Hvilken gjæringstank (ca 50 liter, vanlig kjøleskap)

Hei!

Lurer på om noen har en gjæringstank å anbefale?

Brygger gjerne 2 korneliusfat så bør vel være rundt 40 liter ferdig og tilgjengelig øl.

Vil gjerne plassere det i et kjøleskap med målene 45 x 55 x 128 CM og ha mulighet til å høste gjær og overføre i lukket sløyfe til fat.

Har sett litt på fermzilla, men er skeptisk etter hvor mye "om og men" det virker til å være når jeg leser den dedikerte tråden her på forumet (deler som er vanskelige å demontere, ventiler som lekker o.l.)...

Ser for meg at det finnes noe i prisklassen 5-10k.... Tips mottak med takk! :)
 
Det er innvendige mål? Og høyden er det du har tilgjengelig over kompressoren?

Selv ville jeg gått for Fermzilla, det er ikke så komplisert som det kan virke som. Alternativene (hvis du trenger å høste gjær) begynner på ca 6000-7000kr, ønsker du å gjære under trykk også så må du nærmere 15.000kr hvis jeg ikke har oversett et alternativ.

Ss Brew Tech Chronical Fermenter 53L Konisk gjæringskar. 14 gallon - BryggSelv

Du får ikke samme mulighet for tørrhumling, og ikke mulighet til å gjære under trykk, men du kan høste gjær og ha lukket overføring.
 
Takk for svar @TurboJens.

Som jeg nevnte ville jeg ikke ha Brewzilla og jeg syntes at den Kroniske (heh) fermenteren til SS virket litt for stor og omstendelig for vårt bruk.... Så jeg endte opp med å heller kjøpe SS Brew Bucket på 53 liter. Denne er også konisk (men 45 grader i stedet for 60(?)), men har ikke dobbelventil i bunn - som forsåvidt er greit for oss da vi ikke høster gjær men heller spinner opp litt ekstra av fersk gjær fra butikken og lagrer til neste batch.

Bestilte det høyere lokket med 1.5" triclamp og CO2-kobling (overføring under trykk), samt overgang til Brewtools' 34mm slik at vi kan overføre rett fra BT80 (med pumpa) og deretter bytte overføringsslangen ut med en stuff som funker som blow-off i stedet for gjærtank.

Tror det blir et bra oppsett og endte på ca 6000.- totalt inkl ny hette, triclamps overganger og whatnot.... Har et temperaturkontrollert kjøleskap den passer rett inn i, og så er den jo veldig enkel å rengjøre sammenlignet med en større unitank :)
 
Tilbake
Topp