Tips til god bryggekjel

Haakon

Norbrygg-medlem
hei. Har fra før en brewtech meskekjel, men synes gjennomføringene er noe leamikk av en annen verden. Noen som har tips til bedre bryggekjeler? Finnes det med sveiset gjennomføring på markedet? Evt mod av de gjennomføringene/annet bedre som passer?
 
hei. Har fra før en brewtech meskekjel, men synes gjennomføringene er noe leamikk av en annen verden. Noen som har tips til bedre bryggekjeler? Finnes det med sveiset gjennomføring på markedet? Evt mod av de gjennomføringene/annet bedre som passer?

Jeg har også en brewtechkjele, og er for så vidt enig i at den er spesiell i og med at kjeleveggene er såpass tynne, og at du ikke skal - eller kan - stramme til gjennomføringene. Det irriterte meg kraftig til å begynne med. Men det funker jo, og nå har jeg kjørt oppimot et par hundre brygg gjennom kjelen min. Og jeg kan ikke tenke meg å bytte den ut. Jeg tenker nærmest på det som irriterte meg tidligere, som funksjonalitet: Gjennomføringene kan skrus ut med hånd, så det er veldig lett å gjøre reint.

Fordelene med kjelen ellers er lettere vekt, en veldig god falskbunn, og ikke minst "avfallsoppdemmeren". Og det er bare veggene som er tynne; bunnen er sånn den skal være, Og kvaliteten på stålet er god, ingen antydning til rust eller "pitting".

Nåja, dette var ikke noe svar på det du spurte om; jeg ville bare fomidle min opplevelse av kjelen. (Og i dag skal jeg på "posten" - dvs. butikken - og hente en 75-liters br.t. jeg har kjøpt brukt:). Så jeg ønsker meg ikke noe annet.)

Litt svar: Sjøl om godset i kjelen er tynt, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne benytte andre gjennomføringer. Muligens så er alt som skal til at du skaffer andre typer paakningsløsninger.
 
3ce54303a3396394f2eea1c785bea214.jpg


Jeg bruker BrewPi gjennomføringer - viktig å stanse 21 mm hull og ikke 22 mm som brewtech gjør. Alt er kun håndfast, jeg bruker ikke fastnøkkel. BrewPi selger også hullstanser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for tips. Er det noen i Norge som selger de Brewpi gjennomgangene? Har selv merket at de hullene i brewtechkjelene er en mm og halv for store.
 
Takk for tips. Er det noen i Norge som selger de Brewpi gjennomgangene? Har selv merket at de hullene i brewtechkjelene er en mm og halv for store.

Hei Haakon: brewpi.com -> store -> mashing. Bor du i Oslo, så kan komme og se hvordan jeg har gjort det - både riktig og feil :) Jeg bygger HERMS nå og har mine utfordringer, men det er gøy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for det. Bor i Stavanger, men hadde vært interressant å sett. Kontaktet Brewtech, de nye kjelene er sveiset og ikke lealause koblinger så bare å vente. Kontaktet også scandinavian brew (hvilke jeg tror er importør av ss brewtech), men avventer svar derfra
 
For meg ser det ut som om den stadig har den ene detaljen jeg kunne tenkt meg annerledes; ei kuleventilkran som er klønete å plukke fra hverandre for å få reingjort helt. Det å ta ut krana kan jo knapt bli enklere enn det er, så jeg ser ikke helt vitsen.

Sendte mail til Brewshop i går og etterlyste ein sann "quick clean" kuleventil.

I dag fikk eg til svar at dei hadde funne tak i og bestillt inn. Frampå bedrift det der altså!

Quick-Clean-Take-Apart.jpg
 
Denne funker også bra på Brewtech-kjelen. Sitter så godt at jeg kan bruke den til å løfte kjelen. Er også veldig enkel å rengjøre.

 
Sendte mail til Brewshop i går og etterlyste ein sann "quick clean" kuleventil.

I dag fikk eg til svar at dei hadde funne tak i og bestillt inn. Frampå bedrift det der altså!

Vis vedlegget 53044
Har brukt sånne ca et års tid, funker helt optimalt og lette å rengjøre grundig, egentlig bare skylle etter vært brygg. Selges også med gjenger til camlock etc.
 

Vedlegg

  • Resized_20210804_155544.jpeg
    Resized_20210804_155544.jpeg
    240,6 KB · Sett: 10
Sist redigert:
Begge de to kranalternativene ser bra ut.

Nå er det sjelden jeg demonterer kranene mine. Men jeg tar dem alltid ut og la dem ligge ei stund i maskinoppvaskmiddelvann. Og så har jeg begynt å koke dem før bruk. Det ser ut til å holde.
 
Kjører kuleventilene i oppvaskmaskinen etter å ha pumpet vaskevann gjennom de. Hadde en hvor det var en liten sprekk i selve kula, den ble infisert kontinuerlig så om ventilen lukter rart uansett hva du gjør, sjekk selve kula.
 
Tilbake
Topp