Tråden for dumme spørsmål.

Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?
6507f89185d4ebb09322528fdc75e9cd.jpg
10574ce84606443523f7d4a9830569fa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Jeg ville ha startet på nytt, selv om det er kokt
 
Det ser egentlig ut som gamle vørter-rester? Noe som har satt seg inni en slange eller noe. Jeg vet at man kan få noe svart dritt fra WY-pakker, iallefall tidligere. Men ikke som dette. Bugs og sånn bør jo være drept nå iom at du har kokt det, men det ser ikke lekkert ut. Vet ikke hva jeg ville gjort.
 
Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?
6507f89185d4ebb09322528fdc75e9cd.jpg
10574ce84606443523f7d4a9830569fa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Ser helt klart ut som vørter-rester som har brent seg fast eller noe. Så lenge du koker det før du tilsetter gjær og bruker det, så tror jeg det går helt greit.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?
6507f89185d4ebb09322528fdc75e9cd.jpg
10574ce84606443523f7d4a9830569fa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Lukter eller smaker det noe? I så fall ville jeg hive hele greia. Men om det ikke virker som om det er noe gæ'ernt med det utover at det ser utrivelig ut, ville jeg bare silt det vekk, kokt opp på nytt, og brukt det.
 
Men hvor har magneten blitt av? Har du en annen magnet du kan hente den ut med og se om det mangler noe eller om guggen er magnetisk?

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
 
Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days
For de som måtte ligge våkne om natta og lure: Smakte en enhet i dag, og ingen hodepine nå, noen timer etter. Da den kom sist, begynte den å bygge seg opp nesten med en gang. Da var det nok været og generelt labert væskeinntak som sto bak. Eller noe annet. Men mest sannsynlig ikke "dunkelweizen som ikke er dunkelweizen" (TM)
 
Noen som har prøvd å overføre til fat halvveis ut i gjæringa?
Selvfølgelig med sikkerhets ventilen åpen. Bare en fix tanke jeg fikk.
Kanskje det hadde vært fordelaktig mtp. oksygen
 
Noen som har prøvd å overføre til fat halvveis ut i gjæringa?
Selvfølgelig med sikkerhets ventilen åpen. Bare en fix tanke jeg fikk.
Kanskje det hadde vært fordelaktig mtp. oksygen
Ja, går fint det. Kan jo ta en ball lock med slange (fra gass-inn) til en beholder med vatn. Får naturligvis meir trub i fatet då.
 
@Finn Berger: Mener å ha lest en plass at du pitcher vørten med ferksgjær rett fra kjøleskapet, er det korrekt?

Riktig. Kaldpitching anbefales varmt:rolleyes: av både John Palmer og Imperial Yeast - og sikkert mange andre. Jeg regner det som helt ukontroversielt:). Jeg gjør det alltid.

Wyeasts smack-packs er en annen sak; der skal jo gjæren aktiveres i en næringsoppløsning før den pitches.
 
På tide med nok et dumt spørsmål. Driver folk enda med omstikk? Jeg tapper på flaske og tapper alltid over på nytt kar med sukkerlake i bunn (for å få dette blandet godt ut). Jeg ser nå at flere bruker sprøyte til å fordele sukkerlake direkte i flaskene.

Spørsmålet er;
  • Hvor mye har det å si for oksidering av ølet med omstikk før tapping?
  • Om jeg skal bruke sprøyte til sukkerlakefordeling; er det nødvendig å røre lett i gjærkaret før tapping?
 
Kan ikke svare på første punkt da jeg aldri har gjort omstikk, men for andre punkt så mener jeg det er unødvendig og tror egentlig det bør unngås. Jeg tar bare ut gjærlås for å ikke suge inn starsan, før jeg starter tapping fra ventil på gjæringskar i flasker med fordelt sukkerlake. Har så langt ikke merket noen forskjell mellom flasker utenom det som kan forventes utfra lagringstid.

Vil ellers anbefale å beregne sukkerlake sånn at det går 1 ml per 1 dl flaskestørrelse for og få korrekt sukkermengde, det gjør det veldig enkelt å fordele riktig på forskjellige flaskestørrelser. Jeg regner da sukkermengde i gram for volum i gjæringskar, og koker det opp med vannmengde i gram lik volum i gjæringskar i liter * 10 minus sukkermengde/1,59 (for siste brygg på 11 liter og 6 g/l sukker ble det da 66 gram sukker og 68 gram vann = 110 ml). Jeg bruker 20ml sprøyte som jeg fikk gratis på apotek til fordeling.
 
På tide med nok et dumt spørsmål. Driver folk enda med omstikk? Jeg tapper på flaske og tapper alltid over på nytt kar med sukkerlake i bunn (for å få dette blandet godt ut). Jeg ser nå at flere bruker sprøyte til å fordele sukkerlake direkte i flaskene.

Spørsmålet er;
  • Hvor mye har det å si for oksidering av ølet med omstikk før tapping?
  • Om jeg skal bruke sprøyte til sukkerlakefordeling; er det nødvendig å røre lett i gjærkaret før tapping?

