Usmak (?) i kommersiell pils

Finn Berger

Moderator
For å ha noe å sammenligne eget brygg med, har jeg smakt på noen vanlige kjøpepils fra butikk, og de har alle hatt et fellespreg. Og jeg har kommet fram til at hvis det er sånn pils skal smake, så liker jeg egentlig ikke pils. I både aroma og smak kan jeg kjenne en litt søtlig-emmen tone, og når jeg først er blitt fokusert på den, er det umulig å ikke ha den fremst i smaksopplevelsen.

Er det diacetyl? Jeg har alltid trodd at jeg hører til dem som ikke er følsomme for det stoffet, men nå begynner jeg å lure. Eller er det noe annet?

Heldigvis er mitt eget brygg fritt for den smaken - hva det nå ellers måtte være plaget med. Så jeg foretrekker helt klart det egne, sjøl om det mangler mye på å være perfekt.
 
Enig. Jeg kjenner nå diacetyl i nesten alt av kjøpeøl (pilsner). Ringnes er verst, hvertfall i høst som var.

Det kan stemme, men det er ikke så store forskjeller. Den siste jeg prøvde var en Carlsberg, som vel skal være nokså rein, men den var ikke stort bedre, den heller.

Nei, det er slutt mellom meg og norsk pils. Ikke at forholdet har vært særlig nært, heller, men dette avgjør saken.
 
Kjenner usmak på ca. halvparten av all butikkpils nå for tiden og det er meget frustrerende.Som regel er det en sur bismak som jeg reagerer på i tillegg til at mye av ølet er flatt.
Antagelig har smakssansene mine utviklet seg(til det bedre) når det gjelder øl de siste 5-10 årene,men jeg kunne ikke huske at det var noe problemer med butikkpilsen når den kun kom på flasker ?
 
Kjenner usmak på ca. halvparten av all butikkpils nå for tiden og det er meget frustrerende.Som regel er det en sur bismak som jeg reagerer på i tillegg til at mye av ølet er flatt.
Antagelig har smakssansene mine utviklet seg(til det bedre) når det gjelder øl de siste 5-10 årene,men jeg kunne ikke huske at det var noe problemer med butikkpilsen når den kun kom på flasker ?

Jo, før jeg begynte å brygge selv så hadde mesteparten av flaskeølene en metallisk ettersmak som dominerte og ødela opplevelsen. Spesielt tuborg og Tou, det var ihvertfall det jeg kjøpte.
Litt ironisk så har jeg ikke opplevd det i den grad av boks.
 
Jo, før jeg begynte å brygge selv så hadde mesteparten av flaskeølene en metallisk ettersmak som dominerte og ødela opplevelsen. Spesielt tuborg og Tou, det var ihvertfall det jeg kjøpte.
Litt ironisk så har jeg ikke opplevd det i den grad av boks.

Den jeg kjenner, lar seg ikke stoppe av boks, nei. Men den er ikke metallisk.
 
Jeg er ingen feinschmecker hva smaksløker angår, men norsk pilsner har jeg ikke drukket på åresvis. Særlig Ringnes og Borg sin pils smaker helt grusomt. Hansa sin er ikke mye bedre.
Søtlige, med en fettet munnfølelse. Usj..
 
Husker jeg hørte en podcast en gang der en bryggerimester hos et stort craft-bryggeri (enten Mikkeller eller Brew Dog) blindsmakte på øl. Som et lite "humoristisk innslag" på slutten gav programlederen en av de streiteste industri-pilsene for smaking. Husker hans første reaksjon var noe sånt som "Ugh... Smells and tastes like pears". Det satte seg hos meg. Can't be untasted. Pæresmak. Noen av de billigste gir meg også en smak av god årgang Salvequick plaster, som jeg tror (tatt fra en stadig mindre pålitelig hukommelse) kan komme av stressa gjær. Gir vel mening når de skal presse ut flest mulig liter ut på kortest mulig tid.

Ellers handler alt om kontekst for min del. Jeg kan bli svært lykkelig av en Frydenlund fra fat på pub, da de fleste mindre scenene i Oslo har det, så det minner meg om konserter, sosialt samvær, og en problemfri time i gode venners lag. Ringnes fra fat gir meg bare grøsninger, da de fleste større scenene i Oslo har det, så det bare minner meg om en øl som er servert så kald at jeg får frysninger i fortennene før jeg har fått første slurk inn i munnen, og så dyr at det er parodisk. Hadde en blindsmaking av butikkpils for et par år siden, og da var det faktisk Ringnes på boks som stakk av med seieren hos meg. Men vi snakker jo den skarpeste kniven i skuffen som kun er fylt med rustne skjeer. Den blindsmakinga fikk meg hvertfall til å skjønne hvor mye kontekst og forutintatthet har å si.
 
