Erfaringer med Lallemand Voss

Er det noen som har noen erfaringer å dele om denne Lallemand-utgaven av Voss? Fikk noen pakker som premie forrige dagen, og tenkte å teste den i en Camden APA.

Vis vedlegget 43827
Ingen erfaringer – da får jeg poste selv:
Gjæret den på 31 grader. Blandet inn 1 pakke til ca 20 liter vørter (uhydrert) under overføring. Startet opp etter noen få timer – og ferdig utgjæret på 24 timer. Lar den stå et par døgn til før jeg kjøler ned og tilsetter tørrhumle. Vørterprøven smaker godt. Blir spennende å sammenligne med US-05 versjonen (som ble meget god).
 
Ingen erfaringer – da får jeg poste selv:
Gjæret den på 31 grader. Blandet inn 1 pakke til ca 20 liter vørter (uhydrert) under overføring. Startet opp etter noen få timer – og ferdig utgjæret på 24 timer. Lar den stå et par døgn til før jeg kjøler ned og tilsetter tørrhumle. Vørterprøven smaker godt. Blir spennende å sammenligne med US-05 versjonen (som ble meget god).
Sitter nå med en am. blonde med denne. Som deg brukte jeg 1 pk uten å rehydrere. Am. blonde ble laget etter din oppsrikft(-ish), med Loral som bitter og 5 usle gram @ 5 min (fordi jeg aldri klarer å motstå). Gjæret en uke på 25'C, da målet var clean. Det synes jeg ikke den ble. Her er det appelsing og noe cider-ish. Tankene går mot wit uten fenolene. Rimelig friskt, men ikke helt hva jeg var ute ettet. Er ca en uke siden jeg kegget nå. Satser på at den roer seg litt ved lagring.
 
Sitter nå med en am. blonde med denne. Som deg brukte jeg 1 pk uten å rehydrere. Am. blonde ble laget etter din oppsrikft(-ish), med Loral som bitter og 5 usle gram @ 5 min (fordi jeg aldri klarer å motstå). Gjæret en uke på 25'C, da målet var clean. Det synes jeg ikke den ble. Her er det appelsing og noe cider-ish. Tankene går mot wit uten fenolene. Rimelig friskt, men ikke helt hva jeg var ute ettet. Er ca en uke siden jeg kegget nå. Satser på at den roer seg litt ved lagring.
Jeg bruker den sammen med Citra og Simcoe (tørrhumles i dag), så appelsin/cider vil passe bra.
 
Er ikke Voss basert på Sigmund Gjernes? Det er Oslo som er basert på Hornindal? (Bootleg anbefaler Oslo fra 24 grader.)
Stemmer det. Kveik fra Sunnmøre og Hornindal trives best på 28-32 grader, men jeg har og vært oppe i nærmere 40. Da blir det flere usmaker i ølet enn jeg liker. Lavere er ikke alltid reinere smak med kveik.
 
Er det noen som har noen erfaringer å dele om denne Lallemand-utgaven av Voss? Fikk noen pakker som premie forrige dagen, og tenkte å teste den i en Camden APA.

Vis vedlegget 43827
Jeg har akkurat fatet et øl gjæret med denne. Gjæret på 37 grader.
Pitchet 2 pakker i ca 46 l vørter. Sjekket gjæringskaret ca 3 timer etter det og gjæren var i full fart. Dag 3 var det ingen aktivitet i gjærlåsen og FG var nådd. Fatet i dag, 6 dager etter brygging. Hydrometerprøven smakte godt. Litt appelsin, lett syrlig. Virket litt renere enn Yeast Bay sin Voss kveik. Droppa cold crash/gelatin for å se hvordan ølet klarner uten ekstra hjelp. Skriver mer om ett par uker når jeg starter å smake på:)

Forresten, OG var 1.046, FG 1006, dvs. 87% attenuation.
 
