Hva fikk du i posten i dag?

Jeg brukte bare billig oppvaskmaskin-pulver i min brewtech-kjele før førstegangsbruk. Jeg tok testen med rent hvitt papir for å se om det ble svart etter at jeg hadde vasket den. Papiret var like hvitt. Jeg vet det anbefales TSP for vask når kjelen er ny, men jeg brukte altså ikke det etter litt googling på forumet. Mener å huske @Finn Berger skrev noe om det i en tidligere post.

Mange takk Mange takk @Marius K. @loebrygg @-Tormod-

Tok noen av dere kranen fra hverandre når dere vasket den?
 
Jeg brukte bare billig oppvaskmaskin-pulver i min brewtech-kjele før førstegangsbruk. Jeg tok testen med rent hvitt papir for å se om det ble svart etter at jeg hadde vasket den. Papiret var like hvitt. Jeg vet det anbefales TSP for vask når kjelen er ny, men jeg brukte altså ikke det etter litt googling på forumet. Mener å huske @Finn Berger skrev noe om det i en tidligere post.

Papirtesten er fin.
 
Jeg brukte bare billig oppvaskmaskin-pulver i min brewtech-kjele før førstegangsbruk. Jeg tok testen med rent hvitt papir for å se om det ble svart etter at jeg hadde vasket den. Papiret var like hvitt. Jeg vet det anbefales TSP for vask når kjelen er ny, men jeg brukte altså ikke det etter litt googling på forumet. Mener å huske @Finn Berger skrev noe om det i en tidligere post.

Kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt, nei - jeg gjorde altså det samme som deg, tror jeg.
 
Finn Berger skrev:
Kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt, nei - jeg gjorde altså det samme som deg, tror jeg.
Finn Berger skrev:
Det var mye lys olje inni kranen, skal kranen smøres med noe før jeg setter den sammen igjen? Finner ikke tråden for dumme spørsmål, så drister meg til å spørre her

Der kan man se. Dette var jo ei stund sida:rolleyes:.
 
Trodde Scandinavianbrew var importør av SS brewtech i Norge, er det ikke da merkelig at de hadde kjelen på lager når BS samtidig sier den var utsolgt hos leverandør? Eller kjører de separate lager på det de selger selv og det som går til forhandlerne?

Har også sett på den kjelen som optimal for bruk på separat 2 kW kokeplate, men prøver å vente på et tilbud eller i hvert fall til jeg får spiralkjøleren jeg har bestilt fra Aliexpress. Ang. vasking og passifisering er det vel tilsvarende som for SS brew bucket, der leste jeg meg fram til at vasking med zalo og myk svamp fikk være bra nok (passerte papir testen @-Tormod- nevner), og passifisering med sterk craft-san blanding.
 
Trodde Scandinavianbrew var importør av SS brewtech i Norge, er det ikke da merkelig at de hadde kjelen på lager når BS samtidig sier den var utsolgt hos leverandør? Eller kjører de separate lager på det de selger selv og det som går til forhandlerne?

Har også sett på den kjelen som optimal for bruk på separat 2 kW kokeplate, men prøver å vente på et tilbud eller i hvert fall til jeg får spiralkjøleren jeg har bestilt fra Aliexpress. Ang. vasking og passifisering er det vel tilsvarende som for SS brew bucket, der leste jeg meg fram til at vasking med zalo og myk svamp fikk være bra nok (passerte papir testen @-Tormod- nevner), og passifisering med sterk craft-san blanding.
Slett ikke uvanlig at bryggebutikkene handler fra distributør i naboland hvis det er noe å spare på det. Vet ikke om det gjelder SS brewtech.
 
Trodde Scandinavianbrew var importør av SS brewtech i Norge, er det ikke da merkelig at de hadde kjelen på lager når BS samtidig sier den var utsolgt hos leverandør? Eller kjører de separate lager på det de selger selv og det som går til forhandlerne?

