det ofte at Tingen blir veldig uklar. For eksempel ølstiler. Og spør du meg hva dette ølet er, så er det altså veldig uklart for meg. Kinn kaller det et indiaøl, og det er kanskje ikke helt galt, men jeg synes det er liksom både Noe og Noe helt Annet. En Tvitulling, med andre ord, så det skal ølet hete.

Men er det egentlig Noe?

Jeg brukte slurry fra en WLP013 til en RIS, og den dro fra OG 1.063 (1.080 med sukker etter stormgjæring) og ned til 1.007. Så, det kan nok bli ganske tørt.
 
Jeg brukte slurry fra en WLP013 til en RIS, og den dro fra OG 1.063 (1.080 med sukker etter stormgjæring) og ned til 1.007. Så, det kan nok bli ganske tørt.

Det der er en utgjæring på 88%, og maks av hva 013 kan greie på egenhånd i en vørter uten tilsatt sukker ligger like over 80%. Blir det mer, har det blanda seg inn noe uønska der. Jeg har regna med 77% i oppskrifta ovenfor, for jeg har ikke tenkt å la den gå til full konversjon på 65 grader.
 
Det der er en utgjæring på 88%, og maks av hva 013 kan greie på egenhånd i en vørter uten tilsatt sukker ligger like over 80%. Blir det mer, har det blanda seg inn noe uønska der. Jeg har regna med 77% i oppskrifta ovenfor, for jeg har ikke tenkt å la den gå til full konversjon på 65 grader.

Det kan godt hende du har rett @Finn Berger. Heldigvis så smaker det bra enn så lenge. Skulle nok ha brukt cbc-1 ved flasking (pen måte å si at det ikke er en gusher, ikke sant ;)).

Men kan man regne attenuation på samme måte når sukkeret er tilsatt etter stormgjæring? La oss si at SG etter stormgjæring er 1.040, og SG bidraget fra sukkeret løfter det opp til 1.060 igjen. Å gjære to ganger ned fra 1.060ish, er det det samme som å gjære ned fra 1.080ish?
 
Det kan godt hende du har rett @Finn Berger. Heldigvis så smaker det bra enn så lenge. Skulle nok ha brukt cbc-1 ved flasking (pen måte å si at det ikke er en gusher, ikke sant ;)).

Men kan man regne attenuation på samme måte når sukkeret er tilsatt etter stormgjæring? La oss si at SG etter stormgjæring er 1.040, og SG bidraget fra sukkeret løfter det opp til 1.060 igjen. Å gjære to ganger ned fra 1.060ish, er det det samme som å gjære ned fra 1.080ish?

Ja:).

Og for ordens skyld: Sukker er 100% gjærbart, så grensa for hva som er "rimelig" utgjæring flyttes sjølsagt når du tilsetter sukker. Jeg har fått over 80% flere ganger med 013, men ikke mye.
 
Prøver meg på en stout. Litt usikker på om denne gir nok munnfølelse eller om jeg bør hive i en skvett hvete. Andre innspill?

Vis vedlegget 44963

Det skulle ikke være nødvendig. Det eneste jeg ville gjort der, er å bytte ut noe av pale maltet med lyst münchenermalt (munich), om du har. Helst ville jeg ha brukt Maris Otter i stedet for pale maltet til Bestmalz, men om du legger inn 2-4% münchener, har det noe av samme effekt, dvs. du får mer av god kjeks/toast i bånn.

Men det er ikke noen stor sak. Det blir godt som det er:).
 
Tilbake
Topp