Meske en dag, koke neste

Det mest opplagte er vel at "noe" kan begynne å gjære vørteren i løpet av natten. Skjer det blir resultatet ofte en illeluktende vørter som man må dumpe.
Det andre som kan skje er at dersom du ikke gjør utmesk, så kan enzymer forsette å spalte sukkeret i vørteren til enklere sukkerarter i løpet av natten og du får en mye mer gjærbar vørter enn planlagt.

Begge disse to kan du forsøke å minimere med å varme opp vørteren i kokekjelen til minst 80 grader, gjerne gi den et oppkok også.
Da blir enzymene helt sikkert denaturert (ødelagt) og sannsynligheten for at "noe" er levende i vørteren din blir minimert.

Pass på renhold selvfølgelig.
 
Jeg brente meg stygt på det der den ene gangen jeg prøvde det. Det lukta ille - og jeg var så dum at jeg smakte på det:confused:. Resultatet blei alle magesjukers mor.

Jeg ville ikke gjøre det uten å koke opp vørteren.
 
Jeg mesker ofte en dag og koker neste.

Min praksis er slik:
1. Mesker (no sparge).
2. Hever temp til 90+.
3. Setter på lokket og skrur av plata.
4. Koker dagen etterpå.

Varierer ganske mye på hvor mange timer det går mellom 3. og 4. Noen ganger mesker jeg på kvelden og koker på morgenen, andre ganger motsatt. Jeg prøver å ha så kort tid som mulig mellom mesk og kok. Aldri hatt noen problemer med dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenk på fersk vørter som en uskyldig ung mann i dusjen i en amerikansk fengselsfilm. Man må være veldig forsiktig for å ikke få noe man ikke ønsker "oppi der". Å la vørteren stå over natta er som å bøye seg etter såpa. :p
 
Tenk på fersk vørter som en uskyldig ung mann i dusjen i en amerikansk fengselsfilm. Man må være veldig forsiktig for å ikke få noe man ikke ønsker "oppi der". Å la vørteren stå over natta er som å bøye seg etter såpa. :p

Spørs vel hvor hard man kniper igjen (husker å legge på lokket, og unngår luft i kjelen/slanger/pumpehus/etc hvis disse står er mettede ila natten).
 
Gjør dette ofte. Aldri opplevd at vørter har blitt dårlig over natta. Jeg varmer til 90 + grader etter mesking, setter på lokket. Absolutt Ingen fare å gjøre dette her. Har gjordt det i flere år. ;)
 
Oppsummeringen blir vel noe slikt:

Dersom du gjøre det rett, går det helt fint.
Gjør du det feil, blir vørteren ødelagt.

Bare passe på å gjøre det rett da :)

Jeg gjorde nok alt galt den gangen det skar seg. Så lenge du kan la vørteren stå i det karet du varmer den opp/koker den opp i - enten det er meskekjelen eller kokekjelen, eller bryggemaskinen - bør det går greit.

Jeg tappa over i to bøtter som jeg pleide - og pleier - å tappe over i fra mesken. Og jeg tenkte nok ikke på å reingjøre de bøttene ekstra godt. Normalt er det jo ingen grunn til det, siden vørteren skal rett over i kokekjelen.

Dette er snart 5 år sida. Jeg var ung og dum den gangen:p.
 
Tilbake
Topp