Bryggertabber

Gjorde noe skikkelig smart for en stund tilbake. Glemte å legge i filter og plate i bunnen av malt røret på speidelen da jeg fylte i makten. Det ble litt av en jobb for å få ut malten igjen. Oppdaget det heldigvis før jeg startet pumpen. Måtte begynne forfra igjen. Tror jeg hadde glemt kaffen den morgenen. [emoji4]


- Catnip Brew -

Jeg har gjort noe lignende - men glemte også selve maltrøret. Det ble mye jobb med å helle malt og vann over i bøtter og kar og deretter skylle Speidelen og starte forfra igjen. Fikk i alle fall tidenes grundigste/lengste innmesk!
 
Jeg har gjort noe lignende - men glemte også selve maltrøret. Det ble mye jobb med å helle malt og vann over i bøtter og kar og deretter skylle Speidelen og starte forfra igjen. Maltet ble i alle fall godt vætet og blandet...

Damn autocorrect. [emoji4] godt å høre at det er flere som er i tåka noen ganger. [emoji23]


- Catnip Brew -
 
Hyggelig å høre at ungdommen også kan være glemsom. Jeg brygga en tmavé her om dagen, og greidde å glemme å ha i Supermoss. Det hadde en klar effekt; vørteren blei litt tåkete, mens den normalt - altså når jeg husker å bruke klarningsmiddelet:) - er helt klar.

Vel, da fikk jeg gjort det lille eksperimentet jeg sikkert aldri ellers ville ha fått meg til å gjøre. Det skal bli spennende å se hvordan ølet blir til slutt. Uansett så er det såpass mørkt at det går greit om det er litt uklart, også:).
 
Jeg brygget for ikke lenge siden en pils hvor jeg glemte Protafloc. Med tiden har den blitt rimelig klar den også. Kanskje var den største forskjellen at det kom med mer proteiner fra kjele til gjæringskar?
 
Jeg brygget for ikke lenge siden en pils hvor jeg glemte Protafloc. Med tiden har den blitt rimelig klar den også. Kanskje var den største forskjellen at det kom med mer proteiner fra kjele til gjæringskar?

Jeg har tenkt på at det kanskje kan ha en positiv effekt på den måten at det har kommet med noe av cold break'et. Det skal jo muligens være bra. Så hvis den pilsen blir vinner'n i Oslomesterskapet, så veit jo vi andre hva vi har å gjøre;).
 
22 liter stout med OG 1.075 i 30 liters bøtte. 2 pakker S-04 på 20 grader. Stått siden 22.30 i går kveld. Justerte ned til 14 grader nå i håp om å roe gemyttene.
Blir nok splitta i to bøtter neste gang...Screenshot_20200513-174934_Gallery.jpg
 
14 grader i rommet. Ikke aktiv kjøling. Vørteren steget til 21. Bytter gjærlås hvert kvarter.
Vurderer å tappe et par liter for å øke headspace.
 
14 grader i rommet. Ikke aktiv kjøling. Vørteren steget til 21. Bytter gjærlås hvert kvarter.
Vurderer å tappe et par liter for å øke headspace.
Blow off er greia :)

Jeg har spadd ut gjær og bytta gjærlås på et brygg tre ganger i dag - så til slutt bytta jeg til blow off. Men jeg fikk mye fin gjær, da - Kaiser, altbiergjæren til Imperial. Jeg bruker den til å gjære en mørk tsjekker nå.

Jeg tror det der har hendt meg tidligere med altbiergjær:oops:. Dunken er ikke varmere enn 16 grader, så det burde liksom gå greit, men ...
 
Husker en gang tilogmed blowoff'en var full av gugge. litt hissig kveik. gangen etter la jeg lokket løst på første døgnet. så holdte blowoff'en seg rein.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Hadde det travelt i sted og skulle bare hente noen ølflasker i fryseren jeg bruker som kjøleskap (og gjæringskammer).

Jeg tappet meg et glass oatmeal stout i går kveld, og i mellomtiden hadde fatet, som sto tilkoblet co2 og picnic-kran bestemt seg for å tømme seg.

Brukte en god stund på å vaske fat, flasker, Plaato-vekter og annet, og deretter selve fryseren, så jeg ble godt forsinket. Men like kjedelig var det å miste minst 5 liter godt øl!
 
Hadde det travelt i sted og skulle bare hente noen ølflasker i fryseren jeg bruker som kjøleskap (og gjæringskammer).

Jeg tappet meg et glass oatmeal stout i går kveld, og i mellomtiden hadde fatet, som sto tilkoblet co2 og picnic-kran bestemt seg for å tømme seg.

Brukte en god stund på å vaske fat, flasker, Plaato-vekter og annet, og deretter selve fryseren, så jeg ble godt forsinket. Men like kjedelig var det å miste minst 5 liter godt øl!