Husker jeg hørte en podcast en gang der en bryggerimester hos et stort craft-bryggeri (enten Mikkeller eller Brew Dog) blindsmakte på øl. Som et lite "humoristisk innslag" på slutten gav programlederen en av de streiteste industri-pilsene for smaking. Husker hans første reaksjon var noe sånt som "Ugh... Smells and tastes like pears". Det satte seg hos meg. Can't be untasted. Pæresmak. Noen av de billigste gir meg også en smak av god årgang Salvequick plaster, som jeg tror (tatt fra en stadig mindre pålitelig hukommelse) kan komme av stressa gjær. Gir vel mening når de skal presse ut flest mulig liter ut på kortest mulig tid.

Ellers handler alt om kontekst for min del. Jeg kan bli svært lykkelig av en Frydenlund fra fat på pub, da de fleste mindre scenene i Oslo har det, så det minner meg om konserter, sosialt samvær, og en problemfri time i gode venners lag. Ringnes fra fat gir meg bare grøsninger, da de fleste større scenene i Oslo har det, så det bare minner meg om en øl som er servert så kald at jeg får frysninger i fortennene før jeg har fått første slurk inn i munnen, og så dyr at det er parodisk. Hadde en blindsmaking av butikkpils for et par år siden, og da var det faktisk Ringnes på boks som stakk av med seieren hos meg. Men vi snakker jo den skarpeste kniven i skuffen som kun er fylt med rustne skjeer. Den blindsmakinga fikk meg hvertfall til å skjønne hvor mye kontekst og forutintatthet har å si.

Omgivelser og i det hele tatt den settingen du drikker i, betyr veldig mye - helt enig. Men den spesielle smaken jeg mener jeg kjenner i all industripils, er den samme uansett. Det kan være litt mer eller litt mindre, men den er der. Og så kjenner jeg veldig ofte banan når ølet får varma seg litt - pære er sjeldnere. Og banan i pils er helt nedtur.

Jeg skulle gjerne hatt en uttalelse fra en god dommer på om det jeg kjenner, er diacetyl - som jeg tror det er - eller om det er en smak som skal være der. "Ingen fruktighet eller diacetyl" sier Norbryggdef. om smaken i norsk butikkpils.
 
Har tenkt over det samme i det siste, og kjenner det ganske godt det du snakkar om. Emmen/søtlig er det eg også tenker. Drakk en Lederer her om dagen og ein annan lys lagerøl fra Jo-Helge og Vegard, og der var det ikkje antydning til det samme..

Men er ikkje det veldig rart at det skal være diacetyl det er snakk om? Dette er no proffe bryggerier med lab-målinger av slikt.. SÅ vanskelig er det vel ikkje å bli kvitt?
 
Har tenkt over det samme i det siste, og kjenner det ganske godt det du snakkar om. Emmen/søtlig er det eg også tenker. Drakk en Lederer her om dagen og ein annan lys lagerøl fra Jo-Helge og Vegard, og der var det ikkje antydning til det samme..

Men er ikkje det veldig rart at det skal være diacetyl det er snakk om? Dette er no proffe bryggerier med lab-målinger av slikt.. SÅ vanskelig er det vel ikkje å bli kvitt?

Bryggeriene har dårlig tid, og for at forløperen til diacetyl (alfa-acetolaktat) skal omdannes, og deretter konsumeres av gjæren, trengs det litt tid på en tilstrekkelig høy temperatur. Industriølet er dødt, dvs. det er ikke gjær igjen i det (så vidt jeg veit), så om ikke all aa'n er omdannet, vil det nydannes diacetyl i ølet om det ikke lagres kaldt kontinuerlig. Det kan altså være diacetylfritt når det forlater bryggeriet, men det hjelper jo lite om det er aa igjen i det.

Charles Bamforth har snakka en del om dette, og sier at til og med i det tyske ølet er det diacetyl. Det er visst vanskelig å bli helt kvitt det. Han nevner et finsk øl der det ikke var spor: de hadde varma det opp til 80 grader, og så kjørt det gjennom en kolonne med gjær. Men så blei de kjøpt opp av Carlsberg (tror jeg det var), som ikke hadde sans for den prosessen, og det var slutten på det diacetylfrie ølet.
 
