Humleplanter

DagD

 
Hallo medbryggere.

Jeg plantet seks planter tidligere i vår, Columbus og centenniel. Tre av disse overlevde den tegnefilmer våren i Bergen. Nå har de vokst seg alt fra en meter til tre meter oppover men er litt puslete. Kan jeg forvente å få avling i år, og i så fall, når begynner de å blomstre?
 
En kan nok ikke forvente å få avling første året. Ihvertfall ikke i år med den hinsides seine våren som var i år. Kanskje neste år kan det komme noe. Full avling kommer nok først det tredje året.
 
Aha, det var vel egentlig det jeg tenkte, noen som vet når de vanligvis begynner å blomstre??
 
DagD skrev:
Aha, det var vel egentlig det jeg tenkte, noen som vet når de vanligvis begynner å blomstre??

Mine to Cascades og to Chinooks ble plantet sent i fjor vår. De ga noen få, puslete kongler til slutt (ble ikke modne). I år har plantene vokst ganske så bra, men konglene som kommer er fortsatt ikke mer enn det jeg vil kalle "knopper". Håper noe kan bli modent til slutt, men Bergen er nok ikke deømmestedet for humle i år.:)
 
Jeg byttet ut alle mine humleplanter i år, har gått for "britiske" varianter i håp om at disse trives bedre i Norge enn "US" variantene jeg hadde tidligere.
Goldings har vokst seg nok så stor, ca 6m høy, early bird og progress henger litt etter.
Ingen kongler i år på noen av dem.

PS! hvis det ikke er kommet kongler enda er håpet om avling =0.
 
Jeg har kjøpt mine planter i fra dette stedet. Flere andre har vel også brukt dette gartneriet: http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop.html
Mine humleplanter, spesielt min Fuggles ser ut til å være litt sen, på tross av å være tidlig oppe av jorda, kun beholdt tre ranker, og gjødslet godt igjennom sesongen. I tillegg har det vært varmt og flott vær igjennom nesten hele sommeren.  :jaha:

Edit: Flere av sideskuddene ser jeg har "visnet" og blitt brune uten at jeg vet hva årsaken kan være. Den har alltid hatt tilstrekkelig med vann, men aldri for mye...
 
jeg plantet Fuggles, Northern Brewer og Challenger i år. Litt sent pga den kalde våren. De vokste ca 1,5m innedørs før de ble plantet ute. Både Northern Brewer og Fuggles har tatt skikkelig av, mens Challenger har visnet helt ned og blitt borte.
Ellers er det vel sånn, at man ikke kan forvente noe særlig med blomster før tidligst tredje året.
Forøvrig sto det en fin artikkel om Fresh Hop Brewing i siste BYO. Kan være interessant om man noengang får en fin avling.
 
Ja, ja - takk for gode tilbakemeldinger. Hadde et lite håp om at det skulle komme noe ila sensommeren, men av tidligere erfaring med planter så er det jo litt sent om de skulle begynne å skyte knopper nå. Jeg får smøre meg med tålmodighet. Har forresten forsåkt å lage noen stiklinger av disse og de roter seg veldig fint og ser ut til å trives så om noen i Bergensområdet kunne tenke seg en stikling eller to er det bare å komme innom hos meg på Hop. (Passende stedsnavn for en humledyrker skulle jeg tro) Evt bytting kan selvsagt også være av interesse.

Har det MÆGET travelt for tiden, så tror ikke jeg kommer til å sette i gang med pakking og postsendelser osv rundt i landet på en stund.

Slenger med noen bilder av jentene for moro skyld:)

Dag
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    72,3 KB · Sett: 335
  • bilde2.JPG
    bilde2.JPG
    74,1 KB · Sett: 338
  • bilde3.JPG
    bilde3.JPG
    74,9 KB · Sett: 343
  • bilde4.JPG
    bilde4.JPG
    86,3 KB · Sett: 359
På jobb skal jeg plante klatreplanter i store potter. Disse skal klatre opp og dekke en vegg. Er humle brukbart til sånt? Hvilken sort?
 
Tja, tror ikke de vil trives godt i potter pga de trenger mye plass til røttene, men store blir de og kan fint dekke et stort område med tid. Hvis de bare er til pynt ville jeg skaffet meg noe som vokser vilt i ditt nærområde, da vet du at de trives for å si det slik. Ellers er det vel litt smak og behag.
 
Back from the grave, tråden altså.

Har ei plante som kommer med alt for mange skudd. Hvis jeg klipper de skuddene jeg ikke vil ha, blir det sånn og planta fokuserer på de som er igjen, eller kommer det nye opp igjen på siden?
 
Back from the grave, tråden altså.

Har ei plante som kommer med alt for mange skudd. Hvis jeg klipper de skuddene jeg ikke vil ha, blir det sånn og planta fokuserer på de som er igjen, eller kommer det nye opp igjen på siden?
Det er visst bra å knipe av alt bortsett fra de sterkeste. Spare to, tre, kanskje? Men det kan nok hende du må gjenta prosessen i løpet av sesongen, vil jeg tro.
 
Det er visst bra å knipe av alt bortsett fra de sterkeste. Spare to, tre, kanskje? Men det kan nok hende du må gjenta prosessen i løpet av sesongen, vil jeg tro.

Ja, det er det jeg lurer på. Må jeg møte opp ved planta flere ganger ila sesongen for å klippe den ned igjen. Jeg kommer ikke til å bruke konglene, så akkurat den lille delen av hagen orker jeg ikke stelle noe særlig med, skal bare ha den fordi det er gøy og litt pynt.
 
Er først og fremst nå våren den kommer med mange nye skudd. Klipp bort de du ikke vil ha så roer den seg ned etter hvert. For å få store fine kongler bør man som sagt ta vare på maks 3 skudd. Trenger mye gjødsel og vann.

Sent fra min SM-T710 via Tapatalk
 
Er først og fremst nå våren den kommer med mange nye skudd. Klipp bort de du ikke vil ha så roer den seg ned etter hvert. For å få store fine kongler bør man som sagt ta vare på maks 3 skudd. Trenger mye gjødsel og vann.

Sent fra min SM-T710 via Tapatalk

Right. Nei denne får leve sitt eget liv mtp gjødsel og vann. Skal la den gro rundt et stygt tre i hagen, og that's it.
 
Det vokser som ugress. Jeg har til nå fjernet langt over 120 nye skudd og det ser ut til at jeg burde leie inn en egen gartner bare for å holde styr på denne planta.
 
Tilbake
Topp