Kjelesyrning med sirkulasjon?

JoW

Norbrygg-medlem
tenkte kjelesyrne en Gose, på 45 grader.
mitt HERMS anlegg er avhengig av sirkulasjon for å oppretthole temperaturen, blir det ett problem?
 
Så lenge du klarer å holde det lufttett, og etterpå er nøye med å desinfisere, bør det gå bra.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Lacto er vanskelig å få bort, veldig veldig liten organisme så ville ikke tatt sjansen på å få det inn i rør og slanger. Syrning med starter i gjæringskar (dedikert til surøl) er enkelt hvis du har et varmt sted å sette karene. Les mer om starteren på Milk the funk sin wiki
 
Jeg har kjelesyrnet mange ganger. Ingen problemer med det. Så lenge du kan sirkulere kokende vann over alt etterpå, blir du kvitt lakto. Med HERMS er vel ikke sirkulering av varmt vann et problem, men det kan vel være deler der, som er vanskelige å komme skikkelig til. Du må være nøye!

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg har alltid varmet det opp, nettopp for sikre, at lactoen tar kvelden. Det er forskjell på hvor mye humle de forskjellige bakteriene tåler, fra ingenting til noe, til ganske mye, og så tar det tid. Har du da litt søl oppe på veggen av karet, vil ikke bakteriene der dø. Kok/pasteurisér, så er du trygg.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Stilte spørsmålet litt for fort, uten å tenke igjennom hele prosessen, tappet vørteren over til kokekjelen, satte den på PID regulering til 39,5° og den holder temperaturen fint uten sirkulering.... er meskekjelen jeg ikke kan styre uten sirkulerng :p beklager unødvendig spørsmål
 
Tilbake
Topp