Jeg har akkurat fatet et øl gjæret med denne. Gjæret på 37 grader.
Pitchet 2 pakker i ca 46 l vørter. Sjekket gjæringskaret ca 3 timer etter det og gjæren var i full fart. Dag 3 var det ingen aktivitet i gjærlåsen og FG var nådd. Fatet i dag, 6 dager etter brygging. Hydrometerprøven smakte godt. Litt appelsin, lett syrlig. Virket litt renere enn Yeast Bay sin Voss kveik. Droppa cold crash/gelatin for å se hvordan ølet klarner uten ekstra hjelp. Skriver mer om ett par uker når jeg starter å smake på:)

Forresten, OG var 1.046, FG 1006, dvs. 87% attenuation.
Etter at jeg fylte på 2 fat ble det noen liter med øl til øvers. Så jeg fylte resten i 2 x 1l PET flasker med omtrent 1 ts sukker i hver, bare for å se hvordan det blir med kveik og flaskekarbonering. Flaskene er allerede harde. Det ser ut at denne gjæren er også veldig kjapp til å karbonere på flasker:)
 
I går satte jeg en av flaskene i kjøleskapet og skulle tatt en liten smaksprøve på kvelden. Til slutt drakk jeg hele flaska. Ølet var bare så godt. Det sier kanskje mer om meg enn om ølet:).
Jeg har aldri tenkt meg å drikke flaskekarbonert øl niende dag etter brygging. Fascinerende.
 
Skriver mer om ett par uker når jeg starter å smake på:)
IMG_5349.JPG
Etter ca 2 uker i kegeratoren. Mange skriver om tåkete øl gjæra med Sigmund Gjernes sin kveik og dette er ingen unntak. Litt usikker på hvorfor er ølet så veldig uklart (spesielt med en gjær som flokkulerer som en stein), men det plager meg ikke:).
Aromaen minner om brøddeig. Gjær-aktig fruktighet, som er ganske behagelig. Smaken er litt frukt/appelsin-aktig, men ganske ren. Munnfølelsen er bra selv om OGen var veldig lav.
Kommer sikkert til å bruke denne gjæren igjen.
 
Vis vedlegget 44817
Etter ca 2 uker i kegeratoren. Mange skriver om tåkete øl gjæra med Sigmund Gjernes sin kveik og dette er ingen unntak. Litt usikker på hvorfor er ølet så veldig uklart (spesielt med en gjær som flokkulerer som en stein), men det plager meg ikke:).
Aromaen minner om brøddeig. Gjær-aktig fruktighet, som er ganske behagelig. Smaken er litt frukt/appelsin-aktig, men ganske ren. Munnfølelsen er bra selv om OGen var veldig lav.
Kommer sikkert til å bruke denne gjæren igjen.

Får håper den klarner bra. Fargen gjengitt i bildet minner om oksidasjon. Håper det bare er fargen i bildet som er feil :)
 
Får håper den klarner bra. Fargen gjengitt i bildet minner om oksidasjon. Håper det bare er fargen i bildet som er feil :)
Får se hvordan det går med litt ekstra lagering. Jeg har brygget et øl med Sigmund sin kveik (Yeast Bay) før og husker at ølet var også veldig uklart. Umulig å si hvorfor. Denne oppskrifta har jeg brygget mange ganger før med forskjellig gjær og vanligvis starter ølet å klarne etter 2 uker på fat...
Ang. farge - ølet er litt lysere i virkeligheten, men bildet er ganske realistisk. Tror ikke ølet er oksidert. Dette er farge av vienna og litt caramell:).
 
Brygget en porter for ca en uke siden med Lalbrew kveiken. Hydrometerprøven smakte veldig lite sjokolade/kaffe. Som om gjæren dempa andre smaker i ølet. Jeg hadde egentlig lik oppfatning av mitt forige øl med denne gjæren. Er det generelt slikt med Gjernes kveik, eller er det kun denne varianten?

Hva slags erfaring har dere forresten med Skare kveik? Er den mer nøytral? Det ser ut at noen bruker den i fake lagers og andre øl hvor gjæren ikke skal dominere så mye.
 
Gjernes er etter min mening strålende til mørke øl som porter og stout. Den tåler opptil 12%, men da er den også temmelig død. Anbefaler ikke ABV mye over 10% med den, egentlig. OG på 1048 er uproblematisk.

Om du vil ha litt sitrussmak (som faktisk kan være godt i mørke øl), så pitcher du lite gjær og gjærer ved nærmere 40 grader (jeg bruker 39 og fri temperaturstigning). Om du vil ha litt mer smak av mørke bær/tørkede frukter, så gjærer du Gjernes noe lavere, rundt 35 grader og kan bruke litt mer.
 
