7 Fjell - Sinterklaas

Den er litt lunefull. Jeg svirrer på gjæringskaret innimellom for å få mest mulig gjær i suspensjon i stedet for at den lager et lokk over vørteren. Stålkontroll på gjæringen for å unngå at temperaturen synker
 
Rørte veldig forsiktig på toppen med desinfisert plastsleiv i går men er nok lurere å sveive litt på karet ja.En annen greie er at det ikke har beveget seg noe i gjærlåsen på de siste dagene selv om den gjærer sakte ned.Skikkelig utålmodig og spent nå kjenner jegSatser på påskebrygg siden det snart er jul.
 
Min har ikke vært veldig god ung, men jeg håper dette endrer seg mye med lagring. Jeg regner 6mnd lagring på denne, selv om oppskriften oppgir kortere tid
 
Konkluderte med det same som deg. Me smaka vårt brygg på laurdag, og det kan me ikkje dele ut før neste jul. To lærdomar:


1. Me må brygge juleølet i sumarferien.

2. Me MÅ få temperaturkontroll. Denne oppskrifta skulle byrje på 18 i stormgjæringa, og stige fritt. Vårt brygg låg nok på nærmare 22.
 
Det har jo vært mange innlegg om dette brygget, både positive og negative. Hvilke erfaringer har dere nå etter å ha prøvd det til julemat?

Mitt endte på 1,013 med T-58, ABV 7,1%, ref #51. Har fått positive tilbakemeldigner og ølet er klart, har veldig fin tørket frukt aroma og ingen utpregede usmaker. Litt lite skum i forhold til andre brygg selv om det er karbonert med 6g/l og stod i 2 uker på 24 grader. Må si det har vært en suksess til julematen og når kona heller vil ha øl enn vin til pinnekjøttet da får man si seg fornøyd. Satser på å spare noen til neste jul.
 
Det har jo vært mange innlegg om dette brygget, både positive og negative. Hvilke erfaringer har dere nå etter å ha prøvd det til julemat?

Mitt endte på 1,013 med T-58, ABV 7,1%, ref #51. Har fått positive tilbakemeldigner og ølet er klart, har veldig fin tørket frukt aroma og ingen utpregede usmaker. Litt lite skum i forhold til andre brygg selv om det er karbonert med 6g/l og stod i 2 uker på 24 grader. Må si det har vært en suksess til julematen og når kona heller vil ha øl enn vin til pinnekjøttet da får man si seg fornøyd. Satser på å spare noen til neste jul.

Samme erfaring, min endte litt lavere på FG men ca 7,1ABV
Veldig fin til pinnekjøtt !
 
Må si at min versjon av denne ble svært god etter 3-4 mnd på flaske. Etter 2mnd smakte den bolledeig og gjær. Nå har det preget forsvunnet og jeg sitter igjen med en god belgisk juleøl. Vil uansett ikke gå så høyt som 28 grader neste gang (neste jul). Gjæret med wlp550. Synes personlig dette er mer et koseøl enn et matøl. Mye og mange smaker som skal frem, blir fort litt kræsj med mat. Kanskje den fungerer til ostefatet.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
haha, etter at ølen sluttet å gjære (som stein aarø sa) flaska vi den på¨1.025. etter 3,5 mnd på flaske merka vi at den brusa no jævli. måtte lissom helle oppi glasset med en gang den blei jekka. så jeg tok en. helte den over på en 1,5 l flaske for å riste ut kullsyra. tok så en måling og fikk 1.015 :p den har ettergjæra gitt. ikke no usmak. trudde først det var infeksjon
 
Skal prøve å brygge denne på nytt, og lurer på om jeg skulle prøvd å vente med å tilsette sukker og kandissirup, og ta det som kokt lake etter stormgjæring (eller en uke?) i stedet for rett i kok, for å gi gjæren en ekstra boost ned mot ønsket FG. Noen tanker om det?
 
Skal prøve å brygge denne på nytt, og lurer på om jeg skulle prøvd å vente med å tilsette sukker og kandissirup, og ta det som kokt lake etter stormgjæring (eller en uke?) i stedet for rett i kok, for å gi gjæren en ekstra boost ned mot ønsket FG. Noen tanker om det?

Begge deler brukes, og begge deler gir godt resultat, ut fra hva jeg har lest om det. Jeg tror det spiller liten rolle, men skal du tilsette det under gjæringa, er visst litt etter at toppen av stormgjæringa er passert, det riktige.

Det er mulig du kan redusere litt på produksjonen av høyere alkoholer ved å utsette tilsettinga. Det ville antakelig tippa meg i den retningen; jeg synes alkoholvarmen i belgiske øl er veldig usjarmerende.
 
Begge deler brukes, og begge deler gir godt resultat, ut fra hva jeg har lest om det. Jeg tror det spiller liten rolle, men skal du tilsette det under gjæringa, er visst litt etter at toppen av stormgjæringa er passert, det riktige.

Det er mulig du kan redusere litt på produksjonen av høyere alkoholer ved å utsette tilsettinga. Det ville antakelig tippa meg i den retningen; jeg synes alkoholvarmen i belgiske øl er veldig usjarmerende.
Takk for svar. Jeg tror jeg prøver å utsette, så får vi se hva som skjer. Godt øl blir det uansett, og det kan jo hende at eventuelle usmaker kan lagres bort fram mot jul. Har sett tidligere i denne tråden at noen synes det er for ille å skulle brygge et øl som må lagres god, men det plager ikke meg så mye, så lenge vi har godt juleøl til jul.
 
Takk for svar. Jeg tror jeg prøver å utsette, så får vi se hva som skjer. Godt øl blir det uansett, og det kan jo hende at eventuelle usmaker kan lagres bort fram mot jul. Har sett tidligere i denne tråden at noen synes det er for ille å skulle brygge et øl som må lagres god, men det plager ikke meg så mye, så lenge vi har godt juleøl til jul.

Ikke la det der plage deg. Øl endrer seg over tid; det er udiskutabelt. Og mye øl blir vesentlig bedre ved lagring. Men sjølsagt ikke alt; noe skal drikkes ferskt, også.
 
Ikke la det der plage deg. Øl endrer seg over tid; det er udiskutabelt. Og mye øl blir vesentlig bedre ved lagring. Men sjølsagt ikke alt; noe skal drikkes ferskt, også.
Har et fåtall flasker med imperial stout brygget februar 2018 som jeg drøyer det i det lengste med å smake på, for de er så gode nå at jeg ikke vil at det skal ta slutt!
 
Tilbake
Topp