Induksjonsplate og stor kjele

Finn Berger

Moderator
Jeg skal teste brygging på 80-liters kjele snart. Så langt har jeg kokt maks 56 liter på caso-plata mi, men nå går jeg opp til et kokevolum på 67 liter. Og jeg har begynt å tenke på hvor grensa går for hva plata tåler av vekt. Jeg kan mekke en enkel løsning med å sette kjelen på ei treramme som er litt høyere enn plata. Diameteren på kjelen er så stor at det skal gå. Så kan jeg sette plata på ei tynn elastisk matte som kjelen kan trykke den ned i. Da blir det minimalt press på plata.

Men er det nødvendig? Det så ut til å gå greit med 10 liter mindre, men det var altså det med at det ett eller annet sted må gå ei grense.

Et annet spørsmål er om 3500 watt er nok? Jeg innbiller meg at det skal gå, men bør jeg anskaffe en dyppvarmer for å få litt mer fart på det?
 
Sist redigert:
Jeg syntes løsningen din hørtes smart ut. Og en dyppvarmer kan absolutt ikke skade, bare å kjøre den fra en annen kurs :)
 
Tatt fra manualen til Caso Pro 3500:
Vis vedlegget 45490
Kan vel da være greit med litt forsterkning... :)

Ja, jeg kjenner til den der - men 10 kg er så åpenbart langt under hva plata tåler at det er vanskelig å forholde seg til det. Den tåler mye mer - men hvor mye mer?

Jeg har kontakt til en annen kurs bare en halv meter unna, så det er ikke noe problem:).
 
Jeg ville bygget ei ramme og dempeplate til casoen hadde jeg vært deg. Gikk jo greit med Titanic veldig lenge..Det er en enkel og billig løsning for å forlenge levetiden på plata. Men hvis du vil ofre din for science så husk å filme, til slutt kanskje du står der med 110L med steiner oppi fordi du ikke fant større kjele :D
 
Ja, jeg kjenner til den der - men 10 kg er så åpenbart langt under hva plata tåler at det er vanskelig å forholde seg til det. Den tåler mye mer - men hvor mye mer?

Jeg har kontakt til en annen kurs bare en halv meter unna, så det er ikke noe problem:).
Ja jeg bruker jo den også uten forsterkning, men kun med opptil 36 liter koker jeg. Men når man er oppi 6-7 gangen hva de anbefaler så ... :)
 
Uten dyppvarmer vil du bruke ca 60 minutter fra 10 til 70 grader med 50 liter vann. Videre vil du bruke ca 40 minutter fra 70 til 100 grader ved 67 liter. Kan vel omtrent halvere tiden med 3KW dyppvarmer.
 
Jeg bruker Bryggselv sin induksjonsplate til å varme opp meskevann og har mange ganger hatt 60kg+ direkte på plata uten problem :p

Jeg har både den og caso-plata, men bruker helst casoplata til koking. Den virker i alle fall ikke mindre solid enn bs-en - uten at jeg har noe som helst å bygge på:confused: - bare et generelt inntrykk av kvalitet.
 
Skal du lage forsterkning (sikkert lurt det) så la kjelen neesten berøre plate, ikke noen matte mellom for da blir det press på plata uansett og er unødvendig.
3500 Watt er nok til kok men byppvarmere reduserer oppvarmingstiden.
 
Jeg skal teste brygging på 80-liters kjele snart. Så langt har jeg kokt maks 56 liter på caso-plata mi, men nå går jeg opp til et kokevolum på 67 liter. Og jeg har begynt å tenke på hvor grensa går for hva plata tåler av vekt. Jeg kan mekke en enkel løsning med å sette kjelen på ei treramme som er litt høyere enn plata. Diameteren på kjelen er så stor at det skal gå. Så kan jeg sette plata på ei tynn elastisk matte som kjelen kan trykke den ned i. Da blir det minimalt press på plata.

Men er det nødvendig? Det så ut til å gå greit med 10 liter mindre, men det var altså det med at det ett eller annet sted må gå ei grense.

Et annet spørsmål er om 3500 watt er nok? Jeg innbiller meg at det skal gå, men bør jeg anskaffe en dyppvarmer for å få litt mer fart på det?

Oss kjører med 78 liters kjele direkte på caso plata vår. Har gjort dette i mange år.

Bruker speidel dyppvarmer på 3200w for å få opp farten på kok. Kjører normalt caso en på 6 og dyppvarmeren på 65% når vi koker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oss kjører med 78 liters kjele direkte på caso plata vår. Har gjort dette i mange år.

Bruker speidel dyppvarmer på 3200w for å få opp farten på kok. Kjører normalt caso en på 6 og dyppvarmeren på 65% når vi koker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da tar jeg sjansen. Dyppvarmer må vente litt, men så finner jeg ut hvor nødvendig jeg synes det er. Det er litt snakk om å få skikkelig kok, også - ikke bare oppvarmingstida.
 
Som nevnt her, hvis du er bekymret kan du bare bygge en ramme rundt som selve kjelen står på, selv om kjelen er 5mm over så tror jeg dette vil fungere greit. Løsningen brukes jo (av meg i hvert fall) på wok-panner med helt rund bunnn med utmerket resultat. (Selv om Miele prøver å selge egen løsning med oval bunn på induksjonsplata til 25.000..)
Ingen matter etc er nødvendig, du trenger ikke legge noe vekt på koketoppen i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp