Ris, hva kan brukes?

Fullstendig off-topic, altså, men jeg blir jo veldig nysgjerrig på hva dette lutefisk-cream ale-bryllupsølet er og blir? Noe du har erfaring med funker bra til stor fest?

Det er en helt straight cream ale med pilsnermalt + ganske mye ris, beregnet til å bli rundt 5% ABV. Det som kanskje avviker litt, er gjærvalget; Imperial A31 Tartan (svarer til wlp028/wyeast 1728), men den gir et veldig reint øl når man gjærer på lav temperatur. Poenget var å skaffe et lettdrikkelig øl som alle kan like. Da er det jo greit om det smaker så lite som mulig, som en ultra-lett lager. Men så måtte det altså bli en ale, da - og cream ale er jo nettopp aleverdenens svar på Bud light:).
 
Mulig jeg er på viddene (og at sukkersammensetningen blir annerledes om ris fermenteres med ølgjær), men det ser ut til at glukose er den sukkerarten som dominerer. Men også en del fruktose og malto-sukker. https://www.researchgate.net/figure...rmentation-with-respect-to-day_fig3_323747928

Jeg ser ikke noen grunn til at du skulle få noen annen sukkersammensetning av stivelsen i ris enn av stivelsen i bygg. Det er jo enzymene, og måten du styrer aktiviteten deres på gjennom tid og temperatur, som avgjør sukkerprofilen.

Den figuren du linker til, skjønner jeg lite av. "Accumuluation of different sugars during the rice fermentation"? Det akkumuleres da vel ikke sukker under gjæringen; tvert i mot?

Ris tynner vel ut ølet på den måten at smaken tynnes ut, siden risen kun til
 
Mulig jeg er på viddene (og at sukkersammensetningen blir annerledes om ris fermenteres med ølgjær), men det ser ut til at glukose er den sukkerarten som dominerer. Men også en del fruktose og malto-sukker. https://www.researchgate.net/figure...rmentation-with-respect-to-day_fig3_323747928

Jeg ser ikke noen grunn til at du skulle få noen annen sukkersammensetning av stivelsen i ris enn av stivelsen i bygg. Det er jo enzymene, og måten du styrer aktiviteten deres på gjennom tid og temperatur, som avgjør sukkerprofilen.

Den figuren du linker til, skjønner jeg lite av. "Accumuluation of different sugars during the rice fermentation"? Det akkumuleres da vel ikke sukker under gjæringen; tvert i mot?

Ris tynner vel ut ølet på den måten at smaken tynnes ut, siden risen ikke bidrar med smaksstoffer, så å si?
 
Det kan se ut som den grafen det ble linket til kanskje gjelder sake fermentering der man bruker koji sammen med gjæren
 
Jeg ser ikke noen grunn til at du skulle få noen annen sukkersammensetning av stivelsen i ris enn av stivelsen i bygg. Det er jo enzymene, og måten du styrer aktiviteten deres på gjennom tid og temperatur, som avgjør sukkerprofilen.

Den figuren du linker til, skjønner jeg lite av. "Accumuluation of different sugars during the rice fermentation"? Det akkumuleres da vel ikke sukker under gjæringen; tvert i mot?

Ris tynner vel ut ølet på den måten at smaken tynnes ut, siden risen ikke bidrar med smaksstoffer, så å si?
Det stemmer sikkert, forutsatt at stivelse er stivelse uansett opphav. Altså at stivelsen i ris er den samme som i malt. Uansett – jeg kommer neppe til å bruke ris i brygging igjen, så for min del er det ganske likegyldig. :cool:

Brukte forresten puffet hvete og mais i et brygg nylig – og det fungerte meget bra.
 
Da har jeg gjennomført kornmesken, og gjort alt det som instruksjonene sier. 2 kg Geisha grøtris + 600 gr pilsnermalt. Jeg fikk knust risen til rimelig små "grits" med den trangeste innstillinga jeg kunne få til på kverna. Kjørte gjennom et par ganger ekstra, også. Og så var det innmesk på 63 grader, holdt i et kvarter. Gikk opp til 74-78, holdt et kvarter, og så kokte jeg 30 min.

Ingen problemer, men det tar jo tid. Suppa smakte søtt og godt.

Hovedmesken gikk greitt, men det tok tid å få full konversjon. Kjørte 90 min på 64 + en halvtime på 72.

Jeg brukte som vanlig brewersfriendkakulatoren til oppskrifta, og la inn flaked rice for de to kiloene. Og jeg traff volum og SG til kok perfekt.

Litt artig å ha gjort dette, men det blir nok siste gangen - om jeg ikke blir tvunget, da. Flaka ris er ikke nevneverdig mye dyrere, så det er ikke noe du gjør for å spare penger.
 
... Ellers er jo Budweiser et av de mest kjente risølene. Det er et ubeskrivelig dårlig øl, som burde vært omfattet av et salgsforbud i alle siviliserte samfunn.

Jeg beklager at jeg protesterte mot vurderinga di av Budweisser. Jeg hadde et slags minne om at det kunne være friskt på en varm dag, men nå har jeg prøvd det på en varm dag. Og i all enkelhet: Jeg skriver under på hvert ord du sier. Å importere dette ølet burde være straffbart.

Søtlig og ekkelt ("emment") og masse tvilsomme estere som i alle fall ikke har noe i en lys lager å gjøre.:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:!
 
