Mesking - Må man bruke sil i bunnen?

Har handlet meg en kjøleboks fra Biltema jeg tester ut nå. Har fylt den med vann på 69 grader og vil se om den holder på tempen.

Men det jeg lurer på. Må man bruke kran i bunnen med sil osv. Hvorfor kan men ikke bruke et litermål, helle over i en sil mellom 2 kar? Da får man jo skyllet ut restene og skillet ut rasket som ikke skal med i kokeprosessen...

Jeg har aldri laget øl fra bunnen av, så dette er bare litt synsing fra meg.
 
Tror du  da gjør det mer komplisert, hvis du ikke har en sil som rommer alt men da igjen kan kanskje Brew In Bag være like greit.
 
Brew in a bag funker, men mange kilo med malt gjør prosessen tungvindt da en enten må være 2 eller ha "heiseanordning" når en skal skylle. Det vart i alle fall ganske tungt for meg å holde 2,5 kg malt som hadde trekt til seg godt med vann mens godsakene skulle renne av seg og samtidig forberede varmevatn til videre skylling. For så vidt også tungvindt å helle over med ause, men det klarer du i alle fall fint sjøl.
 
Frodejo skrev:
Har handlet meg en kjøleboks fra Biltema jeg tester ut nå. Har fylt den med vann på 69 grader og vil se om den holder på tempen.

Men det jeg lurer på. Må man bruke kran i bunnen med sil osv. Hvorfor kan men ikke bruke et litermål, helle over i en sil mellom 2 kar? Da får man jo skyllet ut restene og skillet ut rasket som ikke skal med i kokeprosessen...

Jeg har aldri laget øl fra bunnen av, så dette er bare litt synsing fra meg.

Har prøvd og det tok veldig lang tid og mye væske ble liggende igjen i meskekaret. I tillegg skal jo maltsengen fungere som en sil i seg selv i tillegg til selve silen som skal hindre at kranen går tett
 
Du må ikke ha en kran, du kan ha en sil i bunnen som du har koblet til en hevert/slange. Jeg gjorde det på mitt første brygg, men fant fort ut at kran var tingen :)

Men om du ikke ønsker å bore hull i kjøleboksen med en gang bruk hevert prinsippet.
 
Takker for tips. Nå er jeg ikke fornøyd med boksen. Tempen falt til 57 grader på ca 50 minutter.
Kan jeg koke opp vann og helle oppi for og øke temp når den faller?
 
JA det kan du. Om tempen falt 7-10grader på 50 min er det litt i overkant av kba eg ville tolerert. Kva temp starta du på? Var lokket på, osv?
 
Var det den blå to-i-en-boksen fra Biltema du kjøpte?

Jeg brukte en slik i alle fall, og måtte etterisolere en hel del. Man kjenner godt at boksen gir fra seg en god del varme.

Etter isolering ble det bedre (liggeunderlag og tape), men følte ikke at jeg var helt i mål da heller. Så derfor gikk jeg til innkjøp av en Coleman Extreme (som visstnok skal være blant de beste) og hadde store forventninger. Den er imidlertid ikke spesielt mye bedre en en etterisolert biltemaboks, i alle fall ikke etter hva jeg registrerte ved første bryggeøkt med den. Men det er mulig jeg ikke tok nok høyde for det umiddelbare varmetapet som uansett vil inntreffe.

Vel, jeg hadde et poeng her en plass. Eller tre. For det første vil etterisolering kunne funke bra. For det andre vil det være et visst varmetap uansett - jo mindre batcher, jo større. Et siste poeng er at det virker som malt+vann taper mindre enn vann alene, slik at en test med bare vann overestimerer varmetapet noe.

Brukte forøvrig en manifold i bunnen av boksen med et stigerør og tappet ut etter hevertprinsippet. Det funket fint.
 
Ja det var den 2-1 boksen, blå av farge  ;D

Regner med at med innhold vil tempen vare bedre enn med bare vann.

Men hvor katastrofale følger får det hvis mesken synker/stiger i temp +/- 5 grader
 
Frodejo skrev:
Ja det var den 2-1 boksen, blå av farge  ;D

Regner med at med innhold vil tempen vare bedre enn med bare vann.

Men hvor katastrofale følger får det hvis mesken synker/stiger i temp ± 5 grader

Jeg har samme boksen, og har ikke problemer med tempen. Husk bare å varme vannet til 75˚C, så ha det over i boksen og så tilsett maltet, rør godt og ha på lokket mest mulig. :ilike:
Edit: Temp vil falle til 68-69˚C når du tilsetter malt.
 
Frodejo skrev:
Takker for tips. Nå er jeg ikke fornøyd med boksen. Tempen falt til 57 grader på ca 50 minutter.
Kan jeg koke opp vann og helle oppi for og øke temp når den faller?