Jeg stikker alltid om til blandingskar. Det er umulig å gi noe sikkert svar på spørsmålet om hvor mye det betyr for oksideringa, men jeg mener jeg ikke har noe stort problem med det. Men for all del; jeg sier ikke at det ikke har betydning, eller at jeg ikke overveier å gjøre ting annerledes for å redusere innblandinga av oksygen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle unngått å stikke om tørrhumla øl; tappestaven ville gått tett og/eller jeg ville fått en god del humlepartikler i flaskene om jeg ikke stakk om sånn at jeg får filtrert vekk humla.

NEIPA'en er vel en slags "miner's canary"; det er det ølet der du mest umiddelbart vil merke oksideringsproblemer. Og jeg merker det nok, men ikke så mye at jeg ikke finner det bryet verd å brygge NEIPA. Slekt og venner er veldig glad i den, og den holder seg faktisk godt nok; det gjelder både farge og aroma. (Den blir riktignok aldri mer enn maks et par måneder gammel:).)

Jeg mener nok at en del er litt vel pessimistiske i vurderinga av oksideringsproblemet. Jeg gjør det jeg kan gjennom hele bryggeprosessen fra jeg kverner og fyller vann i kjelene og fram til korking for å unngå unødvendig innblanding av oksygen; dvs. ingen plasking eller unødvendig/kraftig røring på noe trinn. Jeg er veldig forsiktig når jeg starter fyllinga av hver flaske, og jeg fyller flaskene helt opp, så det så å si ikke er noe luft i rommet mellom øl og kork. Jeg veit ikke hva som eventuelt har effekt, men jeg er overbevist om at summen har det.

Jeg kjøler ikke ned ølet før tapping, så det problemet har jeg ikke. Når jeg tørrhumler, prøver jeg å gjøre det mens det ennå er i alle fall noe gjæraktivitet i ølet, og jeg åpner bare ei lita glippe for å slenge inn humla. (Noen ganger tørrhumler jeg også under hovedgjæringa, og da er det neppe noe problem.)
 
Det begynner å bli en stund siden mitt forrige dumme spørsmål (her) så det er på tide med et nytt:

Finnes det noen grunnleggende regel for lagringstid og holdbarhet for de forskjellige ølstilene?
Altså hvor lenge f eks en pils eller en ipa MÅ lagres, BØR lagres før smaken er optimal, og hvor lenge det KAN lagres før det begynner å bli dårlig igjen.
Og ikke minst hvilke temperaturer det bør lagres ved.

Med lagring mener jeg da tiden ETTER karbonering er ferdig, og det forutsettes selvsagt at det ikke er infisert, samt at oksygeninnblanding er holdt til et absolutt minimum.

Jeg synes selv med min begrensede erfaring at mine øl blir bedre og bedre mot slutten, og det virker å være gjennomgående blandt de fleste hjemmebryggere, er man generelt for tidlig på drikking?
 
Nok et dumt spørsmål :D

Jeg har et dedikert vaskefat til tappelinjene mine. Jeg har benyttet pipeline (klorbasert) og PBW om hverandre på det fatet. Nå er jo ikke PBW å få tak på, så jeg har anskaffet Craft Clean (Finest CraftClean 2,5kg - BryggSelv). Det er vel ingenting i dette vaskepulvere som skulle kunne reagere med Pipeline og avgi noen farlige gasser, dersom man ikke har fått skylt fatet godt nok mellom bytte av vaskemiddel? Pipeline og Star san bør jo ikke komme i kontakt med hverandre, men Star san er syre, og PBW er base. Craft clean er vel og base (?), så det bør vel gå bra...? Bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite om ting man ikke har peiling på... :)

Ellers må jeg si patenten på de Craft clean boksene er helt håpløse. Likte PBW beholderene hvor det var skrulokk. For Craft clean kommer vaskepulveret i en boks med et slikt lokk som man "drar av", og vaskemiddelet ligger i en (stor!) pose inne i selve boksen. Det virvles altså opp mer støv enn jeg liker fra denne patenten. Man kan selvfølgelig helle dette over i en annen beholder, men det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig...
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ellers må jeg si patenten på de Craft clean boksene er helt håpløse. Likte PBW beholderene hvor det var skrulokk. For Craft clean kommer vaskepulveret i en boks med et slikt lokk som man "drar av", og vaskemiddelet ligger i en (stor!) pose inne i selve boksen. Det virvles altså opp mer støv enn jeg liker fra denne patenten. Man kan selvfølgelig helle dette over i en annen beholder, men det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig...

Takk for advarselen. Må ut å handle nå.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Fylte corneliusfatet halvfult med bløtleggingsmiddel og snudde det på hodet får å få løst opp det som har satt seg øverst,
men så begynte jeg å lure, er det lurt?
 
Jeg mener nok at en del er litt vel pessimistiske i vurderinga av oksideringsproblemet. Jeg gjør det jeg kan gjennom hele bryggeprosessen fra jeg kverner og fyller vann i kjelene og fram til korking for å unngå unødvendig innblanding av oksygen; dvs. ingen plasking eller unødvendig/kraftig røring på noe trinn.
Du plasker vel inn noe O2 før gjæring, for å sikre gode startforhold til gjæra;)
 
Tilbake
Topp