• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Malt mølle ønskes kjøpt. ( har kjøpt )

Her er i alle fall ei malt mølle
73ec3248065c99fe7c4da416e9c71469.jpg
 
For å hale oss tilbake til den smale sti - den som ikke fører til fortapelse og moderatorarbeid - så tror jeg kvalitetsdiskusjonen først og fremst er relevant for dem som skal brygge veldig mye. Så @greggrindhaug : Hvor mye tror du du kommer til å brygge?
 
Hvis maltmølle koster 2200 kr, og det koster 4 kr pr. kg og få det ferdig malt. Da snakker vi 550 kg malt :D
Fordelen er selvsagt at en får kverningsgrad som en vil. Og kan handle inn malt i større kvanta og på tilbud.
 
Hvis maltmølle koster 2200 kr, og det koster 4 kr pr. kg og få det ferdig malt. Da snakker vi 550 kg malt :D
Fordelen er selvsagt at en får kverningsgrad som en vil. Og kan handle inn malt i større kvanta og på tilbud.

For meg er det irrelevant om det er noe å tjene på å ha mølle. Poenget er at jeg styrer alt sjøl. Jeg har alt maltet stående; jeg kan smake på hvert enkelt malt, og jeg kan slenge sammen en oppskrift og kverne den når jeg vil. Finner jeg plutselig ut at jeg vil endre mengden av et malt, eller bytte det med et annet, gjør jeg det. Og når noe malt må males på en annen innstilling enn resten, er ikke det noe problem. Kort sagt: Frihet.

Dessuten bor jeg jo ikke akkurat vegg-i-vegg med en bryggeforretning:).
 
550 kg malt går da fort. En dobbel IPA her, en RIS der, 40 liter her og 20 liter der. ;)
Til 5 kr
Kjøpte en Barley Crusher i 2012, importert fra junaiten. Og den bruker jeg ennå. Har blitt noen tonn malt gjennom den..

Begynner vel å nærme meg et par tonn, jeg også. Når malinga koster 5 kr kiloen nå, så er det 10 000. Så jo, det var ei lønnsom investering:).

Kjøper du sett, blir det ikke riktig så lønnsomt - men fremdeles en gevinst. Og det er da kjipt å binde seg til sett?
 
For meg er det irrelevant om det er noe å tjene på å ha mølle. Poenget er at jeg styrer alt sjøl. Jeg har alt maltet stående; jeg kan smake på hvert enkelt malt, og jeg kan slenge sammen en oppskrift og kverne den når jeg vil. Finner jeg plutselig ut at jeg vil endre mengden av et malt, eller bytte det med et annet, gjør jeg det. Og når noe malt må males på en annen innstilling enn resten, er ikke det noe problem. Kort sagt: Frihet.

Dessuten bor jeg jo ikke akkurat vegg-i-vegg med en bryggeforretning:).
Det var vel litt av det jeg forsøkte å si i siste del av innlegget mitt. Har selv vurdert mølle nettopp for å kunne ha malt liggende og kunne lage nærsagt hva en vil når en vil.
 
Det var vel litt av det jeg forsøkte å si i siste del av innlegget mitt. Har selv vurdert mølle nettopp for å kunne ha malt liggende og kunne lage nærsagt hva en vil når en vil.

Ja - og når jeg finleser innlegget ditt, så nevner du jo det med å kunne handle billigere, også. Jeg kjøper alt basismaltet i sekker, så der spares det også en god del..

I det hele tatt; jeg anbefaler varmt å ha mølle og maltlager:).
 
Ønsker og kjøpe justerbar malt mølle med drill tilkobling.

Sent fra min Mi A2 via Tapatalk
Ser du har merket tittel "Malt mølle ønskes kjøpt. ( har kjøpt )", så da kan vi vel kanskje stoppe denne tråden (som tross alt er en kjøp/salg-tråd ;-) ). Spør siden du ikke har endre prefix :).
 
Tilbake
Topp