Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan sendes bokser per post? Er det innpakking med bleier osv. som er veien å gå, tilsvarende som for flasker?
 
Har fått eit gåvekort på Bryggselv på 2500, men anar ikkje kva eg skal bruke det på. Er det nokon som har gode forslag til noko "must have"? Føler no eg har alt eg treng egentlig.. Kva slags remedier ville dykk ikkje vore foruten?
 
Har fått eit gåvekort på Bryggselv på 2500, men anar ikkje kva eg skal bruke det på. Er det nokon som har gode forslag til noko "must have"? Føler no eg har alt eg treng egentlig.. Kva slags remedier ville dykk ikkje vore foruten?

Ja der ser du. Hadde oss vunne hadde oss vist kva vi skulle brukt det til [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min koketopp på kjøkkenet gir maks 3700w på en plate, eller 5500w i bro, så mange har nok effekt nok allerede. Har for så vidt også hurtig-knapper for å sette på 40/70c/94c, timere etc.
 
Har fått eit gåvekort på Bryggselv på 2500, men anar ikkje kva eg skal bruke det på. Er det nokon som har gode forslag til noko "must have"? Føler no eg har alt eg treng egentlig.. Kva slags remedier ville dykk ikkje vore foruten?

Plaato Keg 2-pack Digital vekt til ølfat - BryggSelv

Refraktometer Digital - BryggSelv

Det er jo ting å tenke på når man allerede har "alt". Ellers ville jeg brukt det på forbruksvarer naturlig nok.

Føler plutselig at jeg trenger en vekt selv, så da får det vil bli en som gjør mye annet i tillegg også :)
 
Har fått eit gåvekort på Bryggselv på 2500, men anar ikkje kva eg skal bruke det på. Er det nokon som har gode forslag til noko "must have"? Føler no eg har alt eg treng egentlig.. Kva slags remedier ville dykk ikkje vore foruten?

Hvis du ikke har bruk for det selv, så kan du selge det. Med en liten rabatt så selger du det fort.
 
At du ikke får billig øl som hjemmebrygger? Etter at grunninvesteringene var gjort, har jeg brukt lite penger på annet enn forbruksvarer og råvarer. Det er ikke sånn at det stadig er noe jeg "må ha". (Ja, det var den nye store kjelen, da:(.) Ølet er definitivt billig - om jeg ser bort fra at jeg gir bort mye av det, da:D.

Joda. Råvarer og gjenbruk av gjær og slikt gjør det billig. Men jeg tør ikke tenke på hva andre ting har kostet meg. Eget rom, flislegging, rørlegger og en million andre viktige ting. Det er jo ikke alle som får sitte på finstua å tappe. Så da måtte jeg jo bygge finstue der jeg får tappe... Problemet mitt nå er at mitt bitte lille bryggeri ikke lenger har plass til alt utstyret og fruen sier nei til å bygge på huset.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Joda. Råvarer og gjenbruk av gjær og slikt gjør det billig. Men jeg tør ikke tenke på hva andre ting har kostet meg. Eget rom, flislegging, rørlegger og en million andre viktige ting. Det er jo ikke alle som får sitte på finstua å tappe. Så da måtte jeg jo bygge finstue der jeg får tappe... Problemet mitt nå er at mitt bitte lille bryggeri ikke lenger har plass til alt utstyret og fruen sier nei til å bygge på huset.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Nei, jeg er heldig stilt når det gjelder toleransen for å bruke huset som bryggerhus. Så det har ikke påløpt noen sånne kostnader. ("Finstue" har vi nok ikke; jeg sitter og tapper ved et godt slitt bord der det aller meste her foregår, inkludert skriving av forumposter. Fin utsikt over det lokale tjernet, og kort vei til vesentlige fasiliteter som kaffemaskin og kjøleskap:). )
 
Sist redigert:
Hvordan er det med nye meskeposer? Må disse kokes/skylles/vaskes før første gangs bruk? Vørter skal jo kokes til slutt,men kan det være greier i en ubesudlet meskepose som setter smak?
 
Hvordan er det med nye meskeposer? Må disse kokes/skylles/vaskes før første gangs bruk? Vørter skal jo kokes til slutt,men kan det være greier i en ubesudlet meskepose som setter smak?

Jeg tror jeg har skylt mine før første gangs bruk. Har ikke merka at noe blei galt, i alle fall. (Men det jeg ikke veit, kan jeg jo godt hatt vondt av:confused:.)
 
Jeg tror jeg har skylt mine før første gangs bruk. Har ikke merka at noe blei galt, i alle fall. (Men det jeg ikke veit, kan jeg jo godt hatt vondt av:confused:.)
Når jeg først har deg på tråden..
Mitt første brygg i det nye oppsettet med meskepose ( 56l kjele og induksjonstopp) nærmer seg. Jeg ser for meg å gjøre som følgende:

1: Meske som vanlig i 60 min (tilsette malt i korrigert mesketemp, stort sett la stå men røre litt en gang eller to), eller til refraktometeret forteller meg at det er innafor. Deretter litt vorlauf
2: Heve meskeposen og la den renne av seg over kjelen i et dørslag/grillrist eller lignende, samt klemme forsiktig på meskeposen mot slutten får å få med mest mulig væske i første omgang.
3: Flytte meskeposen til midlertidig gjæringskar og skylle med resterende mengde vann (røre og la stå, mens jeg begynner å forberede til kok i kjelen)
4 Løfte opp meskepose og la den renne av seg i gjæringskaret og deretter tilsette dette i kokekjelen?

Koker du forresten på full pupp med 3500W? Isåfall hvor mye avdamping regner du med?
 
Når jeg først har deg på tråden..
Mitt første brygg i det nye oppsettet med meskepose ( 56l kjele og induksjonstopp) nærmer seg. Jeg ser for meg å gjøre som følgende:

1: Meske som vanlig i 60 min (tilsette malt i korrigert mesketemp, stort sett la stå men røre litt en gang eller to), eller til refraktometeret forteller meg at det er innafor. Deretter litt vorlauf
2: Heve meskeposen og la den renne av seg over kjelen i et dørslag/grillrist eller lignende, samt klemme forsiktig på meskeposen mot slutten får å få med mest mulig væske i første omgang.
3: Flytte meskeposen til midlertidig gjæringskar og skylle med resterende mengde vann (røre og la stå, mens jeg begynner å forberede til kok i kjelen)
4 Løfte opp meskepose og la den renne av seg i gjæringskaret og deretter tilsette dette i kokekjelen?

Koker du forresten på full pupp med 3500W? Isåfall hvor mye avdamping regner du med?

Denne er fin til å legge meskeposen på

idealisk-colander-stainless-steel-black__63111_PE170496_S5.JPG


IDEALISK Dørslag - rustfritt stål, svart - IKEA
 
Tilbake
Topp