Jeg liker norsk industripils. Har stort sett en fjortisramme av en eller annen sort på kjøl. Jeg plages ikke av usmaker, og jeg (og store deler av den norske befolkning) synes det er godt ;)
 
Jeg liker norsk industripils. Har stort sett en fjortisramme av en eller annen sort på kjøl. Jeg plages ikke av usmaker, og jeg (og store deler av den norske befolkning) synes det er godt ;)
Slutta å snuse for et halvår siden, å da skjedde det noe med smaksløkene mine, ipa er ikke like godt lenger, å det har blitt mer indistripils de siste 6mnd enn det foregående 6 åra
 
Kjøpte en boks Mythos på Meny. Husker jeg syntes den var ok i Hellas, selvom Alfa var bedre. Men denne på boks gikk i sluket til slutt. Klarte å smake i meg halve boksen, men da måtte jeg gi meg. Det var en påtrengende form for smak jeg ikke helt kan forklare, kanskje "jord" eller noe sånt... Frisk var den i allefall ikke o_O
 
Jeg liker norsk industripils. Har stort sett en fjortisramme av en eller annen sort på kjøl. Jeg plages ikke av usmaker, og jeg (og store deler av den norske befolkning) synes det er godt ;)

Ja, smak - dvs. hva vi liker - er subjektivt, og jeg mener jo ikke på alvor at det ikke er lov å like industripils. Jeg har ikke hatt så mye mot det før. Men nå er jeg blitt veldig fokusert på denne bestemte smaken. Kanskje jeg kan si at jeg er fryktelig lei av den?

Samtidig er smak objektivt. De stoffene som vi opplever smaken av, er der. Og jeg skulle gjerne høre fra en god dommer - eller helst fra flere - hva det er jeg smaker. Jeg tror det er diacetyl, men jeg er altså ikke en trenet smaker, og jeg er langt fra sikker. Carlsberg brukes vel på usmakkurs fordi det regnes som veldig "reint", men jeg kjenner denne smaken like tydelig i det ølet, og det er et grunnlag for å tvile på om det er diacetyl.

Men hvis det ikke er det, hva er det da? Jeg har aldri kjent denne smaken i noen hjemmebrygget pils. Nå håper jeg å få tak i et par flasker av brygget til Kurt, og se om det er der.
 
En liten anekdote:
Har en kamerat som jobber for Norsk Analyse. De har oppdrag fra alle deler av industrien (særlig olje, selvsagt) – men også for bryggerinæringen. For noen år siden var han hos Borg og målte bl.a. diacetyl. Bryggerimesteren tok en smak og slo fast at ølet inneholdt en gitt mengde diacetyl. Vår mann målte – og det stemte 100 %. Om det var mye eller lite sier historien ikke noe om, men det jobber i hvert folk på bryggeriene som kan faget sitt.
 
En liten anekdote:
Har en kamerat som jobber for Norsk Analyse. De har oppdrag fra alle deler av industrien (særlig olje, selvsagt) – men også for bryggerinæringen. For noen år siden var han hos Borg og målte bl.a. diacetyl. Bryggerimesteren tok en smak og slo fast at ølet inneholdt en gitt mengde diacetyl. Vår mann målte – og det stemte 100 %. Om det var mye eller lite sier historien ikke noe om, men det jobber i hvert folk på bryggeriene som kan faget sitt.

Det tviler jeg i og for seg ikke på. Men jeg liker ikke det ølet de lager:). Og hvis noen mener det er mitt problem, så har de sjølsagt helt rett i det. (Men problemet er ikke så stort, siden jeg er helt happy med å drikke min egen pils:). Jeg var litt uvenner med den, men etter å ha parallellsmakt den med en lang rekke industripils, har jeg endra syn.)

Problemet med diacetyl er vel gjerne at det er forløperen - alfa-acetolaktatet - som er problemet, og den er smakløs.

Her er forøvrig en grei artikkel om diacetyl (og hans mindre kjente bror, 2,3-pentanedion): The Oxford Companion to Beer Definition of vicinal diketones
 
Sist redigert:
@Holmentoppen
Kurt, du har sjølsagt smakt rikelig på NØs versjon av ølet ditt. Hvis du skjønner hva jeg mener med denne spesielle smaken som jeg mener å kjenne i all industripils: Har Holmens Utepils denne smaken, også?

Jeg har som sagt aldri kjent den i noen hjemmebrygga pils, og ikke i noen håndverksbryggeripils, heller, tror jeg. Nå har jeg smakt flere ikke veldig gode pils fra småbryggerier, men de har altså ikke hatt denne spesielle smaken. Så en nærliggende tanke er at det har å gjøre med at de store bryggeriene filtrerer (og pasteuriserer?) ølet sitt så grundig at det ikke er gjær igjen som kan ta seg av diacetyl som dannes etter tappinga. (Det er en reint kjemisk prosess, så den er ikke avhengig av gjæraktivitet.) Jeg veit eom det kan være noen annen forskjell som kan forklare denne spesielle industriølsmaken.

Dersom Holmens Utepils har denne smaken; finnes den i det ølet du brygger sjøl? Hvor likt er NØs øl ditt?
 
Tilbake
Topp