Kobling av bryter til PID

Hei,

Kobler opp en PID (Rex C100) til et RIMS-opplegg jeg holder på med. Ønsker en 12v bryter for å kunne skru av og på PID-en, men lurer litt på hvor bryteren burde kobles.

Har laget et amatør-messig koblingsskjema og lurer på om det er endringer som burde gjøres, evt. om det er noe som er helt på tryne.
528efc3a752e62340b087ecd4c4a1212.jpg


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Fungerer nok helt fint det der. Vær oppmerksom på at en SSR kan bli liggende med litt krypstrøm, og derved være "live" selv om du har en bryter på svakstrøm siden, slik du har skissert. Jeg har satt en kontaktor på en av 220v lederne til elementet. Da brytes strømmen fysisk, uavhengig av om SSR er åpen eller ikke.

Sent from my moto g(6) plus using Tapatalk
 
To vidt forskjellige meninger ja, flere som har noe input?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Ja, og nei det vil ikke fungere. Det innlegget som ble slettet var riktig. Les deg litt mer opp på hvordan slikt skal kobles!!
Fotek styrer varmeelementet. Den legger inn når den har styresignal på + og -. Den trenger da mellom 9 og 32 vdc til dette. Du må da ha en strømforsyning. + leder inn på 3 på pid, og ut fra 5 til + på Fotek. Vekselstrømsiden på Fotek skal i serie med den ene lederen til varmeelementet. Du må lese deg opp. Ingen spøk å holde på med 230V når man er ukyndig. Stopper hjelp her foreløpig :)

Edit: sett litt på skissen JoW la ut, og det er mulig pid har en liten innebygd strømforsyning slik at du kan styre Fotek direkte. Det må du måle deg frem til evt.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JoW
her kan du se hvordan jeg har gjort det.
forskjellen på din REX og min sestos er at jeg har utgang til SSR og kan da bruke den rett ut uten å ha 12v strømforsyning

Bryggeri arbeidstegning.jpg http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=28909&highlight=
 
Ja, og nei det vil ikke fungere. Det innlegget som ble slettet var riktig. Les deg litt mer opp på hvordan slikt skal kobles!!
Fotek styrer varmeelementet. Den legger inn når den har styresignal på + og -. Den trenger da mellom 9 og 32 vdc til dette. Du må da ha en strømforsyning. + leder inn på 3 på pid, og ut fra 5 til + på Fotek. Vekselstrømsiden på Fotek skal i serie med den ene lederen til varmeelementet. Du må lese deg opp. Ingen spøk å holde på med 230V når man er ukyndig. Stopper hjelp her foreløpig :)

Edit: sett litt på skissen JoW la ut, og det er mulig pid har en liten innebygd strømforsyning slik at du kan styre Fotek direkte. Det må du måle deg frem til evt.
Kjenner en elektriker som har tatt på seg oppgaven, men han vil ha et koblingsskjema tilgjengelig først. Er selv ikke vågal nok til å drive med strøm i den skala gitt

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Jeg er redd for at den regulatoren du har kjøpt, ikke egner seg like godt til det du ønsker å bruke den til....

du kan få det til å virke ved å tilføre en 12V strømforsyning. slik at du får power inn på releet (skrue 3 på din tegning)ut til bryteren fra skrue 5 slik at du får normal open.
den andre polen på bryteren til + på SSR
- på ssr må da gå til - på strømforsyningen.

er alarmen din 230V?
i såfall kan du legge en lask mellom 1 og 6 for å få spenning til den.
 
Jeg er redd for at den regulatoren du har kjøpt, ikke egner seg like godt til det du ønsker å bruke den til....

du kan få det til å virke ved å tilføre en 12V strømforsyning. slik at du får power inn på releet (skrue 3 på din tegning)ut til bryteren fra skrue 5 slik at du får normal open.
den andre polen på bryteren til + på SSR
- på ssr må da gå til - på strømforsyningen.

er alarmen din 230V?
i såfall kan du legge en lask mellom 1 og 6 for å få spenning til den.
Burde passe sammen, har kjøpt utstyrspakker:
* RIMS sirkulatorpakke 2000W Kompakt
* PID-styringspakke 150mm NPT sensor liten
* Relè og bryterpakke 1-fase

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Første tegningen viser "system av og på" med bryter og kontaktor (rele). Den L og N som går til varmeelementet i første tegningen, skal da til L og N på tegning 2 (altså ikke til varmeelementet).
 
tror det som lurer deg er SSR`en... den du har i ditt bilde er ikke lik de som jeg så på bildet fra brewpower.

den bryteren jeg så på siden til brewpower var en 230V bryter, som fungerer greit til å slå av styrestrømmen til releet, men den skal ikke slå av strømmen til elementet direkte.


hvis den virker som på tegningene de har sendt ville jeg koplet slik:kopling KimR RIMS.jpg
 
tror det som lurer deg er SSR`en... den du har i ditt bilde er ikke lik de som jeg så på bildet fra brewpower.

den bryteren jeg så på siden til brewpower var en 230V bryter, som fungerer greit til å slå av styrestrømmen til releet, men den skal ikke slå av strømmen til elementet direkte.


hvis den virker som på tegningene de har sendt ville jeg koplet slik:Vis vedlegget 45248
Ah, fantastisk! Nå er jeg mer med! Takk skal du ha

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Tilbake
Topp