• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Malt mølle ønskes kjøpt. ( har kjøpt )

Polsk. Drift på begge valsene. Prisen har økt litt, men det skyldes nok svakere krone. Jeg handlet med samme selger, null tull og kjapp levering.

Er det noe poeng med drift på begge valsene? Jeg ser for meg flere slitedeler (tannhjulsoverføringene).

Jeg har ei tre-valsers MM-mølle som jeg har dratt mye malt gjennom i de fem åra jeg har hatt den, og den har drift bare på en vals. Det eneste problemet med den - og det tror jeg er vanlig - er at det kan være vrient å få mølla til å "ta" maltet når du starter. Så kanskje drift på to valser er løsninga på det?

Forøvrig er jeg kjempelykkelig med mølla mi.
 
poeng og poeng. Den fungerer ihvertfall strålende. Har aldri prøvd mm3 med tre valser så jeg kan ikke sammenlikne med den, men sammliknet med den gamle kinamølla mi (som forøvrig tok natta pga utslitte lager i valsene) virker overnevnte mølle som en solid konstruksjon som leverer varene, dvs knust malt. Jeg har ikke opplevd problemer med at valsene ikke får tak i maltet, men om det skyldes drift på begge valsene eller ikke skal jeg ikke si. Det må sies at jeg kjøpte min på seinvinteren her, så erfaringsgrunnlaget kunne vært større.
 
Det eneste problemet med den - og det tror jeg er vanlig - er at det kan være vrient å få mølla til å "ta" maltet når du starter. Så kanskje drift på to valser er løsninga på det?
Det er nettopp det som er fordelen med drift på begge valsene. Man unngår at mølla står å slurer, uten å få tak. Problemet blir større jo mere slitt valsene blir. Det var grunnen til at jeg måtte kjøpe ny etter noen års drift på min første mølle. Det er nok kvalitetsforskjell, men det er ikke til å unngå at valsene blir slitt med årene, og da sørger tannhjulene for at begge valsene roterer og klarer å dra malten gjennom uten å måtte stille opp avstanden.
 
Det er nettopp det som er fordelen med drift på begge valsene. Man unngår at mølla står å slurer, uten å få tak. Problemet blir større jo mere slitt valsene blir. Det var grunnen til at jeg måtte kjøpe ny etter noen års drift på min første mølle. Det er nok kvalitetsforskjell, men det er ikke til å unngå at valsene blir slitt med årene, og da sørger tannhjulene for at begge valsene roterer og klarer å dra malten gjennom uten å måtte stille opp avstanden.

Kvalitet er nok et stikkord. Jeg veit ikke om min er dårligere nå enn da den var ny; tror kanskje ikke det. Og den har dratt gjennom ganske mye malt:).
 
Ønsker og kjøpe justerbar malt mølle med drill tilkobling.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk

Jeg har lenge ønsket meg en MM3 316, men har den rimelige til BryggSelv som egentlig fungerer helt fint.
Misliker å kjøpe utstyr når det jeg har er bra nok. Vet 1000,- er over halv pris, men under det, så bare beholder jeg den :)
Interessert?
 
Hvilke valser har du i kverna di? 304 eller 316 stål?

Aner ikke, og jeg finner ikke ikke data på det, heller. Bare reklamen: "Monster Mills use a superior grade of steel that is much harder than what is found on most comparable products and in most cases will last almost twice as long." Monster Mill MM2 Grain Mill Complete Packages | MoreBeer

edit: Det er denne jeg har. Stålkvaliteten er std 1144. (1144 Cold Drawn Steel Bar | Eaton Steel Bar Company)
 
Sist redigert:
Jeg har lenge ønsket meg en MM3 316, men har den rimelige til BryggSelv som egentlig fungerer helt fint.
Misliker å kjøpe utstyr når det jeg har er bra nok. Vet 1000,- er over halv pris, men under det, så bare beholder jeg den :)
Interessert?
Du snakker om den med hånd sveiv ? Ellers takk , skal ha en som er tiltenkt drill [emoji4]

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk
 
Aner ikke, og jeg finner ikke ikke data på det, heller. Bare reklamen: "Monster Mills use a superior grade of steel that is much harder than what is found on most comparable products and in most cases will last almost twice as long." Monster Mill MM2 Grain Mill Complete Packages | MoreBeer

edit: Det er denne jeg har. Stålkvaliteten er std 1144. (1144 Cold Drawn Steel Bar | Eaton Steel Bar Company)
Så vidt jeg klarer å google ser det ut som at det er et stål som er mer populært i USA. Om det er så veldig "superior" som er "much harder" vet jeg nå ikke helt da, om linken nedenfor er til å stole på. Men om det stålet er godt nok for Monster Mill, så er det vel godt nok stål i den polske mølla med AISI 316 også. :)

AISI 316 Stainless Steel vs. SAE-AISI 1144 Steel :: MakeItFrom.com
 
Nå som det meste er dekket, vil jeg bare vise til en malt mølle:
standard_moelle1.jpg
 
Tilbake
Topp