Birger Eriksen-dagen

Ferdig flasket nå. Landet på 1.031 og 16 %-ish.
Fått en sukkerbit på 2,1 g. og litt F2. Blir over i henhold til typedefinisjon, men liker den best sånn.
Sammenlignet med forrige utgave som på 1.121 ble en smule bitter, så ble denne på kanten til søt. Jeg synes den var akkurat innenfor, men hun jeg deler boliglånet synes den ble i overkant. Vi får se om 3-4 uker (og 12 måneder) hvordan smaken utvikler seg.
 
Sist redigert:
Ferdig flasket nå. Landet på 1.031 og 16 %-ish.
Fått en sukkerbit på 2,1 g. og litt F2. Blir over i henhold til typedefinisjon, men liker den best sånn.
Sammenlignet med forrige utgave som på 1.121 ble en smule bitter, så ble denne på kanten til søt. Jeg synes den var akkurat innenfor, men hun jeg deler boliglånet synes den ble i overkant. Vi får se om 3-4 uker (og 12 måneder) hvordan smaken utvikler seg.
Hvilken temperatur serverer du den på? Hva er beregnet IBU i oppskriften?
 
Hvilken temperatur serverer du den på? Hva er beregnet IBU i oppskriften?
Kun smakt SG-målene og da har den vært på 18*C. Beregnet til 100 IBU, som i fjor. Men siden OG ble såpass høy så burde jeg nok hatt 110 IBU. Tror jeg. Får se hvordan den bli med litt mer kullsyre og servert på rundt 8-10*C.
 
Kun smakt SG-målene og da har den vært på 18*C. Beregnet til 100 IBU, som i fjor. Men siden OG ble såpass høy så burde jeg nok hatt 110 IBU. Tror jeg. Får se hvordan den bli med litt mer kullsyre og servert på rundt 8-10*C.
Det forklarer litt. Jeg pleier å starte ganske kaldt når jeg drikker sånne store, mørke øl, og tar meg god tid. Det er ganske spennende å oppleve hvordan smaksbildet endrer seg ved stigende temperatur i glasset. Jeg tipper rundt 10-12 grader gir en fin balanse mellom bitterhet og sødme.
 
Birger på flaske, ca 3 uker etter brygging. Smaksprøve i dag gir meg håp om at dette kan drikkes, kanskje også nytes etterhvert. Bittert, men ok, jeg er jo egentlig glad i bitre øl, blir sikkert bra dette.
Blir interessant å følge utviklingen. Nydelig Guiness-aktig skum med små bobler.

PSX_20200429_163026.jpg PSX_20200429_163954.jpg
 
Birger på flaske, ca 3 uker etter brygging. Smaksprøve i dag gir meg håp om at dette kan drikkes, kanskje også nytes etterhvert. Bittert, men ok, jeg er jo egentlig glad i bitre øl, blir sikkert bra dette.
Blir interessant å følge utviklingen. Nydelig Guiness-aktig skum med små bobler.

Vis vedlegget 44756 Vis vedlegget 44757

La den stå. Hvis du har en krypkjeller eller noe, putt den der. Grav den ned dypt i hagen evt.
 
Grave ned i hagen er en kul idé. Så kan du invitere venner på skattejakt på frigjøringsdagen om et år.

Hvis noen klarer å huske hvilken film jeg snakker om nå så er det gull.

For mange år siden så jeg en dansk film (såklart dansk, etter at du leser resten), hvor det etterhvert dukket opp en karakter som var trigger-happy, og hadde ikke noe imot å skyte egne kuer så lenge han fikk skutt litt, og kjenne på våpenet i godt selskap. Denne karakteren mente også at det var veldig viktig å finne sin egne personlige dybde for hvor dypt man skulle grave ned ølen sin. Anyone? Jeg har nevnt filmen her tidligere men det er så lenge siden at jeg husker ikke.
 
Tilbake
Topp