Nedtur! [emoji3064]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tror det hviler en forbannelse over juleøl i vårt hus. Første året ble det forsåvidt bra, men det var første gang med refraktometer, så jeg styrte fælt med gjæringstemperaturen når jeg trodde FG lå nærmere 1.040. Da lærte jeg om refraktometer-korrigering. Året etter ble det også greit nok, men idet jeg satte julebocken i kjelleren, som da holdt perfekt temperatur, kom det en kuldebølge over Oslo, og det gikk så lavt som 6 grader i perioder. Året etter det igjen ble kornet kvernet for fint (kverna på Bryggselv hadde skeivstilt seg en periode), så det tok en evighet å skylle, og mens kokingen foregikk svidde kandisukkeret seg i bunnen fordi jeg ikke tenkte på å røre rundt når jeg tilsatte det (hele biter, ikke sirup). Årets juleøl blir nok uansett den merkeligste.

Har nylig gått tilbake til BIAB igjen, og fått meg en SS Brewtech-kjele til det. Kjøpte den brukt, så jeg gav den en skikkelig rens med alt av gjennomføringer og kran demontert. Da jeg monterte det sammen igjen så skrudde jeg skikkelig til med skiftenøkkel for å få det ekstra tett. Pakningen ble skikkelig skviiiiiist mellom kjelevegg og kran, og jeg var fornøyd, fordi jeg tenkte det var greit. Mellom den dagen og bryggedagen leste jeg her på forumet noe om at kranen på SS-kjelen er litt rar og slarkete montert i gjennomføringen, og at det føles rart at man ikke skal skru den til med verktøy, men kun med håndmakt. Det må ha vært fornektelse som gjorde at jeg ikke tok den setningen til meg. Bryggedagen startet lykkelig. Jeg var glad for å være tilbake til det enkle BIAB-livet, etter en tur innom Speidels kriker og kroker, og oppvarming gikk som smurt. Kvernet malt ble tilsatt, og alt var i skjønneste orden. Puslet litt rundt og rydda rundt kjelen, og der... var det en vanndam? Den var litt stor. Jeg har da ikke sølt SÅ mye under fylling av kjelen? Jeg fulgte dammen opp mot kilden, og der..drypp drypp drypp.... Oi... Krangjennomføringa var DEFINITIVT ikke tett. Jeg så at pakningen hadde forskjøvet seg. En halv cm av gjennomføringa var helt bar. Hjernen reagerte som en enkel reptilhjerne skal. Det lekker jo ikke SÅ mye.. Det drypper bare.. hele tiden. Det vil vel tette seg når sukkeret kommer ut av kornet og begynner å stivne rundt lekkasjen? Det skjer jo hele tiden. Men det er jommen ikke lite vann her heller... på feil siden av kjelen. FFFFF. OK da. Samboer blir tilkalt. En redningsaksjon må til. Vørter blir tappet over i et gjæringskar, meskeposen løftes ut, og over i en bøtte, som viser seg å være litt for liten til jobben. Det finner jeg ut når kanten på bøtta presser opp i posen, så det klemmes ut vørter som splæsjer utover gulvet. Jeg sier høyt til dama: "FAEN! SATAN! Jeg er ikke sur på deg! JEG ER SUR PÅ SITUASJONEN!". Jeg skal aldri mer i et jobbintervju si at jeg holder hodet kaldt i pressede situasjoner. Til slutt, med gulvet fullt av vørter, og lufta full av stemning, klarer jeg å løsne kranen og montere den som den skal. Så skal meskeposen tilbake. Den er lett å feste rundt kanten når den er tom. Full av 7kg vasstrukket korn derimot. Nye besvergelser. Men det går til slutt. Vørter blir tappa tilbake, og jeg må på øyemål erstatte det tapte vannet ("Skal vi se. Den pytten her er vel en halvliter. Og den klissete gugga på gulvet ser ut som. Tja. 1 liter?").

Så ble det vellykket. Tja. Effektiviteten endte på 82%, så det vil jeg jo si er en fordel. Men det ble nok med en del ekstra gugge, for FG er 1.018. Men det er jo juleølet, så usmakene har noen måneder på seg til å lagres bort.
 
Hadde det travelt i sted og skulle bare hente noen ølflasker i fryseren jeg bruker som kjøleskap (og gjæringskammer).

Jeg tappet meg et glass oatmeal stout i går kveld, og i mellomtiden hadde fatet, som sto tilkoblet co2 og picnic-kran bestemt seg for å tømme seg.

Brukte en god stund på å vaske fat, flasker, Plaato-vekter og annet, og deretter selve fryseren, så jeg ble godt forsinket. Men like kjedelig var det å miste minst 5 liter godt øl!

Vel, jeg fikk da smake det ølet du hadde tappet på flaske etterpå - og kan forsikre at i motsetning til mjølk, så var dette en væske det var verdt å gråte over tapet av:). Det var noe av det bedre jeg har smakt - og da snakker jeg ikke bare om hjemmebrygg.

Jeg har tigget meg til oppskrifta, men om jeg får like godt øl ut av den gjenstår å se.
 
Dagens brygg var en IPA med OG som endte på 1.060. I den lette enden av stilen, altså. Den skulle hatt en IBU på 50, men så surra jeg med humleoppmålinga (feilkobling under topplokket!) og endte opp med noe som ligner mer på 90, om jeg skal tro kalkulatoren.

Men vørteren smakte nydelig:p.
 
Tilbake
Topp