Har også sett på den kjelen som optimal for bruk på separat 2 kW kokeplate, men prøver å vente på et tilbud eller i hvert fall til jeg får spiralkjøleren jeg har bestilt fra Aliexpress. Ang. vasking og passifisering er det vel tilsvarende som for SS brew bucket, der leste jeg meg fram til at vasking med zalo og myk svamp fikk være bra nok (passerte papir testen @-Tormod- nevner), og passifisering med sterk craft-san blanding.
Den tanken slo meg også, men etter 1 måned med frem og tilbake med BS følte jeg meg som et gnagsår og orket ikke ta den diskusjonen, jeg spurte han ene på BS, men han husket ikke navnet på leverandøren.

Det jeg vet er at inne på Scandinavian Brew sine sider er BS oppført som salgssted.

Screenshot_20200522_210304_com.android.chrome.jpg

Det var nettopp det jeg gjorde etter at flere her inne anbefalte zalo og myk svamp, tatt papirtesten og det ser meget bra ut, det eneste jeg lurer på nå er om kranen skal smøres med noe på enkelte steder eller om det bare er å skru den sammen?

Til passifisering anbefaler ss også starsan, og det har jeg jo alltid så følger bruksanvisningen der, men deilig å slippe å kjøpe enda et vaskemiddel når zalo og vann gjorde susen :)

Når krana er på plass gjenstår det bare en test med kun vann og se om induksjonstoppen til IKEA gjør jobben, men regner med det.
 
Slett ikke uvanlig at bryggebutikkene handler fra distributør i naboland hvis det er noe å spare på det. Vet ikke om det gjelder SS brewtech.
Var innom BS i dag å plukket opp noe nips, blant annet enn nippel til kuleventil, da spurte han på BS hvor jeg hadde fått tak i kjelen, svarte Scandinavian Brew og han ble litt overrasket og kunne bekrefte at det var der CraftCo(BS) fikk ss brew tech varene sine fra, så da vet man det. Han hadde ikke peiling på hvorfor de ikke kunne ta den inn før tidligst 2.Juni som var det lageret hadde gitt han beskjed om.
 
Sist redigert:
24185eb4b182512299cb1c777ac1c3e6.jpg

Oppgraderer fra Grainfather. Den stakkars postdama måtte ha litt hjelp med å få den ut av pizzabilen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
8448EB84-27DF-4701-9B14-5F65D175B449.jpeg
i dag ankom maltmølla jeg bestilte via Finn.no ble litt rot med bestillingen, jeg hadde bestilt en stor mølle med reimhjul for motordrift med stor trakt som kunne ta 7 kilo.
Den som ankom hadde stor trakt men resten var specs som den lille. ( mindre ruller)Etter litt frem og tilbake ble jeg enig Med meg selv at jeg egentlig ikke trenger den store, så jeg fikk returnert mellomlegget mellom stor og liten. Og har fått en flott mølle som jeg kan ha i mange år.
 
Har fyrt med gass i 11-12 år og har tilgode å svi vørteren. Vørteren består jo for det meste av vann så skal nok en del til for å svi den.

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Det er vel ikke spes vanskeligere å svi på gass eller induksjon, med mindre man fyrer som et helvete på begge og energikilden er ikke balansert ifht mengde vørter.. Den SS kjelen som er linket til over er ment for gass, dvs at den leder varme noe bort fra bunnen og opp langs sidene, for å ivareta mest mulig av energien, men beholder mer av varmen enn det en flat kjele uten skjold ville gjort.
 
Samme her. Bare svidd på induksjon.

Hvordan fikk du til det? Tynnbunnet kjele?

Med BB60 klarte jeg å svi under koking. Kombinasjonen av tynn bunn og konsentrert varme fra elementet var en vinner. Men både med gass og induksjon får du god fordeling av varmen, og skal fint klare å ikke svi vørteren dersom du har en god kjele.
 
Hadde tykkbunnet kjele fra bryggselv og hendi induksjon. Kjelen var litt for stor. Merket at varmen konsentrerte seg og ikke ble fordelt. Sto forsåvidt i anvisning at man ikke skulle bruke større kjelediameter enn koketoppen. Beklager sent svar
 
Tilbake
Topp