Hei.

Dette gjelder følgende oppskrift:

Bleik Kveik
Blonde Ale

5.3% / 13.5 °P

All Grain

Vitals
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 23
Color: 12 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 45 min
Mash Out — 72 °C — 30 min

Malts (5.1 kg)
2.3 kg (45.1%) — BestMalz Pale Ale — Grain — 6 EBC
2.3 kg (45.1%) — Weyermann Pilsner — Grain — 3.3 EBC
500 g (9.8%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Hops (52 g)
14 g (16 IBU) — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 60 min
13 g (7 IBU) — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 15 min
25 g — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 0 min

Miscs
5 g — Irish Moss — Boil — 15 min

Yeast
1 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

Fermentation
Primary — 25 °C — 7 days

Har tidligere brygga med Lallemand sin tørre Voss-kveik, med stort hell. Da gjæra den på 38 grader, og var frisk og lett med appelsinskall-toner.

Denne gangen skulle jeg brygge en amerikansk blonde som jeg tidligere har brygga med US-05, og som ble nydelig. Jeg hadde kun en uke før ferien starta og ville få et brygg på fat før vi dro avgårde. Bestemte meg derfor for å brygge blonde-oppskrifta med tørr-kveiken, men denne gangen gjære i romtemperatur (ca 25 grader) for å få litt mer subtil smak. Jeg fylte et 19-liters fat med sluttproduktet, samt noen bokser. Tok med boksene på bilferie, og smakte på de etter et par uker. De smakte rett og slett harskt. Litt som fjøssmak. Tenkte det kunne ha noe å gjøre med at boksene har vært i konstant bevegelse i bilen, og de ble ikke tappa under noe særlig oksygenfrie forhold, da jeg viste de kom til å smakes på ganske fort. Tenkte at fatet, som ble tappa mer forsiktig, var bedre.

Nå har jeg kommet hjem fra ferie, og fatet har samme harske smak. Så da lurer jeg på, er det noe i denne oppskrifta som kræsjer? Det er vel bare Ebbegarden som kræsjer med humlerike øl? Voss-kveiken skal være mer tilgivelig der, såvidt jeg har skjønt. Kan det være den blir litt mer uforløst ved lavere temperaturer? For å få litt av sitrus-tonene til kveiken med i sluttproduktet pitcha jeg den under beskjedne forhold, uten annen oksygentilsetning enn en kraftig stråle ned i karet, og ingen rehydrering før tilsetning i karet.

Skal prøve å brygge samme oppskrifta igjen med US-05 (evt. annen chico/tradisjonell nøytral ale-gjær), med ingredienser fra samme maltsekker og humleposer, og bruke samme gjæringskar, for å se om det blir like ille. Malten kom fra sekker som ble åpnet i april, mens humla kom fra en uåpna Finest-pakka pose som har ligget kjølig hele tiden, så skal være ganske godt lagra. Men først vil jeg bare sjekke om Voss-kveik i denne oppskrifta kan være synderen.
 
Ganske typisk kveik og romtemperatur dette her, lager litt usmaker som astringens og, ja, fjøs eller svette sokker hvis den blir kjørt på for lav temperatur. Har opplevd det samme med Skare og Lida hvis det gjæres i bøtte uten isolering i romtemperatur.
 
Det var ingen isolering på bøtta nei, så da er nok den saken oppklart. Dumt å ha et fat med ubehagelig øl. Får bli første offer til dodraugen/ølgudene
 
Ble også skuffet når jeg prøvde Kveik (1 pk Lallemand Voss tørrgjær, uhydrert) for første gang i en 22 L batch med en SMaSH som jeg hadde prøvd med US-05 før. Hadde gjæring rundt 30 grader uisolert. Fikk den opp på 33 grader på slutten med teppe. Lot det stå en uke.

Får en sur smak i starten som dabber av og går over i mer appelsin-noter som man kanskje kan forvente, men som munner ut i en veldig tørr munnfølelse som jeg antar er det man legger i astringes.

Har mistenkt at det er en usmak også, kanskje acetaldehyd - men kan være at det rett og slett må kjøres på høy temp?
 
Tilbake
Topp