Varmet du opp boksen med vann før du gjorde testen? Ellers vil jo varme gå bort til å varme boksen også.
 
Frodejo skrev:
Ja det var den 2-1 boksen, blå av farge  ;D

Regner med at med innhold vil tempen vare bedre enn med bare vann.

Men hvor katastrofale følger får det hvis mesken synker/stiger i temp ± 5 grader

5 grader er MYE. Katastrofalt dårlig øl behøver det ikke å bli. Men 5 grader er jo stort sett hele det intervallet man bruker for å skille øltyper. Et par grader bare - fra 65 - 67 feks - kan ha mye å si for hvilken utgjæring man får, og dermed hvor mye fylde ølet får. Men kan godt være man kan lære seg å kompensere for slikt, det får evt andre komme med innspill på. Jeg har imidlertid et mål om å holde meg innenfor en grad i alle fall - uten at jeg har klart det helt enda (og uten at jeg helt har forstått hvorfor jeg ikke har klart det).

Oppvarming av boksen med varmvann i forkant er forøvrig smart ja ...  
 
Frodejo skrev:
Ja det var den 2-1 boksen, blå av farge  ;D

Regner med at med innhold vil tempen vare bedre enn med bare vann.

Men hvor katastrofale følger får det hvis mesken synker/stiger i temp ± 5 grader

Beersmith vil hjelpe deg med å beregne hvor varmt vann du må fylle på underveis for å korrigere opp temperaturen igjen, men gjør som magne1972, formvarm kjølebagen godt FØR du starter, så holder temperaturen godt, og la lokket ligge på.

Men hvorfor vil du ikke ha sil/kran i bunn?, er det pga tetting ogsåvidere?

Isåfall vil jeg anbefale deg å bare lage en firkantet manifold i bunn, med et rør som stikker opp istedet, så du kan bruke hevertprinsippet med å ta ut vørteren istedet for å ta hull på kjølebaggen.
 
I begynnelsen brukte jeg standard kjøleboks uten sil osv. til mesking. Forvarmet den med varmt vann for å holde jevn temp. Når jeg skulle skylle gjorde jeg det veldig enkelt. Brukte et dørslag fra kjøkkenet http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103755 som passer perfekt i Europris sine gjæringsspann. Helte den meskede malten oppi dette dørslaget i en 3 gang. Skyllet ved å helle skyllevann over. Fungerte helt greit.

PS. Europris har kjølebokser på 36 liter til 149,- nå. Har og kjøpt en balje på 24 liter som de har. Den passer oppi kjøleboksen etter at litt av toppen er kappet på baljen. Snittet bunnen på denne slik at det blir en sil. Og monterte krane nederst i kjøleboksen. Fungerer utmerket.
 
Geir Ove skrev:
PS. Europris har kjølebokser på 36 liter til 149,- nå. Har og kjøpt en balje på 24 liter som de har. Den passer oppi kjøleboksen etter at litt av toppen er kappet på baljen. Snittet bunnen på denne slik at det blir en sil. Og monterte krane nederst i kjøleboksen. Fungerer utmerket.

Er det kjølebagger av grei plastkvalitet?

Godt tips det derre dørslaget fra Ikea forresten, bra størrelse på det.
 
neslekkim skrev:
Er det kjølebagger av grei plastkvalitet?

Handla en i stad, og de er ihvertfall merket med PP og næringsmiddelsymbol.
Hele boksen virka litt tynn og puslete, men en test med varmt vann i kveld kan kanskje avkrefte inntrykket.
 
Geir Ove skrev:
I begynnelsen brukte jeg standard kjøleboks uten sil osv. til mesking. Forvarmet den med varmt vann for å holde jevn temp. Når jeg skulle skylle gjorde jeg det veldig enkelt. Brukte et dørslag fra kjøkkenet http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103755 som passer perfekt i Europris sine gjæringsspann. Helte den meskede malten oppi dette dørslaget i en 3 gang. Skyllet ved å helle skyllevann over. Fungerte helt greit.
Er ikke dette bortimot firkantet i fasongen? Brukte du vold for å få det til å passe? Gjæringsbøttene er jo runde.
 
Det er trolig ikke større enn bøtta,så hvis du ser på bilde tre på ikea siden, så ser du at du kan trekke ut ramma dørslaget henger i..
 
Dørslaget til Ikea passer perfekt oppi Europris gjæringspannet. Trenger ikke å trekke ut "rammen" selv om det er mulig. Rommer 1,5 - 2 kg. med malt. Jeg lager brygg på 23 liter i slengen og skylte mesken i en 3 gang når jeg gjorde det på denne måten. Er og lett og se nå en ha skyllet nok, da en da ser at fargen på skyllevannet som renne blir klar. Bruker et stål litermål til å helle varmt vann over malten.

Vet ikke om det er riktig metode, men det fungerer greit og smaker jo godt etter gjæring.
 
Tilbake
Topp