Da er ølet prøvesmakt - etter 10 dager:). 8 dager i gjæringskaret, og så to dager på flaske. Og det er helt klart den beste cream ale'n jeg har brygga, i alle fall. Litt grønt eple (acetaldehyd) i nesa enda, men det tror jeg gir seg. Reint og fint forøvrig, og så har det en nydelig ettersmak av malt. 5,5%. Det skal bli spennende å se hvordan den utvikler seg, men så langt er det et veldig snilt øl som ikke skal skremme noen.

Denne tør jeg anbefale.

OG 1.051, FG 1.009. 18 IBU. Meska på 64 + 72. 2 ts sulfat og ditto klorid. Starta gjæringa på 14 grader i kjelleren, som holdt 14 grader, og så fikk den stige fritt. Flytta den til et litt varmere rom mot slutten, og den endte på 18.

Malt og råfrukt til 60 liter før tapping fra kjele
9,0 kg pilsnermalt
2,0 kg ris
0,2 kg syremalt
Humle
50 gr Target @ 60
Gjær
Imperial A31 Tartan

Bryllupscreamale.jpg
 
Satte en cream ale til gjæring i går selv, delvis inspirert av deg. Gikk dog for K-97 Kölsch gjær og en dært med litt amerikansk aromahumle. Hvordan gikk gjærforløpet ditt @Finn Berger ?

Edit: Så var det det å lese hele teksten da, der sto det jo. Beklager pingen!
 
Satte en cream ale til gjæring i går selv, delvis inspirert av deg. Gikk dog for K-97 Kölsch gjær og en dært med litt amerikansk aromahumle. Hvordan gikk gjærforløpet ditt @Finn Berger ?

Edit: Så var det det å lese hele teksten da, der sto det jo. Beklager pingen!

En synd jeg er nokså henfallen til sjøl, det der:).

K-97 skulle være en grei gjær, sjøl om det ikke er en kølsch-gjær. Jeg har ikke brukt den, men den skal kunne gjæres lavt, som en kølschgjær - eller som den skotske gjæren jeg brukte. Fermentis oppgir 81% utgjæring, og jeg fikk 82%, så du skulle vel kunne forvente omtrent det samme forløpet, litt avhengig av gjærmengde. (Jeg brukte ganske rikelig med gjær.)

Cream Ale er et forsøk på å konkurrere med den lageren som tyske bryggere brakte med seg til USA, og skal ha lite preg av humle og malt, så strengt tatt er amerikansk aromahumle feil. Men det spiller jo ingen rolle; vi brygger det ølet vi liker å drikke:).

Jeg har testa min mot en Budweisser nå. Utseendet er helt likt, og smaken er i samme gate - men jeg drikker mye heller min. Den smaker sånn som Budweisseren burde ha smakt, for å si det sånn:). (Om bare eplesmaken gir seg; den generer meg litt fremdeles. Men gjæren skulle ta seg av den når den bare får litt tid på seg; acetaldehyd er et mellomprodukt på veien fra glukose til etanol:).)
 
Hvorfor jeg hadde det i hodet at det er en kölsch gjær er jeg usikker på, mulig den sto som et alternativ til kölsch da jeg fant den. Var raus med gjæra, 2 poser på 25-26 liter. Satt den på 14 grader, så tenker jeg å gjøre som deg, la den stige selv.

Ja, jeg går litt vekk fra typedefinisjonen med aromahumle. Intensjonen er å brygge en rask og enkel sommerøl.

Første brygget siden september, og det gikk så knirkefritt at jeg sitter og lurer på om jeg har glemt noe!
 
Hvorfor jeg hadde det i hodet at det er en kölsch gjær er jeg usikker på, mulig den sto som et alternativ til kölsch da jeg fant den. Var raus med gjæra, 2 poser på 25-26 liter. Satt den på 14 grader, så tenker jeg å gjøre som deg, la den stige selv.

Ja, jeg går litt vekk fra typedefinisjonen med aromahumle. Intensjonen er å brygge en rask og enkel sommerøl.

Første brygget siden september, og det gikk så knirkefritt at jeg sitter og lurer på om jeg har glemt noe!

Tror K-97 ofte presenteres som kølschgjær. Det er jo en tysk alegjær, og det er kanskje rimelig å tenke at den er fra en eller annen variant av altbier? Sedimentation er "slow", sier Fermentis, og det ligner i alle fall på min erfaring med altbiergjær.
 
Tror K-97 ofte presenteres som kølschgjær. Det er jo en tysk alegjær, og det er kanskje rimelig å tenke at den er fra en eller annen variant av altbier? Sedimentation er "slow", sier Fermentis, og det ligner i alle fall på min erfaring med altbiergjær.

Jeg har brukt K-97 noen ganger i APA/IPA og kan skrive under på at den er driiiiiita treg på å bunnfelle. Nesten så man får lyst til å rope til gjæringsbøtta og be den ta seg sammen. Til den bruken så følte jeg uansett at us-05 var bedre.
 
Den smaker sånn som Budweisseren burde ha smakt, for å si det sånn:).
:)

(Om bare eplesmaken gir seg; den generer meg litt fremdeles. Men gjæren skulle ta seg av den når den bare får litt tid på seg; acetaldehyd er et mellomprodukt på veien fra glukose til etanol:).)
Kan vel "oppstå" andre veien også, oksidering fra etanol. Jeg har selv blitt rammet fryktelig av det på en KristallWeizen en gang.
 
:)


Kan vel "oppstå" andre veien også, oksidering fra etanol. Jeg har selv blitt rammet fryktelig av det på en KristallWeizen en gang.

Det tror jeg ikke jeg har opplevd. I alle fall; denne blir stadig bedre. Så nå skal jeg brygge en versjon med lagergjær (Imperial L17 Harvest), og en liten tilsetning Centennial i wp.
 
Tilbake
Topp